Byggahus.se
Hej
Har tänkt att installera en radonsug i vårt gamla pannrum, som är ungefär mitt i kåken i källaren.

Tänkte köra med 125mm kanaler.Har köpt en östbergs ire 125c1 med varvtalsstyrning.

Hur djupt/mycket ska man gräva ur det borrade hålet och vad fyller man det med, ex gårdsgrus eller makadam ?. Tänkte borra 150mm i diameter.

Har även tänkt att leda ut luften via skorstenspipan, då vi numera kör bergvärme.Vad tror ni om det?
fukt i pipan? oljud i skorsten? otroligt lätt att installera iaf :D

Tack
 
Jag har precis samma fundering om att använda en gammal pipa i skorsten. Hur har det fungerar?
 
Hej, väcker liv i tråden. Jag är inne på exakt samma sak, nyttja oljepannans gamla rör som går i skorstenen. Hur har det gått för er?
 
Följer. Jag tänkte montera en Pax för ventilation av en duschkabin jag tänkt ställa i pannrummet, oljepannans skorstenspipa används ej längre och hade ju varit en ypperlig evak-pipa.
 
Jag har installerat en radonsug hemma och gjorde då såhär efter instruktion från en radonfirma:

1.Bila ur en grop i/ under plattan stor som en murarhink
2. bila ur plattan och lägg ner dräneringsslang som ansluter till gropen. I mitt fall drog jag ner dräneringsslang åt tre håll under plattan som tarmar ut från gropen. Varje slang var ca 2 meter.
3. Anslut ett rör till gropen (jag använde 100 mm ventilationsrör) och dra ut det ur huset på lämpligt ställe.
4. Lägg makadam uppe på dräneringsslangen och gjut igen.
5. Gjut sedan ett ”lock” på gropen
6. Anslut en lämplig fläkt och ljuddämpare på röret utomhus.
7. Spackla och lägg nytt golv

Klart. Vi gick från 1100 i årsmedelvärde till ca 100 med detta ingrepp.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Har fortfarande problem med radon i mitt hus. billade upp alla sprickor i golv och väggar till ett djup på ca 7 cm. Målade sedan golv och väggar mer tre lager färg och fick ner radonhalten från ca 1500 till ´mellan 300 och 600. Har ingen aning om varför halten kan variera från dag till dag?
Eftersom jag ville ha ner radonhalten ytterligare och inte ville lägga en massa pengar på en radonsaneringsfirma köpte jag rör och fläkt på Jula. Fläkten klarar av 187 kubikmeter luft i timmen. https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-2000028257 Borrade ett 10 cm hål i källargolvet och grävde ett ca 50 cm djupt hål under grunden. Det visade sig att det knappast fanns någon makadam under huset istället var det till nästan 100% bara fuktig sand. Som jag misstänkte gjorde fläkten ingen större verkan och sänkningen av radonhalten blev minimal. Jag blåser ut luften genom källarväggen och kan konstatera att det bara är en minimal mängd luft som blåser ut genom ventilen.
Funderar på hur du bar dig åt att få ner tre slangar på 2 meter var? Sågade du upp tre två meter långa rännor eller lyckades du på något vis gräva dej in under golvet. Var det grus eller sand under ditt hus?
Har varit i kontakt med firmor som håller på med radon sanering men i deras pris uppgifter var det ingen som föreslog att man skulle lägga ner rör under källargolvet.
 
N nallepu skrev:
Har fortfarande problem med radon i mitt hus. billade upp alla sprickor i golv och väggar till ett djup på ca 7 cm. Målade sedan golv och väggar mer tre lager färg och fick ner radonhalten från ca 1500 till ´mellan 300 och 600. Har ingen aning om varför halten kan variera från dag till dag?
Eftersom jag ville ha ner radonhalten ytterligare och inte ville lägga en massa pengar på en radonsaneringsfirma köpte jag rör och fläkt på Jula. Fläkten klarar av 187 kubikmeter luft i timmen. [länk] Borrade ett 10 cm hål i källargolvet och grävde ett ca 50 cm djupt hål under grunden. Det visade sig att det knappast fanns någon makadam under huset istället var det till nästan 100% bara fuktig sand. Som jag misstänkte gjorde fläkten ingen större verkan och sänkningen av radonhalten blev minimal. Jag blåser ut luften genom källarväggen och kan konstatera att det bara är en minimal mängd luft som blåser ut genom ventilen.
Funderar på hur du bar dig åt att få ner tre slangar på 2 meter var? Sågade du upp tre två meter långa rännor eller lyckades du på något vis gräva dej in under golvet. Var det grus eller sand under ditt hus?
Har varit i kontakt med firmor som håller på med radon sanering men i deras pris uppgifter var det ingen som föreslog att man skulle lägga ner rör under källargolvet.
Hej,

jag hade som tur var inte sand, jag tror precis som du är inne på att det är där problemet ligger för dig.

Under mitt hus låg det podränskivor i en del och makadam i en annan vilket gjorde det ganska enkelt för mig. Jag skulle ändå renovera källaren så jag bilade små hål i plattan med en halvmeters mellanrum och grävde sedan bort det material som fanns mellan hålen, sedan kunde jag trä slang mellan dem utan att behöva bila upp en ränna på två meter.

