Byggahus.se

Fackmannamässigt eller ej?

1. S
    Medlem Nivå 1
    - vem satte ut måtten för hålen du grävde?
    (Det är fö inga stolpskor, det är balkskor! Verkar onödigt om man kan lägga direkt på lecan med fuktspärr emellan. Behövs stormförankring?)

2. M
    Medlem Nivå 1
    Det är inte luckor. Dock råspont i fullängd, som bara behöver kapas på taket. Så att säga.

3. E
    Medlem Nivå 1

4. M
    Medlem Nivå 1
    Det var jag som mätte ut för plintarna. Jag grävde rätt stora hål så de kunde justera vid mer exakt inmätning, så plintarna hamnade rätt. Jag förutsätter så klart att de själva mätte ordentligt innan de placerade plintarna. De hade alla ritningar veckor före arbetet.

5. M
    Medlem Nivå 1
    Vill bara förtydliga att det inte är någon plint under lecablocken. De tog bort alla plintar (utom fem) från första gjutningen, grävde större hål som de fyllde med cement och sedan ställde ett lecablock i medan cementen var våt. När allt sedan ”torkat” borrade de och tryckte ner balkskor.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 1
    -Sa du då att du grävt hål för plintarna, eller sa du att din grävningen skulle underlätta för att gräva färdigt och slutligt rikta in gjutformen för plintarna? Varför blev det bara 4 plintar i hörnen från början?

7. S
    Medlem Nivå 1
    Att det var 4 kanske jag missuppfattade?

8. M
    Medlem Nivå 1
    Minns inte exakt vad jag sa. Men det var mer som en hjälp så de skulle slippa gräva så mycket. Och istället ägna sig åt att bygga. Men det kvittar ju nu då alla de 16 ursprungliga plintarna (utom fem) ändå är borttagna.

9. J
    Medlem Nivå 5
    De som gjort detta har ingen aning om hur man bygger, en normalbegåvad 15-åring hade gjort det bättre.
    Sedan fattar jag inte hur det kan vara inomhuspanel som fasad på en stuga från Jabo. Ett idiotiskt snålande.

10. S
    Medlem Nivå 1
    Har inte läst allt som skrivits i denna tråden.
    Att montera stolpsko i leca det vet vi redan är en riktigt dålig idé. Lägg därtill frostspänging som kommer ske i leca blocket om man inte säkerställer att vatten inte kan komma ner i blocken. Vatten expanderar 10% när det fryser.
    Det kommer inte ta lång tid innan blocken spricker.

• Laddar…
  11. BiFuel
    Medlem Nivå 14
    Men jag fattar inte vad stolpsko/balksko ens ska fylla för funktion? Varför inte lägga syllen direkt på lecablocken? Ligger de inte i rätt nivå?

12. M
    Medlem Nivå 1
    Nej, de ligger rakt på marken, som sluttar.

13. J
    Medlem Nivå 4
    Det gör absolut något om panelen slutar ovanför syllan, och det här är INTE bra. Som det ser ut nu är det en garanterad grogrund för att syllen ska ruttna, samt även ändarna på panlelen. Att sätta en plåt under paneländarna som leder bort vattnet är ett MÅSTE för att syllen ska överleva, det handlar absolut INTE om en estetisk åtgärd. Dessutom bör man såga om ändarna på panelen så att man får en "droppnäsa" längst ner för att undvika att fukt stannar i ändträet.

Det här bygget som "snickaren" presterat är värre än amatörmässigt, han besitter ingen som helst yrkeskunskap. Fråga om han har något yrkesbevis, garanterar att du aldrig kommer att få se ett sådant från honom.

14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det kan han mycket väl ha. Den siste välutbildade idioten är inte född än.
    För övrigt håller jag helt med dig!

15. S
    Medlem Nivå 2
    På äldre hus där kan något som är en bit av syllen vara synligt mellan gråmuren och panelen.