Byggahus.se
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ljudnivån bör vara mätt i dBA? Då är det redan avvägt hyffsat.
Men jag tror det är att fläktljud upplevs som brus och en knattrande kompressor väcker mer uppmärksamhet. Här är en inverter med skruvkompressor bra, men tror även att en scroll är bättre än en gammal kolvkompressor.
Precis, men när man söker runt bland olika erfarenheter av nyare FLVP så verkar det ändå som många upplever problem just med ett jobbigt lågfrekvent buller från dem vilket jag också hade från mitt förra hus med en modern Comfortzone. Kan dock inte hitta någon som klagar på just Boschen och det är därför den känns het för mig just nu. Är också inne på en luft-vatten för att få ut allt ljud men vad jag förstår behöver jag då sätta in kanalfläkt för ventileringen.
 
En frånluftsfläkt är ju enkelt att installera om man går den vägen. Det är bara att koppla på där befintliga rör kommer ner
 
E erik.dalera skrev:
lustigt att du frågade om db, men jag körde faktiskt ett test igår lite snabbt :) .. Fläkt 60% = 48db (telefon låg bredvid på en bänk, i rummet bredvid 30-35db... Fläkt 40% = 40db .. rummet bredvid typ samma ca 30-35db.

Kan göra mer noggrannare mätningar ikväll med den app du sa.
Funderar på om det inte är mer användbart för mig om du kan ta en videosnutt på respektive fläktfart så kan jag jämföra med de som jag tog på min sen. Bifogar här ett när bara fläkten går och då är det 42dB och sen när kompressorn går och den går upp till 47dB.
 
K klagerstrom skrev:
Funderar på om det inte är mer användbart för mig om du kan ta en videosnutt på respektive fläktfart så kan jag jämföra med de som jag tog på min sen. Bifogar här ett när bara fläkten går och då är det 42dB och sen när kompressorn går och den går upp till 47dB.
Här kommer de.. Den körde varmvatten nu men kompressorn går hela tiden ändå. 40db 40% fläkt och 49db 60% fläkt.. Lite vibrationer från en plåt men har inte orkar fixar de då de inte stör.
 
K klagerstrom skrev:
Funderar på om det inte är mer användbart för mig om du kan ta en videosnutt på respektive fläktfart så kan jag jämföra med de som jag tog på min sen. Bifogar här ett när bara fläkten går och då är det 42dB och sen när kompressorn går och den går upp till 47dB.
Ja din kompressor Brummar klart mkt mer!
 
E erik.dalera skrev:
Här kommer de.. Den körde varmvatten nu men kompressorn går hela tiden ändå. 40db 40% fläkt och 49db 60% fläkt.. Lite vibrationer från en plåt men har inte orkar fixar de då de inte stör.
Stort tack för detta! Är ju så himla subjektivt det här med ljud. Jag tycker nog att kompressorn i din brummar en del också. Inte lika farligt som min men kanske ändå att det kommer att störa lite om man ska sova i rummet jämte. Bästa för min del hade nog kanske ändå varit att få försöka byta till en luft-vatten och fått den flyttad från badrummet till tvättstugan så att den inte finns nära något sovrum.
 
K klagerstrom skrev:
Stort tack för detta! Är ju så himla subjektivt det här med ljud. Jag tycker nog att kompressorn i din brummar en del också. Inte lika farligt som min men kanske ändå att det kommer att störa lite om man ska sova i rummet jämte. Bästa för min del hade nog kanske ändå varit att få försöka byta till en luft-vatten och fått den flyttad från badrummet till tvättstugan så att den inte finns nära något sovrum.
Ja se över om du kan flytta ut den, alltid skönt att slippa ha något inne som låter! I rummet bredvid är det ca 34db när kompressorn går! Svagt brummande ljud som man säker hör nattetid, men det är bara ett kontor som jag använder det till.
 
K klagerstrom skrev:
Precis, men när man söker runt bland olika erfarenheter av nyare FLVP så verkar det ändå som många upplever problem just med ett jobbigt lågfrekvent buller från dem vilket jag också hade från mitt förra hus med en modern Comfortzone. Kan dock inte hitta någon som klagar på just Boschen och det är därför den känns het för mig just nu. Är också inne på en luft-vatten för att få ut allt ljud men vad jag förstår behöver jag då sätta in kanalfläkt för ventileringen.


Hur mycket energi gick det åt med den comfortzone du hade? Var den effektiv?
 
Eftersom förra huset var ett nybyggt radhus med helt ny pump som gjorde sitt jobb så satte jag mig aldrig in i effektiviteten på den så jag kan tyvärr inte ge dig något bra svar här. Finns säkert en massa andra som har comfortzone som har koll. Jag tycker dock att den väsnades värre när kompressorn gick igång än den gamla Niben jag har nu. Dock så gick kompressorn inte alls lika ofta och länge som nu och sen stod den i tvättstugan vilket var placerat så att den inte störde på samma sätt som där jag bor nu.
 
