Byggahus.se
Tidsupplösningen på Nordpool ska bli högre.
Men du har rätt i att det även skulle behövs en belastningsbaserad tariff på högt belastade lokalnät.
 
Och hur skall den uppdateras/ Informeras om? Inte via Internet hoppas jag, det är inte tillräckligt tillförlitligt. Dessutom så behöver man få en prognos ett dygn innan som på NordPool.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
En belastningsbaserad tariff skulle bli förödande för många småföretag.
Det går ju att bygga om verkstaden med kungsaxeldrift och ångmaskin men jag ser ingen vinst i ett tvinga utvecklingen bakåt på det viset.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Varför skulle det bli förödande? Det finns tillräckligt många lättreglerade laster för att variationen kommer att bli förhållandevis liten. Det handlar inte om priser som behövs för att det ska vara värt att ladda ur elbilar.
 
Det är ju industrin som står för de stora belastningarna och väldigt många industrier är i drift endast på dagtid. Det leder rimligtvis till att elektriciteten blir dyr på dagtid och att småföretagare därför tvingas arbeta på nätterna. Med de följderna det får för hälsa och familjeliv och fritid..... för att inte tala om grannarna som inte blir så glada då någon kör igång hyvleriet klockan 10 på kvällen.
Om myndigheterna är sig lika blir nästa steg strikta lagar om att industrier måste vara på industriområden för bullrets skull och så blir det en konkursvåg och någon halvmiljon nya arbetslösa.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Som jag nämnde i början av tråden. En stor tank med varmvatten värms upp på natten i varje villa och sedan har man värme på dagen. Detta skulle ge mer el till företagen på dagtid. Lägg till detta laddning av elbilar enbart på nätterna.

Nu har villaägarna gjort vad de kan, resten är bara lite brus på kurvan...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag ser liten poäng med att hålla på och fippla med ugnar, spisar och tvättmaskiner. Reglerar vi på konsumentsidan mha elbilsladdning och varmvattenberedare lär det räcka väldigt långt.
 
P PurreP skrev:
Innan 2025 kommer alla elnätsleverantörer använda sig av effekttariff på alla avtal, det är ett faktum att förhålla sig till.

Det har väldigt liten korrelation till produktionen, oavsett om produktionen kommer från kärnkraft eller inte.

Man pratar redan idag om prosumers (producent och konsument), i en nära framtid behöver du lära dig också om en flexsumer (flexibel konsument och ev producent).

På en lokal nivå kommer du kunna/behöva optimera för effektkostnader men på aggregerad nivå kommer du ha aktörer som klustrar styrbara tillgångar och kunna få en intäkt genom att sälja flexibilitet,
Det lät ju fint?
Jag ser bara att det farfar byggde upp, det river den grönröda röran ner.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är ju industrin som står för de stora belastningarna och väldigt många industrier är i drift endast på dagtid. Det leder rimligtvis till att elektriciteten blir dyr på dagtid och att småföretagare därför tvingas arbeta på nätterna. Med de följderna det får för hälsa och familjeliv och fritid..... för att inte tala om grannarna som inte blir så glada då någon kör igång hyvleriet klockan 10 på kvällen.
Om myndigheterna är sig lika blir nästa steg strikta lagar om att industrier måste vara på industriområden för bullrets skull och så blir det en konkursvåg och någon halvmiljon nya arbetslösa.
Hushåll och service står för en klart större del av förbrukningen än industrin. Dessutom ligger inte storförbrukare som pappersbruk i de växande storstäder som har problem. I de aktuella regionerna är industrin en liten del av lasten.
 
Men även affärer, lager och annat skulle vinna på att ha ett värmelager som värms upp på nätterna.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
tommib
pacman42 pacman42 skrev:
En stor tank med varmvatten värms upp på natten i varje villa
Idén är inte i sig fel men då förutsätter du att alla har någonstans att stoppa en stor tank med varmvatten. Med tillräcklig isolering och volym. Gärna på yta som inte redan används till något annat. Effektiviteten i en sådan tank minskar också när man värmer den med någon form av värmepump (ökande delta-T = minskande effektivitet på VP) vilket är mer önskvärt än att värma med direktel.

Det bästa är också om huset är ett passivhus men det är lite svårt för alla med befintliga hus att fixa.

Ja, en del hus kanske har det. I storstadsområdena? Nja... Här utnyttjar man nog varje kvadratmeter man kan med tanke på bostadspriserna.

Jag är inte principiellt emot det dock. Det är bra att tänka på energieffektiviteten, bland många andra saker, när man bygger. Tyvärr är det redan väldigt dyrt att bygga nytt och i storstäderna är det svårt överhuvudtaget på grund av bristen på mark i attraktiva lägen.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Som jag nämnde i början av tråden. En stor tank med varmvatten värms upp på natten i varje villa och sedan har man värme på dagen. Detta skulle ge mer el till företagen på dagtid. Lägg till detta laddning av elbilar enbart på nätterna.

Nu har villaägarna gjort vad de kan, resten är bara lite brus på kurvan...
Nibe har det till sina värmepumpar om de är uppkopplade till nordpol för eltariff med senaste uppdateringar. Kör så själv och det funkar väldigt bra. Nu är det inte nattetid utan värmepumpen går efter pristrend men generellt sett är det billigaste el under natten.

Sen handlar detta ganska lite om elproduktion utan elnätets kapacitet. Det finns en ju en anledning till att man prenumerera på en huvudsäkring och det är rigoröst noggrant att abonnenterna har rätt avsäkrat. Man kan inte ha fler abonnenterna med X antal ampere i huvudsäkringar än vad infrastrukturen är dimensionerad förr, då får man ett instabilt elnät om ställverken ska börja brinna för att folk kokar sitt morgonkaffe samtidigt. Att gemene man skulle börja hushålla med energi som en lösning stämmer bara om man samtidigt säkrar ned.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Jag har dock räknat på min elförbrukning under dygnet. Man kan spara en hundralapp i månaden på detta - under vintern...
 
Nätet är inte dimensionerat efter huvudsäkringar. Lika lite som din huvudsäkring är summan av gruppsäkringarna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
tommib
sunnis sunnis skrev:
Att gemene man skulle börja hushålla med energi som en lösning stämmer bara om man samtidigt säkrar ned.
Eller inför drakoniska effektavgifter. Vänta.....

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har dock räknat på min elförbrukning under dygnet. Man kan spara en hundralapp i månaden på detta - under vintern...
Har du räknat på tanken också? Jag tänker att en acktank på säg 1000L (taget direkt från luften) eller så krävs för att jämna ut och kunna köra ikapp på nätterna. En sådan kostar en del att köpa och installera. Hur snabbt tar man igen den?
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.