Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
hsd hsd skrev:
Det finns människor som är födda och uppvuxna på landsbygden med fem mil till närmaste affär
Dessutom är det ofta dessa människor som ser till att Din frukost finns
Personer med fem mil till affären är i stort enstaka som bor i Norrlands inland eller några enstaka i skogsbygderna i mellansverige. Dessa människors bidrag till min frukost är försumbar, det bedrivs inte mycket lantbruk på dessa ställen.
Den rika jorden som producerar något till min frukost är också där människor historiskt samlats, det är där städer, tätorter och byar har växt fram. De trakter där majoriteten av våra kalorier produceras är också relativt tätbefolkade, man ska leta hårt om man ska hitta ställen med mer än 1 mil till busshållplatsen.

Det stämmer alltså inte att de som är allra mest beroende av en bil är de som producerar min frukost.

Har bott mer än halva livet på landsbygden. Vet hur det ser ut här. Folk köper gymkort i staden 3 mil bort och åker dit med bil tre gånger i veckan fast det finns gym i närmaste by på 1 mils avstånd, klagar sedan på bensinpriset. För övrigt samma stad som jag jobbar i och cyklar till dagligen. Bosätter sig frivilligt 8 mil ifrån arbetet för att bilen gör det möjligt att pendla långt, sedan klagar man på bensinpriset. Har tråkigt på lediga dagar och åker till någon polare 3-6 mil bort för att fika lite, klagar sedan på bensinpriset. Skaffar sig drivmedelsberoende intressen, som motorsport, hästsport (åka runt med tung bil och släp för jämnan) eller husbilar, klagar sedan på bensinpriset.

Nej tyvärr har jag ingen som helst sympati med drivmedelsprisgnället. Den allra största majoriteten har andra valmöjligheter. Man har gjort drivmedelsberoendet till en livsstil och är obenägen att ändra sig, trots att det skulle gå alldeles utmärkt.
Få har inte möjligheten att ändra och de får vi hjälpa på något sätt.

Men att sponsra frivilligt drivmedelsberoende, det ska inte mina skattekronor gå till.
 
  • Gilla
jonko och 7 till
  • Laddar…
hsd
T tompaah7503 skrev:
Personer med fem mil till affären är i stort enstaka som bor i Norrlands inland eller några enstaka i skogsbygderna i mellansverige. Dessa människors bidrag till min frukost är försumbar, det bedrivs inte mycket lantbruk på dessa ställen.
Den rika jorden som producerar något till min frukost är också där människor historiskt samlats, det är där städer, tätorter och byar har växt fram. De trakter där majoriteten av våra kalorier produceras är också relativt tätbefolkade, man ska leta hårt om man ska hitta ställen med mer än 1 mil till busshållplatsen.

Det stämmer alltså inte att de som är allra mest beroende av en bil är de som producerar min frukost.

Har bott mer än halva livet på landsbygden. Vet hur det ser ut här. Folk köper gymkort i staden 3 mil bort och åker dit med bil tre gånger i veckan fast det finns gym i närmaste by på 1 mils avstånd, klagar sedan på bensinpriset. För övrigt samma stad som jag jobbar i och cyklar till dagligen. Bosätter sig frivilligt 8 mil ifrån arbetet för att bilen gör det möjligt att pendla långt, sedan klagar man på bensinpriset. Har tråkigt på lediga dagar och åker till någon polare 3-6 mil bort för att fika lite, klagar sedan på bensinpriset. Skaffar sig drivmedelsberoende intressen, som motorsport, hästsport (åka runt med tung bil och släp för jämnan) eller husbilar, klagar sedan på bensinpriset.

Nej tyvärr har jag ingen som helst sympati med drivmedelsprisgnället. Den allra största majoriteten har andra valmöjligheter. Man har gjort drivmedelsberoendet till en livsstil och är obenägen att ändra sig, trots att det skulle gå alldeles utmärkt.
Få har inte möjligheten att ändra och de får vi hjälpa på något sätt.

Men att sponsra frivilligt drivmedelsberoende, det ska inte mina skattekronor gå till.
Såå Du tycker att de ska cykla en mil till bussen som går ett par gånger om dagen för att besöka affären och sedan upptäcka att bussen hem har gått så de blir tvungna att ta in på hotell över natten, just så är det på många håll det finns busshållplatser men det är inte många turer om dagen det finns många samhällen med bussförbindelser enbart anpasat efter skoltider och dessa är knökfulla så om man får stiga på lär det inte finnas plats för matkassar
Om Du har vänner som nöjesåker för en fika så ta det med dessa element
 
@hsd, precis så är det där jag bor. Men jag har 6km till bussen på en smal väg utan mittlinje med kraftig trafik. Bussen fanns när jag flyttade dit, men inte längre då man valt att fokusera på tätare trafik på andra platser istället. Nuförtiden finns enbart skolbussar som stannar 1,5-2km från där folk bor...