Det är svårt hitta relevant jämförande information hur mycket de olika frånluftspumparna sparar. De som inte har problem är inte aktiva här på forumet tror jag. Min nibe 310p gick kompressorn sönder på i maj och jag har kört på elpatron sedan dess. Har tidigare legat på 11000kwh i årsförbrukning och hittills till och med januari (6 månaders beräkning) är beräknade årsförbrukningen med elpatron 13700kwh. Men vintern har ju varit mild.

Det är en ökning med 25%!
Det skulle ta 10 år att tjäna in investeringen på 54000kr för en ny likadan pump. Det är inte prisvärt så jag letar alternativ.

Frågan är om IVT302/Bosch compress 3000 skulle ge någon större besparing än min gamla pump. Det finns inga jämförelsetal. De har A++ men samma effektförbrukning på kompressorn som Nibe 310 (550W) men vad innebär (A++) i praktiken?

Ivt 840 har liknande rating men högre kompressoreffekt och varvstalsstyrd. Men det finns ingen jämförelse hur mycket mer den eventuellt kan spara.

Det ryktas att Bosch/IVT hålller på att utveckla en ny egen varvtalstyrd frånluftsvärmepump som då troligen kommer ersätta ivt840/860som tillverkas av comfortzone.

Det är få eller inga kommentarer på forum hur nöjda ägare av IVT840 är. Beror det på att inga är sålda eller är de så bra att ingen hamnar på forum ?

Alla värmepumpar bullrar är min erfarenhet. Jag byggde om min Nibe 310 så jag hade nog marknadens tystaste frånluftsvärmepump men jag skulle vilja slippa det besväret en gång till. Det är galet att de säljer pumpar som väsnas när det går att få dem tysta. Erfarenheter och kommentarer från ägare av IVt840 skulle vara intressant. Den är effektnässigt lagom för mitt hus men hur funkar och väsnas den?
 
Bosch compress 3000 ew har ett scop på 4,39. Räkna med att en Nibe 310p ligger på motsvarande 3,2
 
Jag har en IVT 860, dvs storebror till 840. Pumpen är 5 år gammal men vi har bara ägt huset i 7 månader så håller fortfarande på att lära mig saker om den.

Vi är verkligen inte är nöjda med ljudnivån. Den står mot ytterväggen i tvättstugan som är i hörnet av huset. Man kan höra pumpen mer eller mindre i hela huset när den kör på de högre frekvenserna, värst ljud så klart i rummet rakt ovanför samt vardagsrummet som är vägg i vägg. Det är lågfrekvent ljud från kompressorn tillsammans med nån form av vibration/skrammel från hela pumpen. När vi har jämfört ljudnivå hos andra vi känner med nibe pumpar har de varit betydligt tystare.

Till en början (när vi flyttade in) visade det sig att pumpen stod mot värmerören som går till till övervåningen, det skapade elaka stomljud. För ca en månad sedan flyttade ivt tekniker fram den lite från väggen samt monterade tjocka gummifötter under pumpen. Stomljuden försvann i princip helt men pumpen väsnas fortfarande rejält. Har tyvärr ingen riktig decibelmätare men arbetsmiljöverkets bullerapp mäter ca 63 dB när pumpen kör på 97Hz (6000W uteffekt). Finns några frekvenser på pumpen som orsakar ännu värre ljud/vibrationer och man kan inte konfigurera den att ignorera vissa frekvensband.

Om ljudproblemen är generellt för alla pumpar eller bara vissa exemplar vet jag inte.

En grej jag saknar är uppkoppling för styrning och statistik, liknande nibes uplink.

Saknar även statisk för tex antal start /stop, avfrsotningar och säkert nåt mer som jag inte tänkt på ännu.

Som ni även är inne på är det svårt ett hitta information på nätet om folk med erfarenheter av pumpen.
 
Redigerat:
Nu har jag spelat in en snutt när min IVT 860 på full fart. Bullerappen säger 62dB. Kollade även bullerappen när pumpen kör varmvattenberedning på ca 60 Hz, runt 45dB då vilket är en betydligt mer behaglig nivå. Enligt spec ska den ligga på 42-48 dB.
 
M M Larsson skrev:
Nu har jag spelat in en snutt när min IVT 860 på full fart. Bullerappen säger 62dB. Kollade även bullerappen när pumpen kör varmvattenberedning på ca 60 Hz, runt 45dB då vilket är en betydligt mer behaglig nivå. Enligt spec ska den ligga på 42-48 dB.
Den låter liknande som den nibe 750 som en bekant installerat. Han är störd av ljudet.
Man får stänga dörren till rummet där den står.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bosch compress 3000 ew har ett scop på 4,39. Räkna med att en Nibe 310p ligger på motsvarande 3,2
Det högre cop gäller inte vid varmvattenproduktionen då pumpen värmer varmvattenberedaren men den kan gälla då den värmer det kallare returvattnet från rumsvärmesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.