Byggahus.se
Riktigt bra verktyg är ofta dyra. Men de kan också vara bra utan att vara dyra, prisvärda med tillräckligt god design och kvalitet för att klara jobbet utan att göra stora hål i plånboken.

Sen har vi de andra... de ser ofta ut som verktyg men är egentligen inte det eftersom de försvårar istället för att underlätta. De kan vara en kopia av ett fungerande verktyg men i ett material som inte tål påfrestningen av att användas, tex bits som fungerar sämre än bordskniven. Eller stoltsera med en massa funktioner som för den ovane verkar vara bra men i realiteten gör verktyget eller maskinen oandvändbar. Inte sällan är det en medveten form av lurendrejeri där det endast handlar om att få dig att impulsköpa helt utan tanke på din nytta eller verktygets hållbarhet.

Vad har du för exempel på sånt som inte borde varken tillverkats eller sålts som verktyg, misstagen vars blotta åtanke dränerar dig på inspiration?
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 5 till
  • Laddar…
Skruvmejslar i storpack som oftast säljs på stormarknader. Klena handtag i hårdplast som splittras när man tar i ordentligt. Jag har själv skurit sönder ena handen på ett sådant missfoster. :p
 
  • Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
LoweW
Detta kanske gäller alla Biltemas verktyg, men framför allt deras multiverktyg. Den använder en insexskruv för att hålla bladet på plats.

Självklart är skruven av så dålig kvalité att den strippar när man försöker skruva ut den.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Lågkvalitetsborr i billiga storpack från köpladorna. Då man tvingas använda sådana får de en att uppleva evig förtappelse. Fy.
 
  • Gilla
Lintto1 och 12 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Skruvmejslar i storpack som oftast säljs på stormarknader. Klena handtag i hårdplast som splittras när man tar i ordentligt. Jag har själv skurit sönder ena handen på ett sådant missfoster. :p
Oj, dåliga verktyg kan vara direkt farliga också :dizzy:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Fulkemisten
För att inte tala om billigare planslipmaskiner från köpladorna... Blörk!
 
Rickard.
Plåtsaxarna som säljs i vanliga bygghandeln som är så dåligt konstruerade att dom knappt går att klippa längre än 3cm med ok resultat , usch....
 
  • Plåtsax med gröna handtag och metalliska blad, kritiserad för dålig konstruktion i forumdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Lintto1 och 11 till
  • Laddar…
BigR
Ja som LoweW säger, multiverktyg. Julas Meec multiverktyg för några hundralappar är det sämsta skit jag köpt. Vibrerar och ylar som bara fn, men inte avverkar den något nämnvärt. Det blir mest en stinkande brännlukt och tjorvande med kabeln.

Förstagångsköpare riskerar att skrämmas bort från verktygstypen för evigt.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 5 till
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Ja som LoweW säger, multiverktyg. Julas Meec multiverktyg för några hundralappar är det sämsta skit jag köpt. Vibrerar och ylar som bara fn, men inte avverkar den något nämnvärt. Det blir mest en stinkande brännlukt och tjorvande med kabeln.

Förstagångsköpare riskerar att skrämmas bort från verktygstypen för evigt.
Har självt varit lika dum och provat köpa en sådan där jävul, exploderade mer eller mindre i näven på mig efter 30min och slog eldkvastar och stinkande dödsrök ut ur fläkthålen på sidorna.. Blev en bosch efter det som jag plågat ordentligt utan att den kastat in handduken.
 
  • Gilla
  • Wow
hemljuvahem86 och 2 till
  • Laddar…
S.Marklund S.Marklund skrev:
Har självt varit lika dum och provat köpa en sådan där jävul, exploderade mer eller mindre i näven på mig efter 30min och slog eldkvastar och stinkande dödsrök ut ur fläkthålen på sidorna.. Blev en bosch efter det som jag plågat ordentligt utan att den kastat in handduken.
Har fått för mig att Julas maskiner i grå färg är bottenskiktet, enklast och billigast. De röda maskinerna håller bättre klass. Har själv några "röda maskiner" som funkar helt OK.
 
  • Gilla
callelo och 5 till
  • Laddar…
Kabelskotänger av denna typ:
9587781861406.jpg
20-751Undrar hur många glappkontakter dessa orsakat?
 
  • Gilla
Lintto1 och 32 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Kabelskotänger av denna typ:
[bild]
[bild]Undrar hur många glappkontakter dessa orsakat?
Om man bara använder delen "innan" leden, dvs skalfunktionen så är den ju nästan användbar... J**lar vad jag klämt mig när jag tänkt att det är smidigt kapa skruvar med den dock.... :D
 
  • Haha
CCPusher
  • Laddar…
Med rätt kabelsko till kabelns area tycker jag den enkla presstången funkar OK.
Abiko säljer även tångtypen.
Abiko%2050.jpg

Instämmer i att skruvkapningsfunktionen är användbar.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.