Området är tättbefolkat och nära storstaden, men det är ändå bortprioriterat.

@tompaah7503, jag tycker nog att du skall se hur det ser ut i stora dela av Norrland. Det finns inte längre några lokala affärer. De som bor där sköter om skogsnäringen, gruvnäringen, besöksnäringen mm. Men beroendet av bilen är så mycket större. I praktiken så kan barn inte längre hålla på med idrott utan att man måste skjutsa barnen med bil. Man kan ha två mil extra till dagis på morgonen, trots att man själv skulle klara sig med buss. Hela samhällets infrastruktur förutsätter att man har bil.

Det är många hipsters som när de fåt barn sitter på Trafikverkets körkortsprov för att de inte klarar sig utan bil längre.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
hsd hsd skrev:
Såå Du tycker att de ska cykla en mil till bussen som går ett par gånger om dagen för att besöka affären och sedan upptäcka att bussen hem har gått så de blir tvungna att ta in på hotell över natten, just så är det på många håll det finns busshållplatser men det är inte många turer om dagen det finns många samhällen med bussförbindelser enbart anpasat efter skoltider och dessa är knökfulla så om man får stiga på lär det inte finnas plats för matkassar
Nåja, om fler åkte med bussen skulle det ju bli fler turer. När det bara är skolbarn som åker buss så blir ju bussturerna planerade efter det.

T tompaah7503 skrev:
Kan inte svara för AndersMalmgren men cykelinfrastrukturen i Sverige är generellt dålig.
Det saknas inte riktlinjer vid utformandet, men implementationen brister nästan alltid. Det är svängfester, stolpar mitt i cykelbanan, andra hinder, banor som slutar i ingenting, saknar kontinuitet, skyltning fattas.
Det finns ett väldigt bra inlägg på Cyklistbloggen som med åtta tydliga punkter med bilder visar hur trasig infrastrukturen för cyklister är. Det ser man inte ifrån en bil, men man upplever det väldigt tydligt när man försöker ta sig fram med cykel.
[länk]
Min sambo har nu cyklat ungefär 20 år kontinuerligt från två bostäder till jobbet och han känner igen det du skriver men det har också blivit bra mycket bättre det senaste åren och klagomål på sånt åtgärdas nu i betydligt större utsträckning.

pacman42 pacman42 skrev:
Poängen är dock att vi måste öka vår elproduktion kraftigt för att kunna bli miljövänliga.
Eller åtminstone delvis spara in på onödig elanvändning. Energimyndigheten är missnöjd med att övergången till LED inte har medfört den energibesparing den borde: https://www.byggahus.se/el/omstallningen-led-lampor-maste-ga-fortare
En del av detta skulle jag tro är att det nu är så billigt att folk har börjat slösa på belysning i stället, man släcker inte belysningen när man går ur rummet eller ens när man går hemifrån, man sätter upp fasadbelysning som lyser upp hela huset så fort det börjar skymma osv. Den missade inbesparingen på 4 TWh skulle kunna räcka till många elbilar.
 
optimum
Tanka på och rädda Sverige, Satt på en bensinpump.
En lapp med text och bild på en politiker klistrad på en bensinpump, med reflekterande siffror i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Jag visste inte att Svenska Socialdemokraterna styrde i större delen av Europa? Men det är ju klart... Dom har infiltrerat arbetarrörelsen i Sverige, så varför inte andra länders regeringar också.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-kostar-bensinen-i-europa

För övrigt kostar en liter bensin ungefär lika mycket nu som 1950 omräknat i aktuellt penningvärde...
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Kan inte svara för @AndersMalmgren men cykelinfrastrukturen i Sverige är generellt dålig.
Det saknas inte riktlinjer vid utformandet, men implementationen brister nästan alltid. Det är svängfester, stolpar mitt i cykelbanan, andra hinder, banor som slutar i ingenting, saknar kontinuitet, skyltning fattas.
Det finns ett väldigt bra inlägg på Cyklistbloggen som med åtta tydliga punkter med bilder visar hur trasig infrastrukturen för cyklister är. Det ser man inte ifrån en bil, men man upplever det väldigt tydligt när man försöker ta sig fram med cykel.
[länk]
Jag skulle säga att det där svaret har ganska låg representativitet för Stockholms innerstad, som @AndersMalmgren enligt egen utsago ytterst ogärna lämnar. Det är klart att det finns hinder för cykeltrafiken även där, men det gäller hör och häpna även alla andra trafikslag.
 
