Byggahus.se
K klimt skrev:
Vi tittar på "vanlig TV". Vi har en Apple TV ansluten. När man trycker i gång den så går vår TV automatiskt över så att den styrs av Apple TV. Nyss så ändrade vår TV läge till Apple TV utan att vi gjort något och det stod att den styrdes av XY, som är vår granne rakt ovanför, som ombads att skriva in lösenord. Vi gick tillbaka till vanlig TV, då hände det en gång till.
Litet märkligt och obehagligt. Kan man av misstag styra vilken Apple TV som helst och går signalerna fram genom olika lägenheter. Kan vi av misstag råka kopplas upp på grannens Apple TV?

Hej,

Ja man måste veta hur man ställer in sina saker:) Det är ingen bugg som vi pratar om
https://support.apple.com/en-us/HT202618

I övrigt så kan du ju som säkerhet dölja ditt eget wifi för andra så det inte visas för övriga. Och givetvis ett bra adminlösenord:)

Lycka till
 
Majskolv Majskolv skrev:
Ännu enklare att söka med Siri (oftast..)
För mig funkar inte alltid Siri. Och för vissa andra funkar det inte heller alltid. ;)

Två bilder med text skämtar om röstigenkänning som missförstår en fråga om löpkilometer som en order om missiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 13 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Vad jag vet så kräver Chromecast att du sitter på samma WiFi för att du ska kunna "fjärrstyra" en TV till dina egna val, ingen Bluetooth som är inblandad för val av TV hä
Ja, så länge den är ansluten till nätet. Tappar den nätet så går den automatiskt över i 'discover-läge' och kan hittas och konfigureras via Google home på valfri telefon.
Det finns folk som t ex stänger av sin trådlösa accesspunkt när dom inte är hemma...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Chromecast har inge bluetooth alls(iaf inte v2 eller ultra, v3 vet jag inte). Allt går via wifi, och det kräver givetvis att man är på samma nätverk som chromecasten.
Utanför nätverket syns den inte öht, och går inte kontrollera alls(ja.. via dom normala medlen dvs.. Hacka kan man ju alltid göra..).

Tillförde väl inte mycket till ämnet, men eftersom chromecast nämndes så...
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N
L Lucif3r skrev:
Chromecast har inge bluetooth alls(iaf inte v2 eller ultra, v3 vet jag inte). Allt går via wifi, och det kräver givetvis att man är på samma nätverk som chromecasten.
Utanför nätverket syns den inte öht, och går inte kontrollera alls(ja.. via dom normala medlen dvs.. Hacka kan man ju alltid göra..).

Tillförde väl inte mycket till ämnet, men eftersom chromecast nämndes så...
Vilket givetvis är mycket bättre!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hände samma på vårt kommunala korttidsboende. Ungarna fick in grannens "sändning".
Får rätta mig själv efter att ha konsulterat källan. Inte appletv utan Chromecast! Det som sändes var tydligen lite "vuxenfilm":sweat:. Ingen skada skedd men lite att informera föräldrarna om när de hämtade;)
 
S sjodda78 skrev:
Stäng av CEC funktionen i er TV och via "remotes and devices" i apple tvn så löser sig nog erat problem!

MVH

Micke
Det behöver man inte göra. Bara att i AppleTV inställningar stänga av möjligheten för kontroll om man inte är på det lokala nätverket. CEC vill man ju ha kvar.
 
Vadå veta hur man ställer in sina grejer?
Hört talas om plug'n'play?
Jag har (haft) samma problem. Nån granne som tydligen heter Mina kopplade upp sig på min Apple TV gång efter gång. Det kom upp en kod på min TV som hon givetvis inte kunde knappa in, men irriterande nog.
Döpte om min Apple TV till: INTE_MINAS. Hjälpte föga. Barn förstår ju ej ordet inte :)
Döpte istället om den till: TEACERS_LÅT_BLI. Sen dess har den fått vara i fred.

/T
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
Kör Apple TV med kabel istället för Wifi så löser det alla problem.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Hur löser det problemet? Bluetooth finns fortfarande där.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Majskolv Majskolv skrev:
HDMI Consumer Electronics Control

Funktionen som gör att du sätter på Apple TV och den byter till rätt hdmi automatiskt
CEC funktion innebär att man kan styra flera olika enheter som är ihopkopplade via HDMI gränssnitt via 1 remote :D
 
EGC skrev:
Kör Apple TV med kabel istället för Wifi så löser det alla problem.
Förutom problemet med 35 meter kabel som ska gå via tre rum :)
 
  • Haha
Kickan42
  • Laddar…
L Lucif3r skrev:
Chromecast har inge bluetooth alls(iaf inte v2 eller ultra, v3 vet jag inte). Allt går via wifi, och det kräver givetvis att man är på samma nätverk som chromecasten.
Utanför nätverket syns den inte öht, och går inte kontrollera alls(ja.. via dom normala medlen dvs.. Hacka kan man ju alltid göra..).

Tillförde väl inte mycket till ämnet, men eftersom chromecast nämndes så...
Du behöver inte hacka något. Det räcker i princip att den tappar kontakten med nätet.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Aha, nej, stänga av CEC vill man då inte göra, då blir allt plötsligt mycket svårare att snabbt få igång AppleTVn som i vårt fall används i 99% av fallen.

Jag vill inte heller stänga av funktionen Fjärrkontrollsappen och enheter. Jag tycker det är sjukt mycket smidigare att styra AppleTvn från mobilen än via fjärrkontrollen, särskilt när man ska söka och skriva in text.
Jag använder röststyrningen på ATV4, fungerar förvånansvärt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.