Byggahus.se
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är det inte detta ett spel för gallerierna? Det kan inte vara många hushåll som slår i taket? Redan innan höjningen kunde ett vanligt hushåll köpa RUT-tjänster för 166 000 kr per år. Här kan alltså regeringen säga att man gjort en stor satsning men i själva verket kommer det kosta en spottstyver...
 
MultiMan
I Danderyd är det många som slår i taket om jag minns undersökningarna rätt och det är ju de regionerna som är viktigast att stimulera enligt våra nuvarande politiker.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 1 till
  • Laddar…
Helt sjukt beslut. Gynnar enbart de personer som har en jäkla inkomst
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
Notera att detta även gäller ROT. Konstigt med allt fokus på RUT på ett byggforum.
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Notera att detta även gäller ROT. Konstigt med allt fokus på RUT på ett byggforum.
Vad exakt är det som gäller vid ROT?
 
BirgitS
P Pappa1986 skrev:
Helt sjukt beslut. Gynnar enbart de personer som har en jäkla inkomst
Tycker du inte att det är bra att fler människor kan få jobb?
 
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är bra att fler människor kan få jobb?
I detta fallet tycker jag det handlar om ideologi och värderingar. Jag ogillar att vi skattesubventionerar de som redan har pengar och har råd, till att få extra billig arbetskraft för att städa upp deras skit. Ogillar det starkt, och jag är väldigt långt från vänsterpartiet, så jag tror nog dessa åsikter inte hör hemma bara på en kant.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 11 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är bra att fler människor kan få jobb?
Vilka är det som nyttjar RUT och vilka är det som ev. skulle få mera jobb? Bonusfråga: Vilka är dom som sätter dessa städare och barnpassare i jobb?
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
BirgitS
N Nils82 skrev:
Vilka är det som nyttjar RUT och vilka är det som ev. skulle få mera jobb? Bonusfråga: Vilka är dom som sätter dessa städare och barnpassare i jobb?
Det som riksdagen tänker sig är att många nyanlända ska kunna få enkla jobb i stället för att vara arbetslösa. Sen håller jag med er om att frågan inte är lätt och att det finns mindre trevliga effekter också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det som riksdagen tänker sig är att många nyanlända ska kunna få enkla jobb i stället för att vara arbetslösa. Sen håller jag med er om att frågan inte är lätt och att det finns mindre trevliga effekter också.
Riksdagen?? Det är kaptialet (läs kapitalägare, banker osv) som trycker igenom dessa typer av skatteväxlingar då ett land har ett visst mått av arbetskraft som inte riktigt platsar på arbetsmarknaden. Staten blöder pengar ut i verksamheter där t ex RUT är aktuellt......och det är ju inte direkt själva arbetarna som får ta del av dessa pengar.
Dessutom stinker just RUT lite extra eftersom det i stor utsträckning är de välbärgade som nyttjar det. Uppnbarligen hinner de inte ta hand om sina barn eller hus å hem......och denna hjälp är väl ändå inte något den välbärgade ska behöva betala fullt pris för att få hjälp med.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Blir nog lite väl mycket politik att svara detaljerat på ditt inlägg. Men saker har ofta två sidor och det är bra för statskassan när svarta pengar blir vita oavsett om det gäller barnflickor eller hantverkare.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Blir nog lite väl mycket politik att svara detaljerat på ditt inlägg. Men saker har ofta två sidor och det är bra för statskassan när svarta pengar blir vita oavsett om det gäller barnflickor eller hantverkare.
Väldigt dåligt svepskäl att förorda RUT. Hur skulle det vara om de som har pengarna att betala för hemhjälp faktiskt gör det och inte bryter mot lagarna? Är det för mycket begärt? Igen handlar det om vilket land vi vill ha.
 
  • Gilla
Tombrittberg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Anser du då också att det inte ska finnas ROT-avdrag?
Det är ju väl känt att mängden svartjobb inom den branschen i stort sett upphörde när ROT-avdragen infördes och innan låg på en mycket hög nivå.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Varför ska vi skattesubventionera kriminella hantverkare (som ju blir slutsatsen enligt ditt inlägg), som dessutom istället höjt priserna så att det är lika dyrt som innan ROT? Varför ska just ett skrå som tydligen inte kan hålla sig inom lagens råmärken gynnas framför andra, ärligare människor?

Det är för mig ett helt korrupt tankesätt och ja, jag är emot både RUT och ROT.

En nära bekant ligger dödssjuk sedan 3 månader på sjukhus. För två veckor sedan slutade alla sjuksköterskor och undersköterskor. Vården nu består av 1/3 personal och enbart stafett. Ingenting fungerar. De slutade pga usla villkor och arbetstider. Vilket är viktigast, sjukvård eller ett fint kök?
 
  • Gilla
  • Ledsen
Tombrittberg och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.