Byggahus.se
Finns det någon metod att få till något som liknar en glaserad yta på väggarna i ett badrum, utan att kakla? Något man kan rolla på som ger en slät, icke-porös, vattenavvisande och lättstädad yta utan fogar?
Plastmatta känns plastig och kan få missfärgningar. Tänker att om man kunde få till något som har samma egenskaper som glasyren på kakelplattor så skulle detta vara praktiskt och lättskött att ha på hela väggen (ja, jag vet att man har tätskikt bakom kakelplattorna och fogarna ska leda ut vattnet så att det inte tränger in djupare i väggarna).

Jag har inget emot kakel, bara undrar om det går att ha målade väggar som har en "hård" yta som inte blir skadad om man skulle behöva skrubba bort några fläckar.
 
K
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Enkla svaret är ja:

[länk]
Har du några erfarenheter av detta? Skulle gärna vilja veta hur beständig ytan blir, så att man inte råkar skrubba bort en del av färgen till exempel vid fläckborttagning (har stött på detta problem i målat badrum i England, förmodar att de har andra regler där)?
 
Redigerat:
Kolla upp något som heter tadelakt. Kan vara det du söker?
 
För inte så länge sedan gjorde man badrum med glasfiberväv och målade med vanlig färg. gnuggar du hål på färgen är det bara att fylla i :D
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog inte jämföra med England, de har inte alls våra regler utan de kan ju ha heltäckningsmattor och vanliga tapeter i badrummen.

Se [länk]
Om vi nu ska jämföra med england så måste jag beskriva ett badrum i skottland. ett lite större bed and breakfast, två våningar och källare. varje våning hade ett badrum med badkar med färger från 80-talet (detta var 2015) vårat våningsplan hade ett badrum med en plastmatta på golvet, men bara den synliga delen, under badkaret fanns bara spontat trägolv från husets uppförande. (man har alltså renoverat badrummet utan att lyfta på badkaret) Så under gissningsvis 30 år har turister kommit och gått, duschat, badat och och inte ett spår av vattenskada. under vårat badrum fanns frukostsalen och inte ens en fuktfläck fanns i taket.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om vi nu ska jämföra med england så måste jag beskriva ett badrum i skottland. ett lite större bed and breakfast, två våningar och källare. varje våning hade ett badrum med badkar med färger från 80-talet (detta var 2015) vårat våningsplan hade ett badrum med en plastmatta på golvet, men bara den synliga delen, under badkaret fanns bara spontat trägolv från husets uppförande. (man har alltså renoverat badrummet utan att lyfta på badkaret) Så under gissningsvis 30 år har turister kommit och gått, duschat, badat och och inte ett spår av vattenskada. under vårat badrum fanns frukostsalen och inte ens en fuktfläck fanns i taket.
Fast hela idén med brittiska B&B-badrum är väl att det inte ska finnas fungerande varmvatten och i så fall kanske det inte är så många som faktiskt duschat sedan 80-talet.

I sakfrågan är jag ingen expert, men har haft målade väggar med glasfiberväv direkt ovanför badkaret. När lägenheten byggdes var det väl tänkt att man bara skulle bada lite försynt, men jag duschade ju rätt på den väggen i ett antal år. Det såg lite sunkigt ut efter ett tag, men jag blaskade på flera lager av den plastigaste vanliga blanka väggfärg jag hittade och sedan funkade det åtminstone tills jag flyttade 5-7 år senare.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Claes Sörmland
Duscha rakt på våtrumsfärgvägg, jag är skeptisk. Minns en sån lösning från början av 90-talet ovanför ett badkar och det blev inte vackert. Färgen må tåla vatten med dagligt uppfuktande är inte en bra idé särskilt inte eftersom ytan blir ojämn p g a glasfiberväven den är målad på. Det börjar växa saker och går inte att få rent.

På ytor som man inte stänker duschvatten på är det en annan sak.
 
nimhed nimhed skrev:
Kolla upp något som heter tadelakt. Kan vara det du söker?
Ska kolla upp.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Duscha rakt på våtrumsfärgvägg, jag är skeptisk. Minns en sån lösning från början av 90-talet ovanför ett badkar och det blev inte vackert. Färgen må tåla vatten med dagligt uppfuktande är inte en bra idé särskilt inte eftersom ytan blir ojämn p g a glasfiberväven den är målad på. Det börjar växa saker och går inte att få rent.

På ytor som man inte stänker duschvatten på är det en annan sak.
Det är därför jag undrar om det finns något man kan stryka på som hårdnar och gör att den målade ytan blir lika tålig och lättskött som glasyren på en kakelplatta. Verkar som det i nuläget inte finns något sådant som är godkänt i Sverige. Det låter som de godkända färgsystem som finns skulle funka bäst med duschkabin i så fall, alternativt att man inte målar i närheten av badkaret utan kaklar just där.
Tadelakt låter intressant men kan det bli fackmannamässigt godkänt i försäkringsbolagens ögon?
 
Claes Sörmland
A a.non skrev:
Tadelakt låter intressant men kan det bli fackmannamässigt godkänt i försäkringsbolagens ögon?
Du får sätta ett tätskikt under tadelakten.
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Om vi nu ska jämföra med england så måste jag beskriva ett badrum i skottland. ett lite större bed and breakfast, två våningar och källare. varje våning hade ett badrum med badkar med färger från 80-talet (detta var 2015) vårat våningsplan hade ett badrum med en plastmatta på golvet, men bara den synliga delen, under badkaret fanns bara spontat trägolv från husets uppförande. (man har alltså renoverat badrummet utan att lyfta på badkaret) Så under gissningsvis 30 år har turister kommit och gått, duschat, badat och och inte ett spår av vattenskada. under vårat badrum fanns frukostsalen och inte ens en fuktfläck fanns i taket.
Samma sak i norra New York när vi bodde på ett B&B. De hade när de köpte huset (typ town house) bara haft ett badrum på nedervåningen. Sagt och gjort så tog de ett av sovrummen på övervåningen och ställde in ett badkar, en kommod och en toalett rakt på plankgolvet. Detta gjordes -89 och ännu inte problem enligt ägaren. Ibland undrar jag hur mycket vi överbetalar för våra badrum som ändå görs om var 15 år. Svenskar är så sjukt rädda för fuktskador av någon anledning... Det är som om en fuktskada var en säker död :thinking:
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Okarlsson Okarlsson skrev:
Detta gjordes -89 och ännu inte problem enligt ägaren. Ibland undrar jag hur mycket vi överbetalar för våra badrum som ändå görs om var 15 år. Svenskar är så sjukt rädda för fuktskador av någon anledning... Det är som om en fuktskada var en säker död :thinking:
Vi kom på att vi skulle duscha rakt på golvet. Sen började fuktskadorna att dyka upp...
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kom på att vi skulle duscha rakt på golvet. Sen började fuktskadorna att dyka upp...
Det som förbryllar mig är att svenska konsumenter är så svaga att organisera sig att branschorganisationer har fått härja så fritt. Samma gäller el. Man kan ju med lite fantasi se hur både ståduschar och vägguttag skulle gå att installera felfritt på enkelt sätt som minimerar risker för användaren (porslinskar med låg kant och modulära elsystem). Sedan lever ju i princip varenda europé med fuktfläckar i dina badrum utan att folk trillar av pinn i parti och minut, men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.