optimum optimum skrev:
Tanka på och rädda Sverige, Satt på en bensinpump.
[bild]
64% det är ungefär vad jag betalar i löneskatt varje månad, love it. Som Toblerone Sahlin en gång sade, det är häftigt att betala skatt
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Har försökt förstå, frågat runt på alla möjliga forum, men hittills är det ingen som har lyckats ge någon godtagbar förklaring till varför man måste ha så stora transportbehov. Det kan finnas randfall, ja, men den stora majoriteten har faktiskt valet att rätta mun efter matsäck. Folk har i alla tider flyttat efter jobb eller boende, det kan man göra nu också. Ingen tvingar dig att bo på en plats där det är helt omöjligt med billigare alternativ än bilen. Det är ett val. Och då menar jag inte att alla ska bo i städerna. Det finns gott om byar och mindre orter med bra basservice och goda förbindelser till större orter där det andra finns. Vill man inte bo i tätort går det bra att bo 1-2 km utanför, då kan man cykla eller ta bilen dessa 1-2 km till byn.

Att bosätta sig 5 mil ifrån närmaste livsmedelsaffär är ett val.
Övertyga mig om motsatsen.
Det finns få måsten i livet. Man måste inte låta barnen hålla på med friidrott en mil från hemmet om de lika gärna kan spela fotboll 500 meter bort. Och man måste inte gnälla om man glömde köpa mjölk på vägen hem om man har ett par mil till affären. Osv.

Trots det, vare sig man väljer det ena eller andra tycker jag att det är skäligt att ha åsikter när politiker medvetet försvårar ens liv genom riktade skattepålagor samtidigt som man upplever att den offentliga servicen blir allt sämre på landsbygden.

Jag bor nu för egen del inte så, men jag förstår frustrationen, även om även jag delvis anser att situationen är självförvållad.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle säga att det där svaret har ganska låg representativitet för Stockholms innerstad, som @AndersMalmgren enligt egen utsago ytterst ogärna lämnar. Det är klart att det finns hinder för cykeltrafiken även där, men det gäller hör och häpna även alla andra trafikslag.
Jag klagar inte på det, men jag ger heller inte politikerna eloge för det som elpaco försöker med i ursprungsinlägget.
Jag säger som Leif Östling, vad fan får jag för pengarna
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag säger som Leif Östling, vad fan får jag för pengarna
När det gäller bensinpriset: Kanske en värld som även våra barnbarn kan överleva i?

Men jag håller med om att det inte hjälper mycket om bara Sverige gör saker. Nej, HELA världen borde minst tredubbla priserna på bensin och flygresor. Tänk så det skulle gynna lokalt producerade saker om transporterna äntligen började bli en kostnadsfaktor jämförbar med lönekostnaderna.
 
B b8q skrev:
När det gäller bensinpriset: Kanske en värld som även våra barnbarn kan överleva i?

Men jag håller med om att det inte hjälper mycket om bara Sverige gör saker. Nej, HELA världen borde minst tredubbla priserna på bensin och flygresor. Tänk så det skulle gynna lokalt producerade saker om transporterna äntligen började bli en kostnadsfaktor jämförbar med lönekostnaderna.
Fast mer pengar till staten räddar inte framtida generationer. Mer pengar till teknik och forskning gör det. De där bensinskatterna kommer bara ätas upp av genusforskning och studiecirklar.

edit: Är det något vi borde lägga krutet på är det att förbjuda Kina från att bygga fler kolkraftverk samt kräva de lägger ner dom de har.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Du har missat poängen. Högre bränsleskatt ska minska bilåkandet, inte ge högre intäkter till staten.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du har missat poängen. Högre bränsleskatt ska minska bilåkandet, inte ge högre intäkter till staten.
Politikerna ser det som jag
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast mer pengar till staten räddar inte framtida generationer. Mer pengar till teknik och forskning gör det. De där bensinskatterna kommer bara ätas upp av genusforskning och studiecirklar.
Som civilingenjör är jag böjd att ge dig rätt när det gäller pengafördelningspolitiken - men det viktiga när det gäller bensinpriset är kanske inte vad pengarna går till utan att det tvingar folk att tänka sig för ifall man VERKLIGEN behöver ta den där bil- eller flygresan.

Jag är gammal nog att minnas när charterresor var dyra semestrar som familjen fick spara till i åratal (jag tror vi åkte på två flygresor under mina första 15 levnadsår). Och visst finns det familjer som inte har råd i dag heller - men min uppfattning är att det stora flertalet svenska familjer flyger utomlands nästan någon gång varje år. Vissa verkar visst åka till London eller Paris "bara över helgen" då och då!

Jag tycker faktiskt inte att det vore fel att hamna där igen, att man måste spara i tre år för att ha råd med flygresa till New York, Kanarieholmarna eller Thailand.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.