Byggahus.se
Hej,

Jag har parkettgolv som ligger på ca 90 kvm i huset som nog har 40 år på nacken. Under golvet tror jag det genomgående ligger golvspånskivor som underlag. Parketten är idag ojämnt att gå på, så pass att möbler rör sig när man gör i närheten av dem på vissa ställen, klinkerskivor runt eldstaden har knäckts av vad jag tror är nivåskillnader. Det känns verkligen i golvet i alla rum när man går, hur golvet sviktar, buktar neråt och har sig på alla möjliga ställen.

Så jag är bra sugen på att byta ut golvet. Men frågan är om jag river upp parketten, så är det golvspånskivorna som är problemet? Eller är det sannolikt att att det helt enkelt är gammal foam som skapar problemen med tiden?

Hur hade ni angripit problemet? Ska jag bara köra på och byta ut alla golv till nytt klickgolv och hoppas det räcker så för att bli bättre? Kan man inte veta svaret på detta innan man bryter upp allt?
 
Mats-S
I Isabl skrev:
Kan man inte veta svaret på detta innan man bryter upp allt?
Troligen inte, tror inte det är gammal foam som är problemet.

Troligtvis är det underliggande golv som är problemet, ojämnt bjälklag som man lagt spånet på direkt utan att jämna av bjälkarna innan. Parketten ligger då "i luften" på ett antal ställen så när man går där och trampar ner parketten rör sig det som står på parketten typ möbler.

Att lägga nytt klinkergolv utan att lokalisera och åtgärda grundproblemet är bara att kasta pengar i sjön. Börja med det minsta rummet som du har problem med och kolla upp vad problemet ligger.
 
  • Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Troligen inte, tror inte det är gammal foam som är problemet.

Troligtvis är det underliggande golv som är problemet, ojämnt bjälklag som man lagt spånet på direkt utan att jämna av bjälkarna innan. Parketten ligger då "i luften" på ett antal ställen så när man går där och trampar ner parketten rör sig det som står på parketten typ möbler.

Att lägga nytt klinkergolv utan att lokalisera och åtgärda grundproblemet är bara att kasta pengar i sjön. Börja med det minsta rummet som du har problem med och kolla upp vad problemet ligger.
Tack för svar. Jag ska undersöka och gå till botten med det då.
 
kan ev vara att parketten ligger på frigolit och inte spånplatta, inte helt ovanligt för 40 år sedan
 
  • Gilla
Bo arnold
  • Laddar…
T tergo skrev:
kan ev vara att parketten ligger på frigolit och inte spånplatta, inte helt ovanligt för 40 år sedan
Jag undersökte lite mer idag. Ekparkett-golvet ligger på foam, sedan linoleoummatta, och vad som sedan ligger under linoleum är jag osäker på.

Hade en golvhantverkare här idag och fick ett utlåtande. Han anser att det är för lite ojämnheter, att det inte är "nånting" jämfört med det han sett i sina dagar och att vi borde slipa golven och fylla i ojämnheter med fogskum.

Åsikter?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Troligen inte, tror inte det är gammal foam som är problemet.

Troligtvis är det underliggande golv som är problemet, ojämnt bjälklag som man lagt spånet på direkt utan att jämna av bjälkarna innan. Parketten ligger då "i luften" på ett antal ställen så när man går där och trampar ner parketten rör sig det som står på parketten typ möbler.

Att lägga nytt klinkergolv utan att lokalisera och åtgärda grundproblemet är bara att kasta pengar i sjön. Börja med det minsta rummet som du har problem med och kolla upp vad problemet ligger.
Oväntat nog, så var det inte spån utan linoleummatta och under det vet jag inte. Golvläggare som var här gjorde ett utlåtande om att han tycker vi ska spruta in byggskum för att jämna ut golvet där det är ojämnheter och sen låta slipa det.

