1 389 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Lägga parkett, tarkett eller laminatgolv på betonggolv i källaren
Finns säkert en tråd redan, men orkar inte leta 😀
Läget är följande:
Bor i villa med källare, byggt 1975, ej omdränerat sen 1975.
Har ett rum i källaren som jag vill fräscha upp. Idag ligger en orange plastmatta fastlimmad på betongen. Ovanpå plastmattan ligger en heltäckningsmatta.
Heltäckningsmatta får jag bort utan problem - tejpad.
Plastmattan som med all säkerhet är limmad med nåt 70-tals superlim innehåller troligtvis asbest. Hade en firma som gjorde renovering av källartoaletten för 5-6 år sedan, vilka då hittade asbest i den plastmattan. Saneringen kostade mig 9000 kr, ex moms! Så jag har i dagsläget ingen lust att sanera själv eller leja bort jobbet för att få bort plastmattan. P
Mina frågor:
Har ju fått veta att just limmet mellan plastmatta och betong kan börja "släppa" och avge en obehaglig doft om man lägger ett golv på plastmattan som ligger på betongen?
Är det nån golvtyp som ventilerar mer än andra vid läggning direkt på plastmattan? Laminat andas bättre, eller det är bättre med tarkett/parkett?
Tyckte att jag läste nånstans här att nålfiltmatta är ett alternativ?
Tänkte att jag, innan jag bestämmer mig gör det gamla hederliga testet, tejpa-byggplast-på-golvet och på så sätt kolla hur mycket fukt betongplattan släpper upp.
Kom igen nu, åsikter och erfarenheter mottages varmt.
Läget är följande:
Bor i villa med källare, byggt 1975, ej omdränerat sen 1975.
Har ett rum i källaren som jag vill fräscha upp. Idag ligger en orange plastmatta fastlimmad på betongen. Ovanpå plastmattan ligger en heltäckningsmatta.
Heltäckningsmatta får jag bort utan problem - tejpad.
Plastmattan som med all säkerhet är limmad med nåt 70-tals superlim innehåller troligtvis asbest. Hade en firma som gjorde renovering av källartoaletten för 5-6 år sedan, vilka då hittade asbest i den plastmattan. Saneringen kostade mig 9000 kr, ex moms! Så jag har i dagsläget ingen lust att sanera själv eller leja bort jobbet för att få bort plastmattan. P
Mina frågor:
Har ju fått veta att just limmet mellan plastmatta och betong kan börja "släppa" och avge en obehaglig doft om man lägger ett golv på plastmattan som ligger på betongen?
Är det nån golvtyp som ventilerar mer än andra vid läggning direkt på plastmattan? Laminat andas bättre, eller det är bättre med tarkett/parkett?
Tyckte att jag läste nånstans här att nålfiltmatta är ett alternativ?
Tänkte att jag, innan jag bestämmer mig gör det gamla hederliga testet, tejpa-byggplast-på-golvet och på så sätt kolla hur mycket fukt betongplattan släpper upp.
Kom igen nu, åsikter och erfarenheter mottages varmt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 217 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 217 inlägg
Den typ av heltäckningsmatta som är avsedd för källargolv med risk för tillskjutande markfukt, vilket lär vara de som inte har ett tätt plastskikt.W Wjarnil skrev:
Vare sig laminat eller parkett får läggas på betongplattan utan tät plastfolie under eftersom de kan bli förstörda av fukten.W Wjarnil skrev:
Det kommer väl inte så mycket fukt genom en plastmatta eftersom den är rätt tät. Det är ju därför som den är olämplig i källare, det blir väldigt fuktigt under. Sen varierar det ju med regnmängd och snösmältning hur mycket fukt det är under plattan så att kolla nu säger inget om hur det var när det regnade som mest i juli/augusti.W Wjarnil skrev: