Byggahus.se
blackarrow blackarrow skrev:
Var får du tag på flamskyddad EPS?
Utfördes testet enligt någon norm/standard?
Nej testet gjordes när jag ville bygga i EPS och möttes av kritik från massor av förståsigpåare
Dessutom försökte grannarnas ungar anlägga eld på byggplatsen mitt bland oskyddad EPS de använde en full tidningstunna som brann upp knappt någon EPS tog eld!

Jag yttrade flamskyddet som ett inlägg och svar på det intensiva anti EPS tyckandet i tråden!
I Canada och USA finns flamskyddsmedel i EPS att få tag i !
I Sverige vet jag inte om de tillverkar med?

Givetvis viktigt med brandskydd i alla aspekter nu när trähusbyggnader byggs som höghus!
Detta samtidigt som vätgasbilar o elbilar och värmepumpar är brand o explosionsrisker med nya risker
 
B byggarätt skrev:
Jag är en försiktig människa med material mina EPS hus är byggda med EPS och betong med inkapslad EPS i väggar och med cellulosa i bjälklag och tak.
Husen uppvisar fantastisk energi och komfort prestanda
Vid provning att få eld på konstruktionen så går det inte med svetslåga och den självslocknar inom den tid som en normal brand i möbler inredning ger övertändning!
Rök utveckling är långt ifrån den rök som kommer av stoppmöbler med annat skum
Obs provet gjordes i modellförsök men jag litar på konstruktionen!
Denna tråd uppvisar en mängd myter blandat med fakta men mest fördomar och tro

Man bör hantera all husbyggnad i brännbara konstruktioner med de regler för brandskydd och småhusbyggnation som finns
Är man en hyperförsiktig individ bör man ha utanpåliggande el och inga möbler mattor och textililier samt sprinkler och golv i klinker betong
Samt utrusta sitt hus med brandskydd i takluftspalt
Brandklassa dörrar och fönster samt ha kapsling i trapphus
Har man detta kan jag ta diskussionen om EPS jämfört med andra isoleringsmetoder och rekomenderar EPS tvivlare betonghus med glasskum isolering exempelvis Koljern metoden

Jag respekterar allas åsikter och tankar om brandskydd
Då ska du testa att vara i ett hus isolerat med lätta material som eps eller miniralull, och ett hus isolerat med ett tyger isolering material. Testa det en varm sommar så märker du en skillnad i komfort om det inte sitter en AC i det huset med lätt isolering. Om msn nu inte föredrar att ha riktigt varmt inne då förstås. Så komfort med EPS tycker inte jag att stämmer, kanske det duger på vintern.
 
B byggarätt skrev:
Nej testet gjordes när jag ville bygga i EPS och möttes av kritik från massor av förståsigpåare
Dessutom försökte grannarnas ungar anlägga eld på byggplatsen mitt bland oskyddad EPS de använde en full tidningstunna som brann upp knappt någon EPS tog eld!

Jag yttrade flamskyddet som ett inlägg och svar på det intensiva anti EPS tyckandet i tråden!
I Canada och USA finns flamskyddsmedel i EPS att få tag i !
I Sverige vet jag inte om de tillverkar med?

Givetvis viktigt med brandskydd i alla aspekter nu när trähusbyggnader byggs som höghus!
Detta samtidigt som vätgasbilar o elbilar och värmepumpar är brand o explosionsrisker med nya risker
Att anlägga en brand brand på en byggarbetsplats är rätt allvarligt brott.

Att få eld på EPS är inte så lätt då det inte avges några ångor i smält flytande form som kan antändas vid låga temperaturer så som många andra flytande kolväten. Men energiinnehållet per kilo är ungefär samma som för bensin. Tur att det är mest luft, ca 98%, i EPS.

Är cellplasten bara inkapslad tex i en vanlig betongplatta eller betongväggblock utgör den ju ingen brandrisk.

Om man har synlig eps nertill i sin yttervägg och något skulle fatta eld intill väggen så den blir mer än 100 grader kan eps smälta och droppa ner i elden. Det blir då som att hälla bensin på brasan.
Men så länge inkapslingen med håller är det ingen fara.
 
M
I intrestin skrev:
Vad händer i en sådan grund ? Vilka material använder man idag ? Vi byggde så på 70-talet men fyllde på dräneringen med sand ca 1 - 1,2 m runt hela huset. Vi har inte sett några problem...
Det som händer är att kondenspunkten hamnar på insidan källarväggen och det uppstår fukt och mögel, i vissa fall. Byggnormen idag säger minst 200mm kappilärbrytande isoleringsskiva när man bygger källare. Detta gör att man flyttar ut kondenspunkten i väggen och slipper problemen. Naturligtvis finns det hus med täta källarväggar som inte uppvisar tecken på fukt inomhus. Mitt hus gjorde inte det, står på sprängt berg och avrinning på marken från huset. Men jag dränerade ändå om (yrkesskadad) och satte 200mm isodrän runt om och nu behöver jag knappt ha på värmen i källaren för att hålla 20gr. Plus att miljön känns bättre.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Att anlägga en brand brand på en byggarbetsplats är rätt allvarligt brott.

