Byggahus.se
T totte_79 skrev:
Hur hittade du snickaren? Tyvärr vanligt att vi får städa när folk tagit in oseriösa byggare som inte vet vad de gör. Jag ska inte säga att du får skylla dig själv. Men jag säger det jag sagt 100ggr. Ta alltid in minst 2 offerter. Be alltid om referenser, hur litet jobbet än känns. Sen är hela idén med prefab idiotisk. I samtliga fall när vi räknat på att slå upp ett lösvirke eller montera prefab så kan vi bygga lösvirke till samma pris eller billigare. Men då krävs det att man hittar en seriös snickare som vet vad han gör.
PS. Man gräver inte ner till berg och gör sig omaket att gjuta en plint bara för att ställa ett fult lecablock ovanpå. Det är vansinne. Har man ändå grävt ner till berg så blir det snyggare och stabilare att gjuta hela vägen upp. Lecablock funkar också. Men då ska man lägga duk, och grusa på så det blir lite snyggt. Själv sätter jag i princip alltid albabalk eftersom det går fort, är ganska snyggt och håller för evigt.
Snickaren är inte helt okänd på orten. Har ett tjugotal anställda. Jag hade två bra referenser från personer jag känner. De har också tidigare gjort mindre jobb för oss. Allt har varit bra. När boden skulle upp kom en ny snickare som liksom bara körde på. Jag försökte få chefen att komma hit och kolla så allt verkligen var i sin ordning men han sa att: ”Xxxx bygger inte skit.” Visst borde jag stoppat eländet men jag valde ändå att lita på dem.

Jag pratade också med dem om de kunde matcha priset för en prefab bod men det kunde de inte.

Jag tänker givetvis inte betala. Jag har ju fattat att de har ”byggt skit” och saltat fakturan så mycket det bara går.

Stort tack för input.
 
  • Gilla
Sockerhög
  • Laddar…
Vi har precis köpt och satt upp en Friggebo från skånska byggvaror. Bilden visar hur grunden gjordes av min man, han har aldrig byggt nått sånt här innan men vill ha allt perfekt och vill inte anlita ”experter” ifall de gör fel. Vilket innebär att han läste på sig hur han skulle göra ordentligt. Och för honom var det svårast att sätta första brädan på båda sidorna till taket, sen de andra var ju bara att hålla och spika de andra, så det tog kanske max 4-5 timmar för en helt novis människa att lägga taket. Det var lite jobbigare med pappen till taket men det gjordes medan jag var på jobbet så det var ju under 8 timmar för både underlagspapp och takpapp.
 
  • Man arbetar på trägrund till Friggebo, med mursnöre och betongplintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kan_allt och 9 till
  • Laddar…
Beklagar till ett uruselt bygge. Gör om och gör rätt.

Som du redan sagt, konsultera en tredje part och bestrid fakturan och tillvägagångssättet.

Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
E Englawind skrev:
Vi har precis köpt och satt upp en Friggebo från skånska byggvaror. Bilden visar hur grunden gjordes av min man, han har aldrig byggt nått sånt här innan men vill ha allt perfekt och vill inte anlita ”experter” ifall de gör fel. Vilket innebär att han läste på sig hur han skulle göra ordentligt. Och för honom var det svårast att sätta första brädan på båda sidorna till taket, sen de andra var ju bara att hålla och spika de andra, så det tog kanske max 4-5 timmar för en helt novis människa att lägga taket. Det var lite jobbigare med pappen till taket men det gjordes medan jag var på jobbet så det var ju under 8 timmar för både underlagspapp och takpapp.
Tack! Totalt max 13 timmar således. På en person. Jättesnällt att du delade med dig. Det ironiska är väl nu att jag lagt mer tid på att grubbla, ligga sömnlös och googla än vad det tagit mig att sätta upp boden själv. Man lär så länge man lever. Tydligen. Tack igen!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde själv en Jabo friggebod för några år sen och la råsponten ensam på två tre timmar.
Och beträffande panelen som inte går hela vägen ner är det Jabos konstruktion med färdiga väggelement som står på bottenramen.
 
  • Gilla
Magor
  • Laddar…
N Natthimmel skrev:
Beklagar till ett uruselt bygge. Gör om och gör rätt.

Som du redan sagt, konsultera en tredje part och bestrid fakturan och tillvägagångssättet.