Jag är orolig att jag inte går till botten med grundproblemet om jag följer hans rekommendation. Det finns ett kontrollbehov ändå av att vilja ta reda på vad som finns under golvet som skapar ojämnheter, men golvläggaren sade att det bara är slitage. Jag vet inte riktigt hur jag bör göra.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är det masonitskivor jag har därunder som golvunderlag?

Jisses, vad ska man göra? Riva upp golvet och se vad som är under masoniten?
 
  • Närbild, mögelskador, fuktproblem, söndervittrad trälist, tapet samt en struktur av kristaller eller saltavlagring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen är det ett plankgolv under masoniten, inte spån. Masoniten är vanligen spikad till golvbrädorna med enorma mängder nubb men dessa förmår inte hålla ihop allt när golvbrädorna börjar röra på sig i takt med årstiderna.

Enda sättet att bli av med det är att riva upp allt.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Förmodligen är det ett plankgolv under masoniten, inte spån. Masoniten är vanligen spikad till golvbrädorna med enorma mängder nubb men dessa förmår inte hålla ihop allt när golvbrädorna börjar röra på sig i takt med årstiderna.

Enda sättet att bli av med det är att riva upp allt.
Jaså? Vill du utveckla varför du tänker att det inte är spån?

Vi har tolkat handlingar som att tidigare ägaren ska ha byggt den här tillbyggnaden på 80-talet någon gång. Jag tänkte att han kanske lade gipsskivor här med, mest bara för jag hittat golvspånskivor i ett annat rum i huset, och pga att uthuset som byggdes vid samma tillfälle också hade golvspånskivor. Men visserligen låg det heltäckningsmatta i båda de rummen som hade golvspån, ej träparkett.
 
Nu får jag upp hoppet om att det ska gå att finna ett plankgolv därunder!
 
Lyckades karva mig ner en bit och ser ju att det i alla fall är någon form av trä därunder, men svårt att avgöra om det är trä som i spån eller plankgolv på den lilla ytan.
 
  • Skadat trägolv vid vägg, slitet, hål, reparation behövs, närbild, interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På 80-talet var det nog ovanligt att man hade plank som undergolv, golvspånskivor måste ju ha varit mycket billigare.

Har du kollat om kommunen har mer ritningar/beskrivningar från bygglovet på 80-talet?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På 80-talet var det nog ovanligt att man hade plank som undergolv, golvspånskivor måste ju ha varit mycket billigare.

Har du kollat om kommunen har mer ritningar/beskrivningar från bygglovet på 80-talet?
Ja, jag tänker också det, men blir fundersam varför man lägger masonit ovanpå spån isåfall. Tycker vi ser ut att ha spån som undergolv på andra ställen i huset men utan masoniten.

Jag begärde ut allt kommunen hade, och det var tyvärr väldigt lite.
 
BirgitS
Masonit kan användas för att höja golvet så att det kommer i samma nivå som något annat golv eller som utjämning vid ojämnt underlag.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
H
I Isabl skrev:
Hej,

Jag har parkettgolv som ligger på ca 90 kvm i huset som nog har 40 år på nacken. Under golvet tror jag det genomgående ligger golvspånskivor som underlag. Parketten är idag ojämnt att gå på, så pass att möbler rör sig när man gör i närheten av dem på vissa ställen, klinkerskivor runt eldstaden har knäckts av vad jag tror är nivåskillnader. Det känns verkligen i golvet i alla rum när man går, hur golvet sviktar, buktar neråt och har sig på alla möjliga ställen.

Så jag är bra sugen på att byta ut golvet. Men frågan är om jag river upp parketten, så är det golvspånskivorna som är problemet? Eller är det sannolikt att att det helt enkelt är gammal foam som skapar problemen med tiden?

Hur hade ni angripit problemet? Ska jag bara köra på och byta ut alla golv till nytt klickgolv och hoppas det räcker så för att bli bättre? Kan man inte veta svaret på detta innan man bryter upp allt?
Det finns inga genvägar om man vill ha det rätt, börja med det minsta rummet som Mats-S skriver.
 
  • Gilla
Isabl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.