Att få eld på EPS är inte så lätt då det inte avges några ångor i smält flytande form som kan antändas vid låga temperaturer så som många andra flytande kolväten. Men energiinnehållet per kilo är ungefär samma som för bensin. Tur att det är mest luft, ca 98%, i EPS.

Är cellplasten bara inkapslad tex i en vanlig betongplatta eller betongväggblock utgör den ju ingen brandrisk.

Om man har synlig eps nertill i sin yttervägg och något skulle fatta eld intill väggen så den blir mer än 100 grader kan eps smälta och droppa ner i elden. Det blir då som att hälla bensin på brasan.
Men så länge inkapslingen med håller är det ingen fara.
Nej brandförloppet är inte på det viset!
Det måste avse EPS av mycket lägre densitet!
Ja det var ett mycket allvarligt brott och barnen hade triggats till anläggandet av vuxna föräldrar som inte gillade byggverksamheten!
Därför är det viktigt att inte sprida myter om att EPS är på sätt det inte är!
De var väldigt snopna när jag läxade upp föräldrar och barn!

Det finns intressenter som inte vill att vi ska få samma lyckosamma tillväxt i EPS byggande som i canada där är man väldigt förtjust i EPS
 
Bjor Bjor skrev:
Då ska du testa att vara i ett hus isolerat med lätta material som eps eller miniralull, och ett hus isolerat med ett tyger isolering material. Testa det en varm sommar så märker du en skillnad i komfort om det inte sitter en AC i det huset med lätt isolering. Om msn nu inte föredrar att ha riktigt varmt inne då förstås. Så komfort med EPS tycker inte jag att stämmer, kanske det duger på vintern.
Stommen i EPS är betong som sköter värmekapacitiviteten och är svalt på sommaren och varmt på vintern... i tak och bjälklag har jag rejält med cellulosa så husen är perfekta!
 
B byggarätt skrev:
Nej brandförloppet är inte på det viset!
Det måste avse EPS av mycket lägre densitet!
EPS smälttemperatur påverkas inte av dess densitet.
 
optimum
Nu tror jag inte det är brandförlopp mm som oroar spekulanter utan just fukt och mögel.

Risken att huset ska brinna med puts direkt mot cellplasten är nog minimal. Knappast värre än andra hus.
Dock har vissa hört på nyheterna om branden i London. Men det är nog ändå fukt och mögel som skrämmer de flesta.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Stommen i EPS är betong
Nu diskuterade vi väl EPS isolering och inte ovanliga byggtekniker?
 
Det finns en högre efterfrågan på organiska material som isolering just nu. Ofta förespråkas en grön medveten linje.
 
Mats-S
Silver78 Silver78 skrev:
Det finns en högre efterfrågan på organiska material som isolering just nu. Ofta förespråkas en grön medveten linje.
Men om vi ska diskutera miljön, så är det husets HELA livslängd OCH ALLT huset klimatpåverkar under HELA den tiden. Isoleringens materiel är nog inte det man behöver bekymra sig mest över då ... men som vanligt så jämför man äpplen och päron när man ska diskutera miljön ...
 
optimum optimum skrev:
Nu tror jag inte det är brandförlopp mm som oroar spekulanter utan just fukt och mögel.

Risken att huset ska brinna med puts direkt mot cellplasten är nog minimal. Knappast värre än andra hus.
Dock har vissa hört på nyheterna om branden i London. Men det är nog ändå fukt och mögel som skrämmer de flesta.
Myterna upprepas gång på gång!
EPS är diffusionsöppen !
Rätt installerad är EPS inte brandkänslig
 
Mats-S John Smith skrev:
Men om vi ska diskutera miljön, så är det husets HELA livslängd OCH ALLT huset klimatpåverkar under HELA den tiden. Isoleringens materiel är nog inte det man behöver bekymra sig mest över då ... men som vanligt så jämför man äpplen och päron när man ska diskutera miljön ...
Absolut finns det en avvägning i varje projektering. Det är många variabler som snurrar runt vägen från arkitekt till slutprodukt. Oftast blir det gröna valet lidande ur ekonomisk aspekt. Det finns dock ljusglimtar. Malmö stad har helt valt bort bromerande flamskyddsmedel. Isolering med omkringliggande material och ventilation har en stor del i hur brandcellen är uppbyggd.
 
Tråden skulle väl handla om TS hus?

Det finns ett foto i inlägg #21 som jag tycker säger tillräckligt mycket.
Putsad fasad på cellplastisolering utan luftspalt och detta på ett hus med trästomme.

Hur har man löst problemen som enstegstätade hus har?
Finns det någon teknisk dokumentation?
Några garantier?

Finns det något sätt att besiktiga och försäkra ett sådant hus mot mögelskador i väggar och stomme så det inte innebär någon extra risk för köparen?
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
optimum
Just precis. det är nog mögel och sjukt hus som skrämt bort tilltänkta köpare.

Så hade jag tänkt.


Alla varningsklockor klingar, cellplast och enstegstätad fasad = problem och dyrt att åtgärda. Vem vill ha problem?
 
  • Gilla
stefan.jakobsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.