Byggahus.se
A
Det låter som att kommunen vill göra något trevligt med ytan nära er fastighet men om ni känner att det kommer att påverka er negativt så bör ni ändå föra en dialog med kommunen nu innan allt är färdigställt. Det är väl iofs liten chans att en fastighetsägare skulle kunna påverka beslutet. Angående körsbärsträd så vill jag nog hävda att det är riktiga skräpträd och borde förbjudas i tätbebyggda områden. Vi har ett antal körsbärsträd i varierande storlek nära vår fastighet och de skuggar inte vår tomt men däremot är det ett helsike under vissa perioder då bären drar till sig stora mängder fåglar. Fåglarna inte bara skiter hysteriska mängder utan släpper även bär överallt och när solen ligger på så bränner bären fast i lacken på bilarna och orsakar fläckar som inte går att polera bort. Den fantastiskt vackra blomningen överväger inte problemen som körsbärsträd för med sig.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
widheg och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, formellt kan du inte påverka vad kommunen planterar på sin mark. och knappas inte heller bänkar lekredskap osv.

Däremot så kan man ju efterlysa en dialog med avdelningen som planerar ändringen.Kommunen kan troligen uppnå den önskade effekten med lägre träd, de kanske kan vinkla bänkarna lite annorlunda osv. De gör ju inte detta för att djävlas.

Var glad att dte verkligen blir en park.

För en massa år sedan tittade vi på ett hus, det låg utefter en pitoresk liten grusväg, men rätt nära en stor geonmfartsväg (Ulvsundaleden) och järnvägen. genom höjdskillnader hördes varken vägen eller järnvägen vid huset. Vi var inte intresserade av att gå vidare med det huset, men reagerade att grannhusen såg märkliga ut, de var obebodda och såg ut som rivningshus.

En kollega som också tittade på detta hus hade frågat mäklaren "7 av grannhusen är inlösta av kommunen, det skall byggas en park". Ett par månader senare revs husen och precis utanför huset vi hade tittat på började man bygga duvboleden (tror jag den heter) som sammanbinder ulvsundaleden med en annan stor väg på andra sidan järnvägen, grusvägen försvann och ersattes med en delvis 4 - 6 filig genomfartsled som dessutom går 7 - 8 meter över marken, för att komma över järnvägen. Trevlig "park".
Trevlig mäklare , han ljög den rätt upp i ansiktet .kommunen skulle ju knappast lösa in 7 hus för att bygga park.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Trevlig mäklare , han ljög den rätt upp i ansiktet .kommunen skulle ju knappast lösa in 7 hus för att bygga park.
Nja, han ljög nog inte juridiskt sett. Kan mycket väl tänka mig att marken kring stolparna på den upphöjda motorvägen klassas som parkmark...
Betänk att mäklare oftast inte ljuger, men att deras sanningshalt brukar vara som Tomas Quick i behov av benzo...
 
BirgitS BirgitS skrev:
De uppgifter jag hittar om Bergskörsbär på flera sidor är att de är ung. 10 m höga efter 10 år.
Du kanske läste om balsampoppel. Det växer snabbt....
 
BirgitS
Pernilla C Pernilla C skrev:
Du kanske läste om balsampoppel. Det växer snabbt....
Det var flera försäljningsställen som uppgav att deras bergskörsbär skulle vara 8-12 m höga efter 10 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var flera försäljningsställen som uppgav att deras bergskörsbär skulle vara 8-12 m höga efter 10 år.
Jag förmodar att de inte hade tio års garanti på sina träd, så man kan reklamera om de inte uppnått den höjden...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.