Hoppas det löser sig!
Tack för sympatin. Det kommer en byggnadsingenjör/kontrollansvarig i början av kommande vecka för att kolla. Jag beskrev kort hur de gjort och han sa: ”Nu har jag ju inte sett det, men det låter ju inte bra.” Åter tack!
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
E
E Englawind skrev:
Vi har precis köpt och satt upp en Friggebo från skånska byggvaror. Bilden visar hur grunden gjordes av min man, han har aldrig byggt nått sånt här innan men vill ha allt perfekt och vill inte anlita ”experter” ifall de gör fel. Vilket innebär att han läste på sig hur han skulle göra ordentligt. Och för honom var det svårast att sätta första brädan på båda sidorna till taket, sen de andra var ju bara att hålla och spika de andra, så det tog kanske max 4-5 timmar för en helt novis människa att lägga taket. Det var lite jobbigare med pappen till taket men det gjordes medan jag var på jobbet så det var ju under 8 timmar för både underlagspapp och takpapp.
Hoppas ni la syllpapp bara, kunde inte se på bilden men kanske kom upp senare
 
  • Gilla
Polacoloco
  • Laddar…
Martin999 Martin999 skrev:
Jag byggde själv en Jabo friggebod för några år sen och la råsponten ensam på två tre timmar.
Och beträffande panelen som inte går hela vägen ner är det Jabos konstruktion med färdiga väggelement som står på bottenramen.
Tack för input. Om jag gör ett överslag av de erfarenheter som delats i denna tråd så tar det någonstans mellan 3-5 timmar att lägga råsponten på en friggebod. För en person. Som inte är snickare. Intressant differens mot de fakturerade 16. Tack!
 
Alltså, lecablock är inte speciellt starka för drag och brytning och tillför nog inget vad gäller hållfasthet. Så praktiken står stugan på 30 cm långa pinnar.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Ja som sagt järnen som sticker ned från stolpskon är väl ca 30 cm. Så det är fullt möjligt att de står på riktig betong. Men de har ju i så fall väldigt dålig sidledsstabilitet.

Har chefen på firman sett de här bilderna?

Man kan väl tänka sig att han fått in ett rötägg, inte hade tid attengagera sig när du klagade (i så fall väldigt illa). Rötägget har säkerligen tidsredovisat även all tid som gått åt för att rätta sina fel.
 
M MagHam skrev:
Alltså, lecablock är inte speciellt starka för drag och brytning och tillför nog inget vad gäller hållfasthet. Så praktiken står stugan på 30 cm långa pinnar.
Ja. I ena änden. Marken sluttar. Det känns lite svajigt när man uttrycker det på det viset.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
M Magor skrev:
Hejsan!

Tänkte be om råd. En snickare jag anlitat har rest en friggebod åt mig.

Först satte han plintar som blev helt misslyckade och alla utan tre fick dras upp igen. Sedan grävde han istället till berget, fäste armering, fyllde hela hålet med cement och placerade lecablock på toppen. Se bild.

[bild]

Dessa sticker nu en bra bit utanför fasaden på båda långsidor och ena kortsidan. Vidare har han använt två av de misslyckade plintarna som också sticker utanför fasadlinjen. Han har också lämnat kvar en plint som inte fyller någon funktion. (Se bild)

[bild]

Är detta att betrakta som fackmannamässigt gjort enligt er bedömning. Och hur skulle ni vilja att de åtgärdade för att ni skulle vara nöjda?

En fråga till. Tar det 16 timmar att lägga ett råsponttak som mäter 6x4 meter?

Hjälp!

Tack.
Sicken idiot.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ja som sagt järnen som sticker ned från stolpskon är väl ca 30 cm. Så det är fullt möjligt att de står på riktig betong. Men de har ju i så fall väldigt dålig sidledsstabilitet.

Har chefen på firman sett de här bilderna?

Man kan väl tänka sig att han fått in ett rötägg, inte hade tid attengagera sig när du klagade (i så fall väldigt illa). Rötägget har säkerligen tidsredovisat även all tid som gått åt för att rätta sina fel.
Jag tror du sätter fingret på exakt vad som hänt. Dock fick jag tvingat chefen att komma och titta på det och efter diskussion svarade han så här i ett mejl, jag klipper och klistrar: ”Att lecablocken hamnade utanför konstruktion var olyckligt ,det köper jag men att konstruktionen inte skulle vara fackmannamässigt gjord då det är gott stöd med betong under. Jag ska kika någon dag på slutresultatet men just konstruktionsmässigt är inget att tillägga.”
 
M Magor skrev:
En fråga till. Tar det 16 timmar att lägga ett råsponttak som mäter 6x4 meter?
Ser att flera kommenterat tid på lägga tak men kom ihåg att som någon redan påpekat beror det på om det är lagt på löpmeter eller med luckor, med luckor är de klart på någon/några h (ensam) och löpmeter tar längre tid, men inte 16h!

Övrigt väldigt tråkigt utfört
 
Varför är lecablocken där över huvud taget?
Dom fyller ingen funktion för att stabilisera stolpskorna och dom sticker ut utanför fasaden och är allmänt förfulande.

Antingen skulle man ha byggt vidare på blocken och ställt bjälklaget på dom eller gjutit plinten ~2 dm högre så att stolpskon sitter som den ska.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.