Byggahus.se
Hej, så här ser väggarna ut efter mattläggarens jobb. Jag tycker inte att det är acceptabelt av en badrumsfirma. Jag minns att jag tidigt funderade på varför han inte ägnade nån tid åt väggytorna, såsom spackling och slipning, men jag tänkte samtidigt att han vet väl vad han sysslar med, det är kanske en tjock matta som slätar över allt. Nu visar det sig att allt därunder syns tydligt. Det enda som gjordes i förväg, var att spackla gipsskarvarna. Sedan verkar övrigt ha spacklats precis innan mattjobbet. Där bården ska limmas, är gipsskruvarna ännu inte spacklade.
Jag bifogar några bilder, men de ser bättre ut än verkligheten. Även golvet känns knöligt, men tack vare färgen så syns det inte lika mycket. Vi har ännu inte betalat något, så hur ska man konfrontera firman?
Tacksam för svar.
 
  • Oslipad vägg med synliga skarvar och ojämnheter efter mattläggares arbete, samt kabel på bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ojämn yta och synliga defekter efter mattläggning, ospacklade skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med synliga spacklade gipsskarvar och oslipade skruvhål ovanför en svart bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn vägg efter mattläggning med synliga gipsskarvar och ospacklade skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med dålig förberedelse för mattläggning, synliga skarvar och ojämnheter, verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det ser fördjävligt ut. Man undrar ju hur en del tänker när dom tar på sig att göra saker dom bevisligen inte behärskar mot betalning...
 
  • Gilla
  • Ledsen
wheeler och 20 till
  • Laddar…
Ja, det var väl det jag tänkte. Jag får nog sätta stopp för fortsatt arbete av denna firma.
Frågan är om och vad de ska få som lön för vad de har gjort hittills. Väggipsen lär väl ryka när mattan dras bort. Det enda som känns vara möjligt att rädda är golvet. Golvspånskivor, flytspackling, elslingor, mera flytspackling med lutningsjustering och slutligen nån form av golvslipning tror jag. Jag kan ha missat nåt moment. När jag drar handen efter golvet så känns det så pass knöligt att jag skulle vilja dra bort mattan och slipa om golvet.
 
Du ska leva med detta länge.
Jag hade aldrig accepterat att betala för detta och sen gå och se eländet varje dag i 10-20 år framåt.
Gör om och gör rätt.
 
  • Gilla
wheeler och 11 till
  • Laddar…
Ser förjävligt ut.
 
  • Gilla
Porsvant och 1 till
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Ser förjävligt ut.
Suck, man får ju ont i magen. Hur kan en rekommenderad firma åstadkomma detta. En dålig dag på jobbet? Sånt här borde ju vara självsanerande i branschen.
 
  • Gilla
Porsvant och 4 till
  • Laddar…
Jag har väldigt svårt att se att firman ska kunna hävda att detta är riktigt gjort.
Det ser fruktansvärt ut.
Bäst vore att anlita en annan firma som faktiskt vet vad de sysslar med men jag gissar att nuvarande firma bör få en chans att göra om jobbet. Förklara för firman att du inte avser att betala för ett så dåligt utfört jobb och be dem att komma med ett förslag på lösning.
 
  • Gilla
Porsvant och 8 till
  • Laddar…
Är det renovering eller nyproduktion? Om det är renovering så beror det på vad ni avtalat om. Men det ser inte snyggt ut oavsett

Tänk dock på att då väggar besiktas av besiktningsman så tittar man efter skador och ojämnheter på 2 meters håll utan släpljus som du har på bilderna.
 
  • Gilla
  • Wow
espace och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Är det renovering eller nyproduktion? Om det är renovering så beror det på vad ni avtalat om. Men det ser inte snyggt ut oavsett

Tänk dock på att då väggar besiktas av besiktningsman så tittar man efter skador och ojämnheter på 2 meters håll utan släpljus som du har på bilderna.
När jag kollar i deras kalkyl så står det visserligen renovering, men jag räknar det som nyproduktion, då det enda som fanns innan var ett reglat innandöme med vatten och avlopp framdraget. Jag vet inte vad skillnaden i arbetskrav skulle bli.
Vi har avtalat om att de ska färdigställa golv, väggar, samt tak. I detta ingår bl a skivor på väggarna och finspackling. Det har aldrig nämnts något om att vi förväntas spackla och slipa något.
Angående släpljuset, så kan jag lova att man hajar till utan det, när man kollar in i rummet. Verkligheten överträffar bilderna. Väggen med fönster är den man ser när man öppnar dörren, och det syntes väldigt tydligt så fort man tittade in, med lampan riktad rakt mot väggen. Dessutom kommer takspotlights att monteras i en fyrkant runt rummet, ganska nära väggarna, vilket gör att man kommer att få ett visst släpljus nedåt på alla väggar.
 
