3 595 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
Rimligt att behöva betala bomkörningsavgift när man inte fått information om tömning?
Fick en faktura på ~500kr för bomkörning då slamsugaren skulle ha tömt trekammarbrunnen.
Men jag har inte fått någon info om tömningen och eftersom att jag inte fick någon anmärkning på infartens bredd antar jag att felet låg i att min bil var parkerad där. Men är det inte rimligt att be mig flytta på bilen?
Huset håller på att renoveras och jag bor inte där än så min bil står bara där när jag är där. Annars är uppfarten helt tom och är ~6x12m stor. Locket till trekammarbrunnen ser man lätt.
Detta är första året jag har tömning och själva boten kan jag leva med men jag är inte sugen(hehe) på att bråka med ett stort bolag som inte bryr sig om service varje år.
Är detta praxis?
Men jag har inte fått någon info om tömningen och eftersom att jag inte fick någon anmärkning på infartens bredd antar jag att felet låg i att min bil var parkerad där. Men är det inte rimligt att be mig flytta på bilen?
Huset håller på att renoveras och jag bor inte där än så min bil står bara där när jag är där. Annars är uppfarten helt tom och är ~6x12m stor. Locket till trekammarbrunnen ser man lätt.
Detta är första året jag har tömning och själva boten kan jag leva med men jag är inte sugen(hehe) på att bråka med ett stort bolag som inte bryr sig om service varje år.
Är detta praxis?
Bestrid fakturan. Be dem klargöra hur de har informerat om tömningen i förväg. Att hänvisa till någon webbsida hos kommunen duger inte. Är det en stuga där du inte bor permanent? Det låter som att du är ny ägare och frågan är om de har uppdaterat sina register på rätt sätt?
Sånt brukar aviseras med sms nu för tiden till den som bor på adressen och HAR ett nummer registrerat där.
där av att kommuner trycker på landsbygds folk att registrera ett nummer eller Mail dom kan nå fastighetsägaren på vid informations utbyte.
din skyldighet att göra dig nåbar för att bli tilldelad informationen.
där av att kommuner trycker på landsbygds folk att registrera ett nummer eller Mail dom kan nå fastighetsägaren på vid informations utbyte.
din skyldighet att göra dig nåbar för att bli tilldelad informationen.
får inget sms eller mail trots registrerade uppgifter.
Denna kommun sysslar inte med sådant har de sagt.
får inget brev heller.
utan det sitter en annons i lokal tidningen om att tömning skall ske och datum.
resten får man hålla reda på själv.
Denna kommun sysslar inte med sådant har de sagt.
får inget brev heller.
utan det sitter en annons i lokal tidningen om att tömning skall ske och datum.
resten får man hålla reda på själv.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 560 inlägg
Läs kommunens renhållningsordning, avfallsplan eller vad din kommun kallar det styrdokument som gäller hantering av hushållsavfall (enskilda avlopp räknas som hushållsavfall, nämligen). I styrdokumentet beskrivs hur allt ska fungera.
Eftersom vi har kommunalt självstyre finns ett antal mer eller mindre fungerande sätt att avisera slamtömning i vårt land.
Eftersom vi har kommunalt självstyre finns ett antal mer eller mindre fungerande sätt att avisera slamtömning i vårt land.
Fick du någon information när du flyttade in och anmälde att du skulle ha slamtömning?
Vanligtvis har du ett schema där du har en specifik vecka/månad då tömning sker och då behöver du se till att det är fri väg, vändplan och utrymme fram till brunnen. Kolla i avfallsplanen (de lokala föreskrifterna) så ser du hur slamtömningen går till.
Vissa kommuner har sms-avisering, dock under förutsättning att du anmält ett telefonnummer.
Vanligtvis har du ett schema där du har en specifik vecka/månad då tömning sker och då behöver du se till att det är fri väg, vändplan och utrymme fram till brunnen. Kolla i avfallsplanen (de lokala föreskrifterna) så ser du hur slamtömningen går till.
