Byggahus.se

Fackmannamässigt eller ej?

1. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    Lecablocken har inte tillräcklig hållfasthet för att sätta en stolpsko så där. Stenen kommer att spricka och stugan ramla ner.

2. P
    Medlem · Nivå 12
    För att lösa problemet med panelen så ta dit en plåtslagare som få in plåt under panelen och sen täcker du syllen med en offerbräda.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Härligt! Inte fackmannamässigt således. Tack.

4. M
    Medlem Nivå 1
    Stort tack. Ska kolla på detta.

5. sunnis
    Medlem Nivå 5
    Hade varit bättre om syllen som egentligen är bärlinan i det här fallet hade varit i tryckat virke. Det gör absolut inget om inte panelen går förbi och ner, bara bra att den ligger en bit upp. Vill man "överbygga" friggen och göra det snyggare och en smula bättre så kan man som någon skrev sätta en plåt runtom och liggande panelbrädor för att klä in bärlinan.

100h för en prefab friggebod är alldeles för mycket. Det kanske är där en glad amatör hamnar om den gör jobbet själv.

Plintgrunden? Va fan blir det... Bara göra om.

Skulle krävt att halvera fakturan och försökt hitta en seriösare lösning på grunden.

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för input. Mina ord är nog ganska lätta i sammanhanget. Kanske får vaska fram lämplig tredje part som säger det du just sa. Någon slags kontrollansvarig eller så. Kul grej att lägga energi på. Får ta in på vilohem efter detta. Tack!

7. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Nä helt riktig. Uppfattade det först som att det var cementpelare under blocken som stolpskon stod i, och att blocken på något sätt bara var satta för att dölja cementen. Men nu när jag läser igen så är det bara tal om armering i cementen. Det måste betyda att stolpskon, precis som du antyder, vilar på lecan vilket ju är helt uppåt väggarna :surprised:

8. M
    Medlem Nivå 1
    Ja, stolpskon sitter enbart i lecan, som i sin tur sitter i cement. Om han nu inte borrat ner en stolpsko som är längre än lecablocket och kommer ner i cementen. Men det känns mindre troligt.

9. lärjungen
    Medlem · Nivå 8
    Helt ofattbart isåfall :dizzy: Det bara måste göras om!

10. M
    Medlem Nivå 1
    Tack. Härligt att anlita hantverkare för att ”få det ordentligt gjort” så sitter man här. Livet!

11. TomasJor
    Medlem · Nivå 11
    Trodde också att skon gick ner i cementen och lecablocket var för att få dom raka o på rätt höjd vid gjutningen.
    Om dom står uppepå så kan ju allt vika sig :-/ Måste definitivt göras om.

• Laddar…
  12. M
    Medlem Nivå 1
    Tack. Jag har en del att ta tag i.

13. N
    Medlem · Nivå 12
    De snickare som bygger min friggebod la råspont och takpapp idag på em. Tog ca 1.5h för 2 personer, så alltså 3h. Sen ska ju vindskivor osv på såklart. Men det är tätt för i helgen iaf.

14. M
    Medlem Nivå 1
    Härligt. Jag räknade över min snickares timdebitering för samma jobb (råspont, underlags- och takpapp på 18,4 kvm bod) 36 timmar. Tack för input! Och grattis till fin friggebod!

Redigerat 27 sep 22:01
    • Laddar…
  15. T
    Medlem Nivå 1
    Hur hittade du snickaren? Tyvärr vanligt att vi får städa när folk tagit in oseriösa byggare som inte vet vad de gör. Jag ska inte säga att du får skylla dig själv. Men jag säger det jag sagt 100ggr. Ta alltid in minst 2 offerter. Be alltid om referenser, hur litet jobbet än känns. Sen är hela idén med prefab idiotisk. I samtliga fall när vi räknat på att slå upp ett lösvirke eller montera prefab så kan vi bygga lösvirke till samma pris eller billigare. Men då krävs det att man hittar en seriös snickare som vet vad han gör.
    PS. Man gräver inte ner till berg och gör sig omaket att gjuta en plint bara för att ställa ett fult lecablock ovanpå. Det är vansinne. Har man ändå grävt ner till berg så blir det snyggare och stabilare att gjuta hela vägen upp. Lecablock funkar också. Men då ska man lägga duk, och grusa på så det blir lite snyggt. Själv sätter jag i princip alltid albabalk eftersom det går fort, är ganska snyggt och håller för evigt.