Byggahus.se

Är detta ett godkänt badrumstapetjobb?

1. H
    Medlem Nivå 1
    sånt här tex. Vad pratar du om?! Om du inte har koll, skriv inte.

• Laddar…
  2. Merin
    Medlem Nivå 4
    Anmäl de till fuskbyggarna!

3. H
    Medlem Nivå 1
    Då skall du kontakta GVK direkt dom kommer med största sannolikhet att skicka ut en besiktningsman.

du får gärna pma mig om du har frågor. Mkt okunskap som fladdrar här.

4. L
    Medlem Nivå 1
    Jag brukar anse mig rätt tålmodig och förstående när det gäller hantverkare(dom är ju ändock människor dom också), men det där är över gränsen vad jag skulle tolerera.
    Jag tycker det minsta man kan begära är att tapeten åtminstonde sitter fast som den ska, utan luftbubblor i fotbolls-storlek. Normalt sett så tar man in hantverkare för att man behöver hjälp med något man inte själv klarar av, och då förväntar man sig ju ett resultat som iaf är bättre än det man själv skulle åstakommit.

Men som sagt, dom är ju människor dom också, och människor gör misstag. Det var ju bra att dom tog på sig ansvaret iaf och fixar till det. Så i slutändan är det väl inte så farligt om ändock väldigt irriterade att det ens hände från första början.
    Dessvärre finns det gott om hantverkare som vägrar ta på sig någonting och menar på att det förfäliga resultatet är fullt acceptabelt :/ Sådana clowner är inte roliga att ha att göra med.

• Laddar…
  5. J
    Husägare Nivå 3
    Det här har blivit till en snöboll som kommit i rullning och bara växer. Nu tvivlar jag på bredspacklingen också, ser inte lovande ut. Dessutom har jag blivit nojig över golvet också, och de knölar man känner där. Problemet när man anlitar en firma att göra nåt som man inte är så insatt i, är att man inte riktigt vet vad man kan förvänta sig. I min hjärna såg jag framför mig helt släta väggar och golv och jag vände mig därför till forumet för att se om det var orealistiskt. Det kanske det också var, men som jag har förstått det på många av svaren så är åtminstone detta jobb inte godtagbart. Jag vet fortfarande inte vilka krav som är rimliga, så jag ska försöka höra med nån kontrollant/besiktningsman. Det kan kanske också vara intressant att höra vad andra badrumsfirmor anser vara acceptabelt.
    Tyvärr sker allt så jäkla snabbt nu, så jag måste försöka pausa arbetet på måndag med hänvisning till att saker måste följas upp. Gissa om man känner sig som en mardrömskund...

6. R
    Medlem · Nivå 8
    Svarat, men likt andra här på forumet är man totalt ointresserad av va hantverkare har att säga om det inte är klagomål.

7. J
    Husägare Nivå 3
    Om det är mig du avser, så kan jag försäkra dig om att jag har noterat tidigare svar med stort intresse och har det i åtanke när jag ska tala med firman. Tack.

8. lilytwig
    Medlem Nivå 7
    När vi skulle sätta matta i badrummet i fritidshuset så var vi överens med mattläggaren om att vi skulle spackla själva. Vi gjorde det och var nöjda. Men det var inte mattläggaren. Han ville ha bredspacklat med våtrumsspackel på hela ytan. Vi hade bara spacklat ut ojämnheter. Här kan jag inte sätta matta sa han. Vi fick tilläggspris för spackling och så gjorde han den. Behöver det tilläggas att slutresultatet blev bättre än bra?
    Trist att få in slarvpellar, när det faktiskt finns bra hantverkare.

9. E
    Medlem Nivå 1
    Ser ut som våtspackel. Skall vara pappersgips bakom plast då du måste ha ett sugande underlag, limmet är vattenbaserat.
    Med plastmatta då är tätskiktet även våtskiktet, skall inte till mer. Skall man förstärka gör man det med metallprifiler baken skivor för att binda ihop det ”genom” väggarna.
    Inget tvång på certifiering då det du refererar som ”gvkcertifiering” gick är endast en branschorganisation och inget krav att man är ansluten till, precis som säker vatten. Däremot ser vissa detta som en seriöstitet, varför jag som egenföretagare skulle vara mer seriös för att betala tiotusentals kronor om året för denna ”certifiering” förstår jag inte. Särskilt när kunder vill betala så lite som möjligt.

• Laddar…
  10. J
    Husägare Nivå 3
    Ja, det blir förvirrande med alla organisationer hit och certifieringar dit. Jag tror inte att så många läser in sig vad allt står för och innebär, mig inräknat, innan man börjar begära in offerter. Därför blir det lätt ett förtroendeingivande argument som man kan vifta framför kunden. Du måste ju vara insatt i branschen för att direkt kunna avfärda t ex GVK-certifiering som onödig. Förhoppningsvis drar jag lärdom av denna erfarenhet och kan kanske också bistå med lite råd här på forumet framöver.

11. J
    Husägare Nivå 3
    Uppdatering av badrumsjobbet:
    Spacklingen gick bättre än befarat och nu är en ny matta på plats, inklusive bård. Det som ev. syns på bilderna nu är damm och smuts. Under spackelarbetet fick några bubblor skäras bort, som bildats under kvarvarande gipspapp. Han lyckades med nästan allt, men jag har hittat ett ställe längst ner på väggen, där det fortfarande är luft bakom väggmattan. Det är inte direkt en stor utstående bubbla, men när man pickar med nageln så ser och hör man (ni vet vad jag menar). Jag vet inte hur allvarligt det är enligt expertisen, men rent kosmetiskt sett kan jag nog låta det passera, speciellt då den delen av väggen hamnar ganska dolt bredvid kommoden. Dock blir det en anmärkning. Hur rörgenomföringarna är gjorda och riktigheten i dessa, kan jag inte alls uttala mig om.
    De knölar som vi hade hittat på golvet lyckades han trolla bort, så nu är vi nöjda med det också.
    Jag kanske inte ska ropa hej ännu, men det verkar som att det blir nåt till slut. Jag tackar för supporten, det var skönt att höra att man inte var för pedant och nitisk.

PS. De har så klart valt den billigaste golvvärmetermostaten. Är det snobbigt att vilja byta upp sig till en displaymodell enbart för utseendet?

Redigerat
  12. Jonas ”Snabbe” Andersson
    Husägare Nivå 5
    Det finns seriösa golvläggare som inte är anslutna till GVK, precis som det finns seriösa bilverkstäder som inte är anslutna till MRF. Men de lever på sitt goda omdöme såklart. Ska man välja ett företag utan att ha referenser i bekantskapskretsen så går man såklart på företag som är anslutna till respektive förbund.

13. L
    Medlem Nivå 1
    Beror på hur du tänker... Är det något du tänkt köpa och betala själv utöver det du ska betala nu så är det väl helt upp till dig.
    Men tänker du att det är något som ska ingå i priset du ska betala nu så ja, då kan jag tycka det är lite snobbigt.

Men det är min högst personliga åsikt. Känner du att det är något du vill ha, som skulle tillföra något i din hemtrevnad, så kör på :)

14. J
    Husägare Nivå 3
    Nej, så klart att jag lägger till isåfall. Jag tror jag slår till.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Nivå 8
    Närbild på rör gjennonföring?
    Knotter på golvet, var nog bara lite smuts. Bankar man bort med spackelspade och hammare.