Byggahus.se
I andra hand skulle jag ifrågasätta/överklaga sanktionsavgiftens storlek. Om jag tolkar dokumentet rätt så är det baserat på en yta 3310 kvm?

Du har väl inte rimligen fyllt över 3000 kvm med parkerade lastbilar?
 
  • Gilla
Oioioi
  • Laddar…
harry73
Om jag förstår dig rätt, är problemet att du ansökte om bygglov för P-Plats, men du började använda p-platsen innan du hade bygglov. Hade du inte ansökt om bygglov, då hade du inte fått en sanktionsavgift, men bara ett föreläggande att städa din ovårdade tomt? Och kanske en miljöavgift för att du olovligen parkerade lastbilar på din fastighet?

Hur så bygglovsansökan ut, ansökte du om bygglov för en 3 000 kvm stor P-Yta?
 
Vad jag kan läsa mig till behövs inget bygglov för att anlägga vägar eller parkeringsplatser på jordbruksfastigheter, eller inom skogsbruk. Så länge de inte innebär att du röjer för mycket skog eller kommer för nära vattendrag. Tyvärr för grannen verkar ju den nya placeringen vara värre än den nuvarande. Gå över till grannen och visa dina planer så kommer denne grymt ångra att han väckte den sovande björnen.
 
Nu kanske jag inte är snäll men jag förstår ju grannen om denne har hus på 1:22 och du vill fylla din tomt med:
"Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridare". Då känns det ju som du ändrar inriktning på hur din tomt används rätt radikalt.

Visserligen kan du bygga väg och söka marklov med den förändringen. men är du säker på att denne granne kommer ge sig.
Du vill ju använda tomten till parkering/uppställning och grannen vill inte ha det bredvid sitt hus (med den trafik/försämrade ustikt det ger)

På satelitbilden ser det ju rätt anskrämligt ut.... Antar att du inte bor på tomten :)

Så.... Har du provat att fråga grannen hur han vill att det ska vara?
 
  • Gilla
Fadai och 14 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I andra hand skulle jag ifrågasätta/överklaga sanktionsavgiftens storlek. Om jag tolkar dokumentet rätt så är det baserat på en yta 3310 kvm?

Du har väl inte rimligen fyllt över 3000 kvm med parkerade lastbilar?
"Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridar"

Antagligen är det det....
 
  • Gilla
  • Arg
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Nu kanske jag inte är snäll men jag förstår ju grannen om denne har hus på 1:22 och du vill fylla din tomt med:
"Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridare". Då känns det ju som du ändrar inriktning på hur din tomt används rätt radikalt.

Visserligen kan du bygga väg och söka marklov med den förändringen. men är du säker på att denne granne kommer ge sig.
Du vill ju använda tomten till parkering/uppställning och grannen vill inte ha det bredvid sitt hus (med den trafik/försämrade ustikt det ger)

På satelitbilden ser det ju rätt anskrämligt ut.... Antar att du inte bor på tomten :)

Så.... Har du provat att fråga grannen hur han vill att det ska vara?
Jag tror grannen är 1:27 och TS 1:6 samt 1:22, men jag kan ha tolkat det fel
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M Marcus K skrev:
Det är ju 6-7 lastväxlarflak, snöplogar, hjullastare, sandspridare osv.
Jag kan tänka mig att grannen inte uppskattar ett åkeriföretag i närheten. Det skulle jag inte heller göra, med all trafik, buller och lastbilar som kan stå på tomgång långa stunder.
Så kanske han kommer att sätta krokben på alla sätt och vis.
 
  • Gilla
Kustvägen och 5 till
  • Laddar…
Påminner om Hallersrud på Hammarö. Står skrot precis överallt. Fast ägarna påstår att det är saker som går att sälja.
 
  • Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
Fast om man vill bestämma vad som står på grannens tomt är det nog en bra idé att köpa den. Jag har både lastbil,grävmaskin och div släpvagnar sen står det en sandspridare där oxå och mitt hus som jag bor i. Ser inte riktigt problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
llehs och 13 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Fast om man vill bestämma vad som står på grannens tomt är det nog en bra idé att köpa den. Jag har både lastbil,grävmaskin och div släpvagnar sen står det en sandspridare där oxå och mitt hus som jag bor i. Ser inte riktigt problemet.
Om du bor i ett enbostadshus (alltså inte jordbruksfastighet eller liknande) kommer du upptäcka problemet om någon klagar till kommunen, du får endast ha parkering för fordon som är för fastighetens behov. Annars kräver det bygglov och du åker på en byggsanktionsavgift för att anlagt en parkering utan lov, precis som det står tidigare i tråden.

Men, så länge ingen klagar så behöver du inte se problemet!
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
M Marcus K skrev:
Har en granne som är fullständigt rabiat. På en av mina fastighet finns det en stor gårdsplan och styvsönerna har en lastbil och släp som dom ställer upp där på kvällar och helger. Grannen har nu anmält detta till kommunen som säger att jag måste ha bygglov för parkering. Ansökte om bygglov. Men nu har vi kommit till läget att det kan bli tal om sanktionsavgifter för att jag nyttjat marken som parkering innan bygglovet är klart. Enl beräkningen blir det 770 000 för 3300m2. Lite dyrt tycker jag.

Lösningen är nu att dra tillbaka bygglovs ansökan och ställa lastbilen på vägen som tillhör grannfastigheten som är klassad som jordbruksfastighet. Där får man nämligen ställa upp fordon utan bygglov för parkering. På bilden nedan ser man det aktuella området. De vitmarkerade strecken är där jag vill anlägga en ny väg. Den nya vägen skall då användas som utfart för personbilar när lastbilen står uppställd på det rödmarkerade området. Utfart till allmän väg är i det övre vänstra hörnet. Till höger finns bara mina fastigheter och ingen annan använder vägen. Det rödmarkerade är det område som planeras att använda som uppställningsplats för lastbilen.
Bilden är några år gammal så det ser inte ut så där nu med bilar, båtar osv.

Har varit i kontakt med kommunen och frågat om det är ok att ställa lastbilen på existerande vägen. Markägaren har inga problem med det. Dock dröjer svaret och jag behöver flytta lastväxlarflak och lastbilen ganska snart för att slippa sanktionsavgift på 770 000 kr.

Finns ingen vägsamhällighetsförening. Det är vi som sköter all skötsel av vägen. Min mark går ju ända fram till grannens husknut. Grannarna i 1:16 bryr sig inte ett dugg vad vi gör.
[bild]
Så vad tror ni. Kan jag få bygglov att anlägga den vitmarkerade vägen? har letat i anläggningslagen, jordbalken, plan och bygglagen men hittar inget om var man får bygga en väg. Helst skulle jag vilja bygga vägen precis på tomtgränsen mot grannens hus.
 
Är din tomt inom detaljplanelagt område eller inte?
 
Bor i ett villaområde men med trevliga grannar sen beror det ju på hur man parkerar men på ts tomt ser jag inga problem med att ställa av 8 st lvx-flak utan att det ser ut som en soptipp.
 
  • Gilla
Christian Eriksson
  • Laddar…
Nog känns det som om den föreslagna lösningen borde fungera. Den vita vägen är ju inget bekymmer för fastighetsägaren som klagar då det inte står några fordon på denna.

Bara för att dubbelkolla, det finns inga andra fastigheter som nu blir beroende av att köra över den vita vägen för att ta sig ut? Det skulle kunna leda till andra former av problem, även om vägförening inte finns (än).
 
Anna_H Anna_H skrev:
Påminner om Hallersrud på Hammarö. Står skrot precis överallt. Fast ägarna påstår att det är saker som går att sälja.
Blandskrot ligger väl vanligtvis på omkring 50 öre kilot, och mer för "oblandade" metaller (men dagspriser varierar). Visst går det sälja, har man tonvis med metall stående så handlar det om en del pengar även om det bara är just skrot.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.