Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Om man gör en lite noggrannare beräkning av hur många som potentiellt kommer dö i Corona så kommer man fram till 230k vid 100% spridning.
Baserat på:
Tabell som visar COVID-19 dödlighetsprocent per åldersgrupp och fallstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-age-sex-demographics/
Och
Befolkningspyramid för Sverige 2019 som visar åldersfördelning och antal personer per åldersgrupp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...skorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Ett mer troligt senario är 70% spridning, dvs 160k döda i Sverige.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Om man gör en lite noggrannare beräkning av hur många som potentiellt kommer dö i Corona så kommer man fram till 230k vid 100% spridning.
Baserat på:
[bild]
[länk]
Och
[bild]
[länk]

Ett mer troligt senario är 70% spridning, dvs 160k döda i Sverige.
Är du allvarlig när du spår att 160.000 kommer avlida i Svärje?
 
M Markarbetaren skrev:
Angående Kina så är man väl lite naiv om man tror på alla officiella uppgifter? Eller litar ni på alla propagandafilmer med tomma gator och timelapsefilmer på sjukhusbyggen, eller på statistiken över insjukna?
Det jag har att tillgå är information från mina kinesiska arbetskollegor. Denna information stämmer rätt väl med delar av det man ser i pressen.

Jag kan ta en arbetskollega som jag har här i Sverige som är från Kina, hans föräldrar bor där det inte varit så många fall alls. Se får fortfarande inte röra sig fritt, de är begränsade till att en person i hushållet får gå ut och handla varannan dag (vilken dag har myndigheterna bestämt). De får bara handla i de lokala butikerna. De kan inte lämna sin stadsdel alls utan tillstånd från myndigheterna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du allvarlig när du spår att 160.000 kommer avlida i Svärje?
Ja. Det är vad jag tror.
Har inga direct åsikter om det, bara vad statestiken säger.
 
Ingen som slagit sig av tanken att en nation som Nord Korea skulle kunna ligga bakom denna pandemi för att kunna få världsherravälde?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag har att tillgå är information från mina kinesiska arbetskollegor. Denna information stämmer rätt väl med delar av det man ser i pressen.

Jag kan ta en arbetskollega som jag har här i Sverige som är från Kina, hans föräldrar bor där det inte varit så många fall alls. Se får fortfarande inte röra sig fritt, de är begränsade till att en person i hushållet får gå ut och handla varannan dag (vilken dag har myndigheterna bestämt). De får bara handla i de lokala butikerna. De kan inte lämna sin stadsdel alls utan tillstånd från myndigheterna.
Så är det ju i Kina oavsett
 
Nefrums Nefrums skrev:
Ja. Det är vad jag tror.
Har inga direct åsikter om det, bara vad statestiken säger.
Ojoj, hoppas du mår bra! Det sätt du och flera andra skriver på och hittar på egna spådomar är ganska onödigt. Jag vet att tråden behandlar ämnet men ändå...
 
P Putte 9497 skrev:
Frågan i sin helhet är hur många av de 100 000 som kommer dö endast orsakat av Corona under ett par års tid alltså utan underliggande sjukdom?
Rörande underliggande sjukdom så kan man ta min far som ett exempel, han har levt i 25 år med hjärtsjukdom sedan han fick problem. Nu sitter jag med samma genetiskt styrda hjärtsjukdom och är i riskgruppen till att dö.

Man kan leva länge med en underliggande sjukdom.

En arbetskollega gick nyligen bort efter att ha haft cancer i tio år. Hen hade inte blivit återuppliva i Lombardiet ens i början av sjukdomsförloppet då prognosen var dålig redan när cancern upptäcktes.

Att man har underliggande sjukdom innebär inte att man inte har många år kvar att leva.

Att argumentera på detta sättet är att visa förakt mot de som är sjukliga. De lever gärna många år till istället för att dö om en månad - om de själva får välja.
 
  • Gilla
Silver78 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojoj, hoppas du mår bra! Det sätt du och flera andra skriver på och hittar på egna spådomar är ganska onödigt. Jag vet att tråden behandlar ämnet men ändå...
Jag hittat inte på egna spådomar, bara summerade ihop två sidor med statestik, samt sa att om de som tror att sjukdomen sprids till 70% av befolkningen har rätt, så blir detta resultatet.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Så är det ju i Kina oavsett
Nej, inte till vardags. På många sätt är Kina mycket mer utvecklat än Europa. Många har det mycket bättre ställt än vad vi har det och de har iom detta också större friheter i det mesta förutom inom just de demokratiska rättigheterna.

Mina arbetskollegor som immigrerat från Kina har gjort det pga mänskliga rättigheter, inte pga ekonomiska skäl. Jag vet flera som flyttat tillbaka till Kina just av ekonomiska skäl dock. De anser att de har större frihet i Kina än vad de hade i Nordamerika och i Europa. Det beror helt på vilka friheter man värderar.
 
M
pacman42 pacman42 skrev:
Det jag har att tillgå är information från mina kinesiska arbetskollegor. Denna information stämmer rätt väl med delar av det man ser i pressen.

