Hej,

Jag överväger att ta bort ca 20-30 mm av ramen på ena sidan av en innerdörr i vår hall, för att få plats med ett högt skoskåp bredvid. Ramen är 55 mm bred, dvs den skulle halveras av denna åtgärd. Är det en rimlig åtgärd, eller bara galet?

Om det är rimligt, hur går man till väga? Och kan man få till det snyggt även om man nästan har tummen mitt i handen? Tror det blir svårt att hitta en hantverkare som vill ta ett sånt litet jobb.

Det är en Swedoor, i nybyggd lägenhet.

Vit dörr med synlig gångjärn, intill en vägg, detaljvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stängd vit dörr, dörrhandtag i silver, trägolv, vit vägg, skymt av sko.
Skapa konto
En dörr som är delvis öppen i ett rum med en vit vägg och en dörrkarm.
Skapa konto

Det går inte få det snyggt i vinkeln om du bara kapar ett av fodren på längden (för det krävs bords- eller sänksåg för att få det fint). Det enklaste är nog att byta ut alla 3 foder runt dörren. Det ser ut att vara ett klackfoder (https://www.bauhaus.se/klackfoder-075-moelven-furu-vitmalad-21x56x2200mm)? Jag har inte hittat något som är smalare än 46-56 mm. Visserligen kan man ju kapa det på längden också - men då får du göra det med alla 3 för att det inte ska bli konstigt i vinkeln (som jag skrev ovan). Du skulle eventuellt kunna sätta en kvartslist (https://www.bauhaus.se/kvartstav-moelven-furu-vitmalad-15x15x2400-mm) bredvid dörrkarmen - jag har själv gjort det på ett ställe som behövde en smal list - men det var rätt knöligt att få det bra för den täcker inget direkt (ett klackfoder är ju väldigt förlåtande) och är då utrymmet mellan dörrkarmen och väggen stort (i mitt fall var det 1-3 cm) så måste du på något sätt täta det utrymmet och göra det snyggt innan du sätter dit kvartslisten…

Inte att förglömma är att åtgärderna du gör kommer få konsekvenser för golvlisterna - du kommer behöva byta åtminstone den som inte är bakom skåpet för att inte få en synlig glipa…

Går det inte bara sätta skåpet en bit ut från väggen?

Redigerat:
  • Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Varför inte bara sätta distanser så att du får ut skåpet i höjd med listen? Alternativt sätta en hel skiva på baksidan utav skåpet, som bygger så tjockt du behöver för att få ut skåpet i höjd med listen? Eller har jag missförstått problematiken här?

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Walle85
Nu vet jag ju inte hur ditt skoskåp ser ut, samt om det är något som ni kan tänka er att göra, men vissa skåp går det att såga av lite i bakkant för att få in dem mot lister etc. Att man i så fall kapar bort en bit av den sidan som ligger emot listen/karmen som motsvarar så mycket som listen/karmen bygger ut från väggen.
Men håller med i inlägget innan att minst åverkan på både dörr och skåp är att bygga ut det med en distans om man har plats för det i djup.

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
P Pickadollen skrev:
Inte att förglömma är att åtgärderna du gör kommer få konsekvenser för golvlisterna - du kommer behöva byta åtminstone den som inte är bakom skåpet för att inte få en synlig glipa…

Går det inte bara sätta skåpet en bit ut från väggen?
Ohchips Ohchips skrev:
Varför inte bara sätta distanser så att du får ut skåpet i höjd med listen? Alternativt sätta en hel skiva på baksidan utav skåpet, som bygger så tjockt du behöver för att få ut skåpet i höjd med listen? Eller har jag missförstått problematiken här?
Oj. Glömde helt bort denna tråd! Att ha skåpet en bit ut från väggen är ett alternativ, men utrymmet är begränsat även på djupet. En cm större djup gör att skåpet kommer en cm närmare det utrymme som finns direkt innanför ytterdörren. Men det kanske kan gå! Jag får kika på extra grunda skåp.

Och Pickadollen, jag tror att du övertygat mig om att börja härja med listerna inte är ett rimligt projekt, åtminstone inte för mig som inte har några större snickarkunskaper!

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Nu vet jag ju inte hur ditt skoskåp ser ut, samt om det är något som ni kan tänka er att göra, men vissa skåp går det att såga av lite i bakkant för att få in dem mot lister etc. Att man i så fall kapar bort en bit av den sidan som ligger emot listen/karmen som motsvarar så mycket som listen/karmen bygger ut från väggen.
Men håller med i inlägget innan att minst åverkan på både dörr och skåp är att bygga ut det med en distans om man har plats för det i djup.
Inget skoskåp är inköpt. Problemet är att jag inte hittade ett enda skåp med passande mått (innan jag presenterades för idén med distanser....).

Det som jag lutar mest åt nu är detta, med distanser eller en skiva bakom för att komma förbi listerna:

https://www.runelandhs.se/kontorsin...ädhängare-paraplyställ/skoskåp1360x500x200-mm

• Gilla
Ohchips
  • Laddar…
B BostadsBubbel skrev:
Inget skoskåp är inköpt. Problemet är att jag inte hittade ett enda skåp med passande mått (innan jag presenterades för idén med distanser....).

Det som jag lutar mest åt nu är detta, med distanser eller en skiva bakom för att komma förbi listerna:

[länk]
Om skoskåpet är som våra skoskåp. Så finns det mån att såga ur för listen i bak kant (y)

Annars som sagt, distans klots :)

Just det! Kom på nu att det var dörrlisten som var problemet! Distans får det nog bli då (y):)

• Gilla
BostadsBubbel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.