Byggahus.se
Hej,
Börjar med att säga att det är skämshatten på. Så inga kommentarer om det faktum att jag missade detta när arbetet utfördes. :oops:

Anlitade en hantverkare efter rekommendationer från vänner och vet att han även arbetar för kommunen. Skrev ett avtal som följde den mall som jag laddade hem från konsumentverket. Så här i efterhand har jag insett att den mallen var inte optimal, men så här står det i vårt avtal med byggaren. Han ska "följa Säker Vattens anvisningar, samt även uppfylla Byggkeramikrådets Branschregler för våtrum, BBV.".
Badrummet renoverades för ganska exakt 23 månader sedan. Tyvärr gick det ganska fort åt pipan, det drog ut på tiden (arbetet som utlovades att ta två veckor tog istället 6 veckor). Vi hamnade därför i slutskedet i tvist om vilken ersättning vi skulle få för förseningen. Byggaren godkände aldrig vår bestridan, men slutade helt enkelt kräva in pengarna (vi betalade fakturan - 8000 kr) efter ett antal mail fram och tillbaka. Sammanfattat, vi avslutade inte samarbetet med goda miner.

Nu ska vi flytta och mäklaren frågar oss om våtrumsintyg, och vi inser att vi inte fått något. Inte heller någon form av dokumentation över att de gjort arbetet ok. Vi har försökt kontakta byggaren för att få någon form av intyg/dokumentation, men han vägrar svara oss över huvud taget.

Vad fasen gör vi? Kan vi gå till ARN, inte för att få intyg, det inser jag, men för att få tillbaka våra pengar? Eller vad kan vi göra?

Vill tillägga att nej, han var inte billigast (tvärtom bland de dyraste offerterna) och jag misstänker på intet vis att arbetet utförts dåligt, jag tror dock att han är arbetare mer än administratör som person. Som sagt, undanbeder onödiga kommentarer om att vi borde krävt in intyget tidigare och även om avtalet. Dum som jag var trodde jag ju att Konsumentverket tagit fram en bra mall och att kommunen anlitade en seriös byggare. :cry:
 
kanske finns i något våtrumsregister
NU 514 346 REGISTRERADE VÅTUTRYMMEN I VÅR DATABAS. EN VÅTRUMSANMÄLAN INNEBÄR TRYGGHET FÖR BESTÄLLAREN.
https://www.gvk.se/
 
T tergo skrev:
kanske finns i något våtrumsregister
Nix. Kollat alla register som kan tänkas finnas. Han är inte certifierad någonstans. :(
 
Har ni kvitto på renoveringen hos en auktoriserad firma eller i alla fall en etablerad firma så bör det räcka långt. Ett intyg är inte nödvändigt.
 
Jag fattar inte det där med intyg på renovering. Hälften av de jag känner som renoverar svart utan någon som helst standard kan ändå fixa fram det där certifikatet på något sätt. Det där är bara smink, skulle aldrig kolla på det om jag köpte hus.
 
V VetarN skrev:
Jag fattar inte det där med intyg på renovering. Hälften av de jag känner som renoverar svart utan någon som helst standard kan ändå fixa fram det där certifikatet på något sätt. Det där är bara smink, skulle aldrig kolla på det om jag köpte hus.
Att få fram ett cert är inte jättesvårt, det svåra är när försäkringsbolaget kommer vid ett fel, vet husköp som backats pga av att inga intyg kan uppvisas och säljarna sagt att det är godkänt & klart.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Inga intyg krävs.
Om du vill styrka att renoveringen är gjord fackmannamässigt (gjort av företag) har du ju fakturan.
 
T
tttomten TomasJor skrev:
Inga intyg krävs.
Om du vill styrka att renoveringen är gjord fackmannamässigt (gjort av företag) har du ju fakturan.
Fackmannamässigt är inte likhetstecken med ett företag!

Som att du anlitar en elektriker att dra din ström i huset, utan att han är certifierad hos elsäkerhetsverket, är lika mycket värt som att en lekman utför jobbet!
 
T Thomas' skrev:
Fackmannamässigt är inte likhetstecken med ett företag!

Som att du anlitar en elektriker att dra din ström i huset, utan att han är certifierad hos elsäkerhetsverket, är lika mycket värt som att en lekman utför jobbet!
Absolut och därför tillför inte certifikatet något utöver fakturan.
 
tttomten TomasJor skrev:
Absolut och därför tillför inte certifikatet något utöver fakturan.
Fakturan visar inget förutom att ett jobb är utfört, kommer man inte långt med. Visar inget som ett försäkringsbolag eftersträvar eller vid en besiktning att badrummet är fackmässigt gjort och följer gvk eller bkr.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
K kpar79 skrev:
Hej,
Börjar med att säga att det är skämshatten på. Så inga kommentarer om det faktum att jag missade detta när arbetet utfördes. :oops:

[
Ni kan inte gå via Arn då det ska vara inom ett år om jag inte missminner mig, misstänker att det inte finns någon slutbesiktning på det heller? Ni har nog svårt att komma vidare som jag ser det, men kontakta en entreprenadjurist och ta ett möte för att prata om det iaf. Då vet ni hur ska komma vidare åtminstonde[
 
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Fakturan visar inget förutom att ett jobb är utfört, kommer man inte långt med. Visar inget som ett försäkringsbolag eftersträvar eller vid en besiktning att badrummet är fackmässigt gjort och följer gvk eller bkr.
Ett papper på ett certifikat är inte heller nån garanti att det är fackmässigt utfört.
Ni har fått det helt om bakfoten.
Blir det fel på ett badrum så utreder försäkringsbolaget om det är fackmässigt utfört eller inte.
Vad du har för fakturor eller papper på certifikat har ingen betydelse.
Antingen är det rätt gjort eller fel.
Är det felgjort så får man gå på den som utfört jobbet om försäkringsbolaget anser att det inte är rätt gjort.
Man blir inte heller oftast helt ersättningslös det är bara att man får mindre ersättning.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.