Byggahus.se
Hej!

Man har ju läst en hel del om hur man skall vara "på tårna" och flytta sitt bolån om man inte får tillräckligt bra villkor av sin bank. Nå, jag började således kolla runt lite. På bankernas hemsidor kan man ansöka om bolån till deras listräntor, vilket ju verkar vara rena fantasifoster.

Så jag ringde till kundtjänst hos en större bank och sade något i stil med "vi funderar på att flytta vårt bolån till er, vad kan ni erbjuda för ränta?". Svaret blev helt enkelt "den som står på hemsidan". "Den är ju katastrofdålig, ni måste kunna erbjuda bättre" kontrade jag med varpå svaret blev "då får du ansöka om lån till listräntan och sedan boka in ett möte med en rådgivare för att se om det går att förhandla ner den".

Här har man hört att det skall vara så enkelt att byta bank, "bara ett par knapptryck", men det verkar bara gälla om man är beredd att acceptera katastrofala villkor på sitt lån? Annars måste man boka in möten och ha sig (och dessutom först ansöka om ett lån till en ränta man absolut inte kan tänka sig att acceptera).

Jag fick känslan av att banken jag ringde inte alls ville ha mig som kund, utan att de bara är intresserade av dem som har tillräckligt dålig koll för att att gå med på en skyhög ränta.

Vad gör jag för fel? Eller är det inte så lätt som man vill ge intryck av? Måste jag ansöka om lån hos flera banker och boka in möten med dem alla för att kunna jämföra? Det känns som en ganska tidskrävande process, och långt ifrån så enkel som jag hade hoppats på.
 
Har du missat reklamen som Lendo gör?
 
Missat och missat... jag har medvetet ignorerat den. Sorterat in den bland all annan lånereklam (lån på speldator, laptop och pool när taket behöver läggas om...) i SMS-lånefacket. Men det kanske var helt fel?
 
De gör ju det du inte orkar göra åt dig.
 
Begär ut amorteringskravet från din nuvarande bank.
Detta behöver man för att ”byta” bank.
Burkar medföra att din nuvarande bank hör av sig å eventuellt kan du få din räntan.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jo, absolut. Jag har begärt ut amorteringsunderlaget, mycket riktigt ringde min nuvarande bank efter någon timme för att höra hur jag mådde. Nu vill jag skaffa mig lite mer underlag inför en förhandling.

Lendo sysslar vad jag kan se inte med bolån, så jag antar att det var ett skämt.

Det är inte det att jag inte "orkar", det är bara förvånande (och lite irriterande, det medges) att det skall behöva vara så krångligt, speciellt när det trumpetas ut från alla möjliga håll hur enkelt det är.

Det är som om ICA skulle sälja mjölken för 50 kr/l listpris, med möjlighet att förhandla om i kassan, varje gång...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, absolut. Jag har begärt ut amorteringsunderlaget, mycket riktigt ringde min nuvarande bank efter någon timme för att höra hur jag mådde. Nu vill jag skaffa mig lite mer underlag inför en förhandling.

Lendo sysslar vad jag kan se inte med bolån, så jag antar att det var ett skämt.

Det är inte det att jag inte "orkar", det är bara förvånande (och lite irriterande, det medges) att det skall behöva vara så krångligt, speciellt när det trumpetas ut från alla möjliga håll hur enkelt det är.

Det är som om ICA skulle sälja mjölken för 50 kr/l listpris, med möjlighet att förhandla om i kassan, varje gång...
Där ser man, ber om ursäkt för min okunskap. Jag har inga lån, men har sett deras reklam och trodde att det rörde sig om bolån.
Om man nu har bolån så borde man nog prata med sin bankman (det antar jag att alla som har bolån har) och höra varför de inte kan matcha eller erbjuda en bättre tjänst än deras konkurrenter?
 
Är du med i ngt fackförbund? De har i många fall färsigförhandlade deals med banker. Jag bytte tex till danske bank men i samma veva hade de en deal med 1.28 på 2årigt så jag tog det istället. 1.5 var det rörliga erbjudande har jag för mig, går såklart att få ner mer om man sätter igång o råföehandlar med ett par banker men man ska ju ha ork också...
 
X xLnT skrev:
Där ser man, ber om ursäkt för min okunskap. Jag har inga lån, men har sett deras reklam och trodde att det rörde sig om bolån.
En sådan tjänst för bolån vore fantastisk, men med tanke på hur svårt (omöjligt?) bankerna gör det att få ett realistiskt ränteerbjudande så lär det nog inte hända, tyvärr...
 
O olofh skrev:
Är du med i ngt fackförbund? De har i många fall färsigförhandlade deals med banker. Jag bytte tex till danske bank men i samma veva hade de en deal med 1.28 på 2årigt så jag tog det istället. 1.5 var det rörliga erbjudande har jag för mig, går såklart att få ner mer om man sätter igång o råföehandlar med ett par banker men man ska ju ha ork också...
Jo, jag det är jag. Tyvärr är erbjudandet ändå inte så jättebra. Mindre katastrof än andra, men inte tillräckligt bra. 1,28 på tvåårigt låter ju bra, men det kan man nog inte få nu...
 
Har du kollat jämförelser som den här?
https://www.finansportalen.se/borantor/

Själv fick jag 1,28% efter att ha fyllt i ett formulär, och sedan blivit uppringd av en trevlig kille.
Det behöver inte vara svårare än så.

Hos de vanliga bankerna så vill de ofta att du flyttar pensionssparande och annat till dem, så då blir det mer av en förhandling där även du behöver bjuda till lite.
 
T
Dessa har stabila räntor, från 4,3 % :cool:


Jämförelsetabell för olika banker med information om snitträntor, avgifter och lånetyper för bostadslån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.