Vissa kommuner har sms-avisering, dock under förutsättning att du anmält ett telefonnummer.
Faktum är att det kan räcka. Det framgår av de lokala föreskrifterna i kommunens avfallsplan. Det bör TS kolla innan han får för sig att bestrida fakturan.ClasseClas skrev:
I mitt fall så får jag en avisering från kommunen i god tid i förväg vilken vecka de kommer att slamtömma. Den skickas brevledes. Det tycker jag är en rimlig nivå på kommunikation och att inte bara indirekt hänvisa till någon hemsida eller någon anslagstavla på kommunkontoret.
Undrar vad det står på Lowes faktura? Kan det vara något i den här stilen?
"Välkommen till vår kommun kära nyblivne kommuninnevånare! För att du ska förstå vad kommunen går för så börjar vi med en käftsmäll i form av en redig bomkörningsfaktura! Lycka till!"
Undrar vad det står på Lowes faktura? Kan det vara något i den här stilen?
"Välkommen till vår kommun kära nyblivne kommuninnevånare! För att du ska förstå vad kommunen går för så börjar vi med en käftsmäll i form av en redig bomkörningsfaktura! Lycka till!"
Fakturan hittade ju fram, är det inte rimligt att tömningsaviseringen kommer samma väg?
Det är som sagt inte säkert att kommunen aviserar. Exempelvis kan kunden ha fått ett välkomstbrev där tömningsmånaden/veckan framgår. Ungefär som vid sophämtning fast slamtömning oftast sker 1-2 gånger om året.Fotografen skrev:
Huset användes av tidigare ägare som sommarstuga och avloppet dömdes ut och fick användningsförbud. Jag har sedan dess fått dit en ny trekammarbrunn/infiltration som blivit godkänd.ClasseClas skrev:
Detta är samma bolag som är nätägare och sköter sophämtningen och all kommunikation där fungerar perfekt.
Tack, det är en bra ände att börja i!SågspånPappspikEternit skrev:
Läs kommunens renhållningsordning, avfallsplan eller vad din kommun kallar det styrdokument som gäller hantering av hushållsavfall (enskilda avlopp räknas som hushållsavfall, nämligen). I styrdokumentet beskrivs hur allt ska fungera.
Tack för alla svar och tips!
Angående kommunikation från företaget så går det i vanliga fall bra. Det är samma företag som sköter elnätet & sophämtning och all kommunikation angående det går hur bra som helst per post.
Betalningen sker via e-faktura med en spec skickad via "Mina sidor" på företagets hemsida.
Jag skickade iallafall precis iväg ett mail där jag bad om mer info om varför det blev en bomkörning då min uppfart uppfyller alla kriterierna på deras hemsida och vad jag borde göra annorlunda i framtiden. Som jag skrev innan gör boten inte mig så mycket, men jag vill inte ha detta som ett återkommande problem.
Angående kommunikation från företaget så går det i vanliga fall bra. Det är samma företag som sköter elnätet & sophämtning och all kommunikation angående det går hur bra som helst per post.
Betalningen sker via e-faktura med en spec skickad via "Mina sidor" på företagets hemsida.
Jag skickade iallafall precis iväg ett mail där jag bad om mer info om varför det blev en bomkörning då min uppfart uppfyller alla kriterierna på deras hemsida och vad jag borde göra annorlunda i framtiden. Som jag skrev innan gör boten inte mig så mycket, men jag vill inte ha detta som ett återkommande problem.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimligt hög vattennivå i pool / placering bräddavlopp?
Pool -
Hur mycket är rimligt att betala vid ersättning av likvärdig kyl/frys?
Bostadsrätt -
Hur ofta är det rimligt att behöva lufta hydroforerna?
Vatten & Avlopp -
Rimligt med ftx i fuktigt otätt sutteränghus med dålig ventilation?
Ventilation -
Hur ofta är det rimligt att byta ut hela köket?
Kök