Byggahus.se
Hej!
Ska montera kök där ett ventilationsrör (Ø100 mm) går längs med väggen ca 8 cm ner från taket. Hur påverkas stommens bärförmåga om jag väljer att såga hål för ventilationsröret genom stommarnas sidor som på bilden? Hålet kommer ligga ganska nära ytterkanterna på stommen och precis intill fästpunkterna för plåtvinkeln. Det är Metod-stommar från IKEA.

Är det görbart eller bör jag sätta skåpen under röret istället?

/Marcus
 
  • Schematisk illustration av två översta köksskåpstommar med utskuren passage för ventilationsrör nära kanten och fästpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om inte hålet tangerar bakkanten, inga problem.
Sätter du fästbeslaget under röret, inga problem.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om inte hålet tangerar bakkanten, inga problem.
Sätter du fästbeslaget under röret, inga problem.

Protte
Det tangerar inte men beslaget sitter ovanför om man följer IKEA:s förborrade hål. Menar du att båda delarna måste uppfyllas? I så fall gör jag nya hål och sätter beslaget nedanför hålet.
 
Kan beslaget samsas bakom röret så håller det.
Flyttar du ner beslaget så är du 110 % säker att det håller.

Protte
 
Blir det någon skillnad i avstånd mellan överskåp och bänk? Helst över 50 cm skall det vara. Gärna 60 cm.
 
Beslaget får plats bakom röret.

Sätter jag skåpet nedanför röret väljer jag stommar med lägre höjd bara, så det är inget problem.
 
C
Jag skulle nog satt skåpet nedanför röret. Om man ser bortom den hållfasthetsmässiga aspekten är det fult och opraktiskt med ventilationsrör inne i ett skåp.
 
Att dra rören invändigt tar bort plats i skåpet. Det går att ha fler fästpunkter och då gör det minimalt på hållfastheten. Men är ett rör invändigt verkligen snyggt om man har möjligheten att förlägga det ovanpå? Röret syns inte alls om du kör en snygg krönlist. Jag hade lagt röret ovanpå.
 
Det må vara fult INNE i skåpet, men det ger en del förvaringsutrymme. Hade det varit mitt kök hade jag tackat och tagit emot den 2/3 hylla som blir kvar.

Protte
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.