Byggahus.se
Tomture61
Ny Innova värmepump installerad på gul vägg med synliga slangar/rör i loopen utan rörkapningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min Hitachi gav upp efter 4 år , Ahlsell försåg mig med en ny pump Innova !
Tydligen en ny standard ang slangen/rör !
Har dom inte rörkap / koningsverktyg?
 
  • Wow
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Ser inte klokt ut! Reklamera
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[bild]
Min Hitachi gav upp efter 4 år , Ahlsell försåg mig med en ny pump Innova !
Tydligen en ny standard ang slangen/rör !
Har dom inte rörkap / koningsverktyg?
Kan vara så att Innova kräver en viss minimilängd och dom måste göra ett sling bakom utedelen.
Eller så kom dom med färdigkonade rör och orkade inte kapa och kona :)

Jag skulle dock tycka det var surt att få en Brandad kinesmaskin istället för en Hitachi som borde vara en mer kvalitetsmaskin!!
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
C Comfort Thomas skrev:
Kan vara så att Innova kräver en viss minimilängd och dom måste göra ett sling bakom utedelen.
Eller så kom dom med färdigkonade rör och orkade inte kapa och kona :)

Jag skulle dock tycka det var surt att få en Brandad kinesmaskin istället för en Hitachi som borde vara en mer kvalitetsmaskin!!
LLVP kommer förfylld med köldmedium , som brukar vara anpassad till en viss rörlängd.
Går ju alltid att tömma ut ngr gr gas !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
LLVP kommer förfylld med köldmedium , som brukar vara anpassad till en viss rörlängd.
Går ju alltid att tömma ut ngr gr gas !
Utedelen beroende på fabrikat och modell är förfylld för en viss antal meter, vanligast är nog 3-7m
Inte säkert att aggregatet går bra om man har kortare rör och tömmer lite köldmedia, tillverkaren har troligen rätt bra koll på vad dom anser är kortast rörlängd och vill man även att garantin ska gälla så måste man hålla sig inom rekommendationerna för min och max längd.
 
Tomture61
Läser nu i instruktionen att 3 m är minimum längden.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Läser nu i instruktionen att 3 m är minimum längden.
Och hur långa rör har du då?
 
Känns som ett nedköp..hoppas den håller fram till sommaren
 
Är det inte en sån med snabbkoppling? Tycker det ser ut som någon slags flexrör. Om så är fallet går det inte att korta ner rören.
 
L lordi skrev:
Är det inte en sån med snabbkoppling? Tycker det ser ut som någon slags flexrör. Om så är fallet går det inte att korta ner rören.
Mig veterligen säljer inte Ahlsell några Innova modeller med snabbkoppling !
Det är väl numera nästan bara Jula med sin modell och ett par postorderfirmor som fortfarande har ett par modeller av dessa modeller
 
Zoomade in bilden och tycker det ser ut som ”vanliga” isolerade rör.
 
Tomture61
C Comfort Thomas skrev:
Zoomade in bilden och tycker det ser ut som ”vanliga” isolerade rör.
Är vanliga isolerade kopparrör(y)
 
Det som inte är så bra med sling bakom utedelen är att det kan samlas snö på dom som bygger på och mycket snö kan försämra luftflödet genom utedelen så där får man hålla lite koll, ett tak kan vara bra.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.