Jag kan ta en arbetskollega som jag har här i Sverige som är från Kina, hans föräldrar bor där det inte varit så många fall alls. Se får fortfarande inte röra sig fritt, de är begränsade till att en person i hushållet får gå ut och handla varannan dag (vilken dag har myndigheterna bestämt). De får bara handla i de lokala butikerna. De kan inte lämna sin stadsdel alls utan tillstånd från myndigheterna.
Jag kan bara jämföra med min egna livssituation. Jag har inget arbete där jag träffar speciellt många människor under en arbetsdag, jobbar utomhus, har kanske 50-60 kollegor på arbetsplatsen. Går inte på gym och springer inte på krogen på helgerna, men ändå, likt förbannat så har jag kopplingar till nån som är drabbad av Corona. Antingen genom nån på jobbet som har en sambo vars företag är i karantän eller att nån på hustruns jobb har ett liknande band. Dvs. det är bara ett eller två steg ifrån där jag kan bli smittad, och då har vi typ 700 fall i vårt land bland 10,000,000 människor. Jag tror att mörkertalet (om man nu kan kalla det så) är 10..100 gånger större än vad den officiella statistiken säger. Allt är naturligtvis inte i form av mörkning från en regerings sida, men betänk att vanlig säsongsinfluensa 2018-2019 (kan ha varit 17-18 också) drabbade 13,700 människor i Sverige, laboratoriekonstaterade fall alltså. Visst hade väl hyffsat många fler influensa i Sverige dessa år? Skulle nog lätt kunna hävda 100 gånger fler, alla 4 i vår familj hade det. Jag var själv hemma 3 v i sträck från jobbet 2017, först sjuk själv i 2v sedan 1v vabb på det när yngste medlemmen i familjen blev sjuk under min hemmavistelse.

Så jag tror att betydligt fler är sjuka än vad den officiella statistiken säger. Många är ju sjuka utan att söka sjukvård.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande underliggande sjukdom så kan man ta min far som ett exempel, han har levt i 25 år med hjärtsjukdom sedan han fick problem. Nu sitter jag med samma genetiskt styrda hjärtsjukdom och är i riskgruppen till att dö.

Man kan leva länge med en underliggande sjukdom.

En arbetskollega gick nyligen bort efter att ha haft cancer i tio år. Hen hade inte blivit återuppliva i Lombardiet ens i början av sjukdomsförloppet då prognosen var dålig redan när cancern upptäcktes.

Att man har underliggande sjukdom innebär inte att man inte har många år kvar att leva.

Att argumentera på detta sättet är att visa förakt mot de som är sjukliga. De lever gärna många år till istället för att dö om en månad - om de själva får välja.
Precis som att argumentera som du gör, vad är skillnaden?
 
S sunqan skrev:
Det är en namnändring. Men det hette landsting när privatiseringarna inleddes, och det är privatiseringarna som gjort att man inte längre har några lager, det är privatiseringar som gjort att sjukvården idag har svårt att hantera situationen.
Det är som vanligt när man outsourcar verksamhet -man får i bästa fall exakt det man betalar för, inte något mer.
Betalar inte regionerna för att material ska lagerhållas, lagerhålls det självklart inte mer än man behöver. Det kostar att lagerhålla, och någon måste betala.
Håller med om din analys - allt talar för detta. En liten randanmärkning bara: En region har ett annat ansvar än ett landsting, bland annat för regional utveckling, infrastrukturplanering och lite till.
 
På Gekås Ullared verkar inte folk vara rädda för att bli smittade
 
Sverige klarar inte att organisera sig.
Detta beror på att vi inte har någon som tar ansvar.

Det pratas bara om gemensamt ansvar.....

Staten ska i så här allvarliga situationer ha EN person som lägger fram vad dom gäller i stort.
Den personen bör vara stadsministern. Inte en massa folk från diverse myndigheter mm.


Nä här står myndigheter och svamlar samt lägger över ansvar på regioner, kommuner, privata, mm och talar endast om gemensama ansvar.
Ja alla har ett gemensamt ansvar att följa riktlinjer och bestämmelser. Men det är enligt mig helt fel att lämpa över beslutsansvar på regioner kommuner mm.

Resultatet av våra politiker och myndigheters nuvarande svammel blir bara osäkerhet speciellt när kommuner och regioner gör olika.

Fram med EN person som talar om vad som gäller. Vi behöver inte lyssna på att msb har ansvaret att ta fram skyddsutrustning mm. Det är vår förbannade regerings ansvar att styra upp helheten. Att veta vem eller vilken myndighet som gör vad internt. Det har vi i befolkningen inte så stor nytta av.


I så här svåra fall ska regeringen gå in och bestämma över myndigheter, regioner och kommuner. Får de inte göra det då är det väl dags att införa undantagstillstånd.

Jag är fullt medveten om att det är mycket svårt att veta om vilka beslut som måste tas.
Men regeringen ska inte lägga ansvaret på andra.
Och endast regeringen ska meddela vad som gäller befolkningen. Inte lokala skolan eller arbetsgivaren....

Tydlig ledning håller folket lugnare
 
  • Gilla
  • Arg
morotsman och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.