  • Gilla
thomasse
  • Laddar…
J jyrgenklinsmann skrev:
När jag kollar i deras kalkyl så står det visserligen renovering, men jag räknar det som nyproduktion, då det enda som fanns innan var ett reglat innandöme med vatten och avlopp framdraget. Jag vet inte vad skillnaden i arbetskrav skulle bli.
Vi har avtalat om att de ska färdigställa golv, väggar, samt tak. I detta ingår bl a skivor på väggarna och finspackling. Det har aldrig nämnts något om att vi förväntas spackla och slipa något.
Angående släpljuset, så kan jag lova att man hajar till utan det, när man kollar in i rummet. Verkligheten överträffar bilderna. Väggen med fönster är den man ser när man öppnar dörren, och det syntes väldigt tydligt så fort man tittade in, med lampan riktad rakt mot väggen. Dessutom kommer takspotlights att monteras i en fyrkant runt rummet, ganska nära väggarna, vilket gör att man kommer att få ett visst släpljus nedåt på alla väggar.
Om dom har satt upp skivorna och ska spackla så ska det vara enligt normerna och det ser det inte ut som. Sen kan en del bulorna gå ner lite om limmet fortfarande är blött.

Men då en besiktningsman bedömer en vägg så släcker han eventuella lampor som ger släpljus eftersom det inte ska bedömas med släpljus.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Om dom har satt upp skivorna och ska spackla så ska det vara enligt normerna och det ser det inte ut som. Sen kan en del bulorna gå ner lite om limmet fortfarande är blött.

Men då en besiktningsman bedömer en vägg så släcker han eventuella lampor som ger släpljus eftersom det inte ska bedömas med släpljus.
Man ser ju både bulor, gropar, bubblor och ränder. Det ser likadant ut med lampan bakom också (bifogar bilder). Förhoppningsvis ska det inte behövas en besiktningsman för att övertyga högste ansvarige att detta inte är ett godtagbart arbete. Men jag förstår att det kan bli en diskussion om huruvida jobbet är godkänt, och bara lite fult.
Jag får väl kolla imorrn om det är ett mirakelklister de använt, och mattan är slät.
 
  • Vägg med synliga defekter upplyst av lampa, närbild på elektrisk kabel på golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med synliga defekter, verktygslåda framför, dåligt tapetseringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Är det renovering eller nyproduktion? Om det är renovering så beror det på vad ni avtalat om. Men det ser inte snyggt ut oavsett

Tänk dock på att då väggar besiktas av besiktningsman så tittar man efter skador och ojämnheter på 2 meters håll utan släpljus som du har på bilderna.
Vad är det för besiktningsman folk pratar om egentligen? Var hittar man en sådan?
Jag funderar på att ta dit en och skulle denne då godkända jobbet, så får man väl bita i det sura äpplet och kakla över det. Blir det bakläxa däremot, så får ju firman stå för både besiktningen och att fixa/återställa väggarna.
 
Ser för jävligt ut.
Sen, lätt att vara efterklok men du är inte den första som nämner att man funderat hur "hantverkaren" tänker eller gör/inte gör vissa moment men aldrig frågar utan tyst tittar och går vidare och antar att "hantverkaren" vet.

Själv skulle jag ställa frågor och ifrågasätta så fort jag undra nått/tycker verkar konstig men jag antar att man inte vill verka vara besvärlig kund
 
  • Gilla
Tistelart och 1 till
  • Laddar…
Känns mer som att det är som vanligt om det är två tre olika byggare som varit inblandade......Snickaren monterar skivor, sen kanske det normalt är målaren som fixar ytan och nu är det mattläggaren som gjort sitt och denne kanske är van med att finjustera bara efter målaren som kanske aldrig varit där..........
Eller vad är det brukligt att mattläggare gör?
 
J jyrgenklinsmann skrev:
Vad är det för besiktningsman folk pratar om egentligen? Var hittar man en sådan?
Jag funderar på att ta dit en och skulle denne då godkända jobbet, så får man väl bita i det sura äpplet och kakla över det. Blir det bakläxa däremot, så får ju firman stå för både besiktningen och att fixa/återställa väggarna.
Förhoppningsvis behöver ni inte komma så långt utan dom fixar till det.

Jag pratar om besiktningar som görs vid slutbesiktningar av hus/lägenheter vid nyproduktion eller om så avtalats efter renovering/tillbyggnad. Finns auktoriserade sådana, men det kostar självklart pengar att ta dit dom.

Fråga din entreprenör om vilka toleranser det finns för golv o vägg, intressant att höra det svaret...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.