Byggahus.se
Rebecca124
Någon som har erfarenhet att hyra ut sitt hus eller sommarstuga under sommaren? För och nackdelar? Vilken sida använder ni er av? Blir det mycket slitage på fastigheten?

Vi funderar på att hyra ut ett hus på gården men undrar lite hur det funkar.
 
  • Gilla
lindath
  • Laddar…
Jag har använt airbnb. Funkar bra och de har en ansvarsförsäkring som täcker det mesta.
 
Rebecca124
possum77 possum77 skrev:
Jag har använt airbnb. Funkar bra och de har en ansvarsförsäkring som täcker det mesta.

Vad kul! Jag har hört mycket gott om airbnb. Får man fråga läget på huset/stugan ni hyrt ut? Har ni det svårt/lätt att få det uthyrt? Vi måste nämligen göra ganska stora renoveringar innan vi börjar hyra ut och funderar på om det kommer löna sig. Såklart är vi väl medvetna om att det kommer ta några år att få tillbaka pengarna men man funderar ju såklart på om man kommer få det uthyrt överhuvudtaget
 
Rebecca124 Rebecca124 skrev:
Vad kul! Jag har hört mycket gott om airbnb. Får man fråga läget på huset/stugan ni hyrt ut? Har ni det svårt/lätt att få det uthyrt? Vi måste nämligen göra ganska stora renoveringar innan vi börjar hyra ut och funderar på om det kommer löna sig. Såklart är vi väl medvetna om att det kommer ta några år att få tillbaka pengarna men man funderar ju såklart på om man kommer få det uthyrt överhuvudtaget
Det ligger fint med sjöutsikt och är relativt nytt (2014) så det hyr ut sig självt :) Sen är det ju oerhörd skillnad på vad folk förväntar sig, en del kanske vill hyra en enkel stuga utan bekvämligheter för att de är ute efter upplevelsen medans andra är ute efter hotellstandard. Bara man är ärlig med beskrivning och bilder på objektet tror jag inte det är några problem.
 
lärjungen
Står också i begrepp att hyra ut vår gäststuga via airbnb nästa sommar. Har renoverat den för säkert runt 100k, så det dröjer väl några år innan den betalat sig, men hoppas att tyskar, holländare och belgare letar sig hit så småningom. Bor i Bergslagen med mycket skogar runtomkring vilket ju upplevs som exotiskt av våra vänner i syd. Väldigt många sjöar i närheten, men ingen sjöutsikt från stugan. Hyrde ut vårt bostadshus när vi var bortresta i vintras (som ligger på samma tomt som stugan) via airbnb och det var faktiskt förvånansvärt många som ville hyra trots lågsäsong. Mest runt jul och nyår visserligen, men även en del nätter under januari och februari. Oftast rörde det sig om enstaka nätter så gissningsvis var det folk som reste norrut till olika skidorter och behövde pausa på vägen. Men vår och sommar väntar jag mig högre tryck.

Kan tillägga att flera grannar hyr ut via airbnb. Närmsta grannen hade helt fullsatt förra sommaren med intäkter på runt 40k. De har något bättre läge än vi och lite större boyta att hyra ut, men inga stora skillnader.
 
Rebecca124
lärjungen lärjungen skrev:
Står också i begrepp att hyra ut vår gäststuga via airbnb nästa sommar. Har renoverat den för säkert runt 100k, så det dröjer väl några år innan den betalat sig, men hoppas att tyskar, holländare och belgare letar sig hit så småningom. Bor i Bergslagen med mycket skogar runtomkring vilket ju upplevs som exotiskt av våra vänner i syd. Väldigt många sjöar i närheten, men ingen sjöutsikt från stugan. Hyrde ut vårt bostadshus när vi var bortresta i vintras (som ligger på samma tomt som stugan) via airbnb och det var faktiskt förvånansvärt många som ville hyra trots lågsäsong. Mest runt jul och nyår visserligen, men även en del nätter under januari och februari. Oftast rörde det sig om enstaka nätter så gissningsvis var det folk som reste norrut till olika skidorter och behövde pausa på vägen. Men vår och sommar väntar jag mig högre tryck.

Kan tillägga att flera grannar hyr ut via airbnb. Närmsta grannen hade helt fullsatt förra sommaren med intäkter på runt 40k. De har något bättre läge än vi och lite större boyta att hyra ut, men inga stora skillnader.
Spännande!
Kul att få testa på det när ni hyrde ut erat eget hus.

Då är vi nästan grannar. Vårt hus ligger högst upp i en by vid Vättern. Vi kommer precis som du behöva slänga ut en massa pengar på renovering så man hoppas ju såklart att det kommer löna sig. Våra grannar hyr också ut och även de med bättre läge än oss haha. De har sjötomt och vi ligger på andra sidan vägen men har brygga och båt i skönt Men klart man funderar lite på om det är värt att lägga ned massa pengar som man sen kanske inte får tillbaka.
 
Rebecca124
possum77 possum77 skrev:
Det ligger fint med sjöutsikt och är relativt nytt (2014) så det hyr ut sig självt :) Sen är det ju oerhörd skillnad på vad folk förväntar sig, en del kanske vill hyra en enkel stuga utan bekvämligheter för att de är ute efter upplevelsen medans andra är ute efter hotellstandard. Bara man är ärlig med beskrivning och bilder på objektet tror jag inte det är några problem.
Vad roligt att det är så lätt för dig att få det uthyrt! Måste vara spännande att se vad det är för folk som hyr hyr och när det plingar till på airbnb. Ja det där med ärlighet har du helt rätt i. Man vill ju inte göra folk besvikna och att de kanske har för höga förhoppningar om boendet heller.
 
Hemmakatten
Folk hyr ut vad som helst och även med dåliga foton. Och allt går att hyra ut även om standarden är låg.

Det är iaf min uppfattning efter att ha hyrt många lägenheter runt om i Europa. De svenska vi hyrt, inte så många, har varit fräscha och fina. Hyrde tex ett helt hus på en gård utanför Halmstad för en billig penning (Det tog en 15 min in till simSM i Halmstad). Frukost ingick så det var kanske mer ett B&B. Gammalt hus och gamla möbler men rent och fräscht.

En fin beskrivning av huset och omgivningarna, närmaste städer och och utflyktsmål och aktiviteter så får ni det garanterat utbytt. Brygga och båt kommer definitivt att locka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.