4 073 läst · 23 svar
4k läst
23 svar
Vattenavvisande väggfärg istället för att kakla

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.Okarlsson skrev:
Man undrar ju vad denna rädsla för just vatten kommer dig. En brandvarnare räcker, men badrummet ska vara tätt som en ubåt...Claes Sörmland skrev:
Låt oss säga så här, att duscha i ett lågt duschkar som är direktanslutet till avloppet (utan golvbrunn) fungerar utmärkt i många länder. T ex var det så i vartenda badrum när jag bodde i Tyskland. Fördelen är att man slipper vatten på golvet (den stora orsaken till fuktskador) och golvbrunnen (den andra stora orsaken till fuktskador). Nackdelen är att om ett rör springer läck så finns ingen golvbrunn som räddar situationen. Men det gör det vanligen inte i mängder av andra rum där det går synliga skarvade vattenledningar i alla fall.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Byggbranschen lobbar nog hårt för att sprida rädsla om fukt och mögelskador också. Dom större byggföretagen verkar hållas vid liv endast genom mögelsaneringar av offentliga byggnader idag. Byggnader som knappt hunnit bli tjugo år ens.
Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 203 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 203 inlägg
Vi bygger hus i papper, gips och träspånsprodukter. En tysk skulle inte hålla med dig om att det är kvalitet. I alla fall inte de tyskar som jag känner.F Finndjävel skrev:Sen är det nog så att byggstandarden här uppe är otroligt mycket högre än vad den är nere på kontinenten. Ju längre söderut man kommer ju sämre verkar det vara byggt. Jag tycker att det räcker att åka till Tyskland för att nybyggnationer ska se ut som fan om man jämför med hur det byggs här. Livet har varit hårt uppe i vårt nordliga klimat, man har i tiderna fått kämpa för sin överlevnad. Då lär man sig att göra saker ordentligt också så att man inte behöver göra om det.
Problemet är också att det blir repigt väldigt lätt.Isakare skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
idag är det inte så blankt längre
Liknande trådar
-
Varför cc45 istället för cc40?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takdosa som bygger uppåt istället för nedåt
El -
Sotaren dissade min pelletsbrännare BioTec A3 - vad ska jag skaffa istället?
Ved, Pellets, Flis -
Går det att koppla in en plejd ctr 01 här istället?
El -
Hur få till insänkta spotlights istället för denna uråldriga lösning?
Belysning