Byggahus.se
Hej.

Tar det från början....
Köpte ett laminatgolv till vår hall som inte motsvarade mina förväntningar. Repor syns alldeles för tydligt.

Nu tänker vi satsa på ett riktigt parkettgolv och i samma veva lägga samma parkettgolv i vardagsrummet.
Efter jag tagit bort laminaten i hallen så kommer golvhöjden vara samma som vardagsrummet med det gamla parkettgolvet.
Nu till min fråga: Kan jag lägga den nya parketten ovanpå det gamla och på så vis ha samma golvhöjd på både hall och vardagsrum!?
Kan jag fortsätta med parketten in i hallen utan avbrott eller bör jag dela upp den mellan rummen?

Tacksam för alla tips och råd.
 
  • Ritning över en hall och ett vardagsrum med måttangivelser och yta för golvprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör dela upp det i gränsen mellan rummen. Men varför behålla gamla parketten?
 
De flesta golvföretagen rekommenderar att dela upp golvet. Kontrollera vad som gäller för ditt tänkta golv.
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Du bör dela upp det i gränsen mellan rummen. Men varför behålla gamla parketten?
Det är för att få samma golvhöjd mellan rummen.
 
BirgitS
I vår lägenhet ligger nyare parkettgolv ovanpå originalgolven från 60-talet (dels parkett och dels plastplattor). När man höjer golvet får man vara beredd på att man det kan bli problem med dörrar, karmar och dörrfoder.

Repor syns bra på parkettgolv också, det är ju en av orsakerna till att man ofta har klinkers i hallar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I vår lägenhet ligger nyare parkettgolv ovanpå originalgolven från 60-talet (dels parkett och dels plastplattor). När man höjer golvet får man vara beredd på att man det kan bli problem med dörrar, karmar och dörrfoder.

Repor syns bra på parkettgolv också, det är ju en av orsakerna till att man ofta har klinkers i hallar.
Tack för bra svar. Listor och dylikt ska plockas bort innan läggning.
Javisst syns repor på det också men det vi har nu är extremt. Är blankt och mörkt så misstänkte problem från början. Blir nog bra med parkett på parketten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.