Byggahus.se

Omöjligt sälja hus med cellplast i väggarna?

1. B
    Byggnadsvårdare · gävleborg · 430 inlägg

Bjor

Byggnadsvårdare
    Då är det ännu mindre miljövänligt hus. Cementa står för 12% av koldioxidutsläppen från industri, el och värme på 19,9 miljoner ton. Och hels bygindystrin står för 21% av sveriges utsläppt. Cellplast och betong, låter inte så lockande att köpa ett sådant hus. Men som jag förstår det så bryr sig inte folk så mycket om miljön.

2. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Om du bygger hus utan cement kalk av miljöskäl och hand maler cellulosa så är EPS inte möjlig för dig då det krävs destillation av träråvara för kemin

3. A
    Byggveteran · Skåne · 704 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran

https://www.reformhus.se/vart-byggsystem/

Finns många olika sätt att bygga hus på.
    Hur många ser skillnad på frigolit och pir isolering?

Dessa hus har trästomme med pir utanför.
    Skulle vilja se den fukten som tränger igenom in till trästommen i hus byggt så här.

Tillbaka till huvudfrågan.
    Varför blir just ett specifikt hus inte sålt.
    Tror tyvärr att innan vi vet hela storyn om huset så skall vi inte bara skylla på en sak.

Jag har fått lära mig att inget hus (eller bil eller vad annat som du vill köpa eller sälja) är dyrt eller billigt förrän du sett det i verkligheten.

Varje affär är unik, rätt pris på rätt hus (eller vad du nu skall sälja/köpa) så blir det sålt.

4. A
    Medlem · Västra Götaland · 2 476 inlägg

Anders_Nilsson

Medlem
    Lätt eller tung stomme har inte med EPS att göra så frågan är irrelevant. Det finns is ok erblock med EPS in gjuten men nu pamratade vi lätt stomme med isolering i fack i träregelstomne.

Tunga stommar upplevs ofta ge bättre inomhusklimat men de kostar m er och drar mer energi. God isolering som man får med EPS hör att inomhusklimatet blir mindre outhärdligt på sommaren. Och en annan viktig sak är rätt fönsterplacering och taköverhäng som skärmar av eftermiddagssolen.

5. B

byggarätt

Bannad
    EPS isolerade hus har många fördelar som att de går att kyla på sommaren utan att det kostar massor och att man kan ha diffusionsöppet hus !

6. M
    Medlem · Halland · 1 628 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Precis så är det! Alla resonerar likadant, i teorin. ”okej, dräneringen är omgjord och källaren isolerad, då slipper man tänka på det”. ”Taket är bytt, det är ju skönt att slippa tänka på den tråkiga utgiften i framtiden”. ”Så värmesystemet är nyligen omgjort med värmepump som drar mindre energi, det är ju jättebra för lägre driftskostnader”. ”Fasaden består av puts direkt mot isoleringen utan luftspalt? En på jobbet köpte ett sånt hus och dom fick riva ned hela fasaden och byta...”

7. G
    Medlem · 1 576 inlägg
    Personligen skulle jag inte köpa ett enstegstätat hus med Eps i den prisklassen. Varför skulle jag det? Det finns andra, kanske ngt dyrare, lösningar som ger lika bra isolervärden. Rockwool om jag vill ha det diffusionstätt och träfiber och det skall vara öppet. Det finns alltså ingen anledning att köra med eps, det känns bara som ett billigt sätt att bygga, särskilt när det är enstegstätat. Jag har inga belägg för att Eps är skitdåligt eller sämre än andra alternativ, men får jag välja när det gäller en av de största affärerna man gör skulle jag inte ta nv risken eller ens få i närheten av ett sådant hus. Jag köper inte Skoda heller, iaf inte om den kostar lika mycket som en Audi.

8. B

byggarätt

Bannad
    Har inget med denna tråden att göra!

9. B

byggarätt

Bannad
    Som sagt myter sprider skräck och okunskap om EPS

10. G
    Medlem · 1 576 inlägg
    Det är inte skräck och okunskap som jag tror du nu upprepat i varenda kommentar i tråden.
    Frågan är om en Skoda kostar lika mycket som an Audi, varför skulle man då köpa skodan?
    Jag säger inte att skidan är sämre bara att man allmänt uppfattar den så. Och enstegstätade fasader med eps... Varför?

• Laddar…
  11. hsd
    Medlem · Kalmar län , Östra Götaland · 4 033 inlägg

hsd

Medlem
    Skodan är väl lika dyr som audin...

• Laddar…
  12. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 478 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
    För att Audin har en DSG-växellåda...fast dom kanske har blivit bättre så det inte är någon risk att dom havererar längre?

Jag tror dom enstegstätade husen säljer för att dom har en slät vit fasad som uppskattas av arkitekter och husköpare. De tekniska detaljerna får ingenjörerna ta hand om, men inte nån gammal erfaren som säger att det inte går.

13. B

byggarätt

Bannad
    Enstegstätade hus har diffusionsspärr vilket TS huset inte har!
    EPS är difussionsöppet och torkar ut en konstruktion!
    Om någon har fördomar om EPS Skoda Audi så har det ingen koppling till ord som cellplast som skapar dessa missförstånd och alla borde kunna få tro det de vill?
    Jag har bara positiva erfarenheter av EPS och tycker att alla människor borde ha möjligheter att kunna bygga med EPS då det sparar energi och ger komfort

14. M
    Medlem · Halland · 1 628 inlägg

Markarbetaren

Medlem
    Såklart att det har! En stor majoritet av husköparna kan inget om produkten dom köper, utan dom förlitar sig på det dom läser på internet, vad vänner kollegor säger i fikarummet på jobbet osv. Tro f-n att detta bidrar till att putsade cellplasthus får en negativ klang. Goggla ”cellplast, hus, puts” och det första som dyker upp är detta https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/20120404110053_dromhuset_blev_en_mardrom
    Vi påverkas i allra högsta grad av det vi läser, hör och ser.

15. optimum
    Medlem · 5 486 inlägg
    Precis och det är ju det rubriken påpekar till denna tråden.
    Även TS är fullt medveten om att det är problem att sälja sådana hus även om de skulle vara fullt friska och ingen risk finns för fukt och mögel.

"Omöjligt sälja hus med cellplast i väggarna?"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.