Killen som rekommenderade slang till mig har en radonsaneringsfirma men hade inte tid att hjälpa mig just då så han var bussig nog att berätta hur jag skulle göra istället. Han menade att man på detta sätt sprider ut punkterna under huset där man suger ut luft vilket låter rimligt. Detta ingrepp är såklart mkt jobbigare om du har en färdiginredd källare.

Hoppad det var svar på frågan.
 
Mitt problem är att det inte finns radon i byggmaterialet och det ska inte heller finnas markradon. Mina grannar har samma problem så jag gissar att sanden kommer från en stenkross där det finns radonhaltig sand. Få kolla om det går att ta upp ett större hål i källargolvet och att man kan använda någon typ av jordborr som kan krafsa ut ett par meter hål där jag kan sticka in dräneringsrör.
Annars får jag testa en annan plan som går ut på att jag kopplar in en fläkt till dräneringsrören. Men då kanske jag får problem med att jag suger in dålig lukt från den kommunala avloppet.
 
N nallepu skrev:
Mitt problem är att det inte finns radon i byggmaterialet och det ska inte heller finnas markradon. Mina grannar har samma problem så jag gissar att sanden kommer från en stenkross där det finns radonhaltig sand. Få kolla om det går att ta upp ett större hål i källargolvet och att man kan använda någon typ av jordborr som kan krafsa ut ett par meter hål där jag kan sticka in dräneringsrör.
Annars får jag testa en annan plan som går ut på att jag kopplar in en fläkt till dräneringsrören. Men då kanske jag får problem med att jag suger in dålig lukt från den kommunala avloppet.
Tufft läge! Tipset jag fick med dräneringsrören var just för att det var gynnsamt att suga under min platta. I och med att podränskivorna är porösa så räcker det att suga luft på ett ställe men ändå få effekt under hela plattan. Är det kompakt sand som i ditt fall tror jag inte att det hjälper att göra som jag gjorde.

Vart har du monterat fläkten idag? Sitter den utomhus på ngt undangömt ställer eller kommer ev. lukt att störa mkt?
 
E eljotrend skrev:
fukt i pipan? oljud i skorsten? otroligt lätt att installera iaf
Aldrig leda jordluften från en radonsug som suger under platta, det är oerhörda mängder med fukt som kommer med och den kommer att vattendränka skorstenen. Däremot går det att koppla på avluftningen för avloppet som går ut i himlen. Luften åker ut och vattnet rinner ner.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Tufft läge! Tipset jag fick med dräneringsrören var just för att det var gynnsamt att suga under min platta. I och med att podränskivorna är porösa så räcker det att suga luft på ett ställe men ändå få effekt under hela plattan. Är det kompakt sand som i ditt fall tror jag inte att det hjälper att göra som jag gjorde.

Vart har du monterat fläkten idag? Sitter den utomhus på ngt undangömt ställer eller kommer ev. lukt att störa mkt?
Fläkten sitter i tvättstugan och hålet genom bottenplattan sitter nästan mitt i huset. Den lilla mängd luft som fläkten klarar av att suga leder jag ut via en ventil på källarväggen Har två lägen på fläkten men det verkar inte spela någon roll om jag kör på lågt eller högt läge eftersom sanden är både kompakt och fuktig.
Skulle kanske fungera med en vakumpump? Kanske skulle jag gräva ett djupare hål? Vet inte om radonet söker sig uppåt eller om radonet är tyngre än luft?
Förra sommaren monterade jag in en solcellsdriven fläkt på källarväggen som suger in frisk luft men radonhalten ökade då kraftigt eftersom jag har Platonmatta och två lager markskivor vilket gör att radonet söker sig upp i luftspalten och kommer in i huset när jag öppnar fönstret. Radon halten på marken vid källarväggen är ca 1000 bq och fem meter från huset var värdet nästan noll om det blåser mot huset.
Funderar på om jag ska ta in luft från taket och blåsa in den friska luften i källaren så jag får ett svagt övertryck.
Funderar även på att köpa solvärmepaneler och montera som altanräcken ca 3 meter från huset och leda in den uppvärmda luften i källaren. Ska visst finnas i en liggande modell så jag får i så fall plats med tre paneler
https://www.solkungen.nu/produkter/solfläkt-1,5-0,75-(kvm)-21199541
Som sagt var vågar jag inte anlita någon firma eftersom mina grannar inte heller löst problemet med att få ner radonhalten med experthjälp.
Verkar som om flera grannar fuskat med placeringen av radonpuckarna vilket jag inte vågar eftersom jag inte vet vad som händer om jag skulle sälja huset och den nya ägaren gör en korrekt mätning.
 
N nallepu skrev:
Skulle kanske fungera med en vakumpump? Kanske skulle jag gräva ett djupare hål? Vet inte om
Det med en radonsug genom golvet, det tar upp till 1 månad eller mer innan resultat kan ses, samt att ställa fläkten på max hjälper inte, den ska suga med ca 2 mm undertryck, bara lagom sug Det kan bli så att flera hål måste tagas upp, då diagonalt
hörn till hörn. Att koppla e fläkt till dränrören är bra, men då måste det finnas ett vattenlås mellan dränrör och ut i gatan/eller dit som dränen ska rinna till. Finns inget vattenlås så kommer ni bara att ventilera kommunens stamnät för avlopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.