Byggahus.se
M Millox skrev:
Skatteverket kan komma upp till 5 år efter deklarationen är inlämnad och överpröva. Skickar du originalkvitton till köparen efter dessa 5 år, eller hur tänkte du bevisa dina utlägg vid en eventuell överprövning annars?
Ompröva, inte överpröva.

Om du tror skattmasen kommer ompröva ditt köp av diskmaskin fem år efter du sålde huset och påstå att ditt scannade eller kopierade kvitto inte duger, men att de skulle godtagit ditt originalkvitto menar jag att du har lite lätt undertro på skatteverkets rimlighet och kompetens.

Om du nu är orolig för detta har du då inget emot att skicka originalen efter ungefär sju år (de där fem åren har lite marginal vad jag minns) och du har inget emot att ge fullständiga kopior vid tillträdet?

(själv är det stor risk att jag förlagt sådana kvitton men det är en helt annan sak och som köpare skulle jag absolut godta att både kvitton och manualer kommit bort under tiden och inte bråka om en sådan småsak)
 
[SH] [SH] skrev:
I sak har du rätt, en garanti gäller den ursprunglige köparen. Men vitvarutillverkarna är inte ett dugg petiga med det, de kör garanti från inköpsdatumet oavsett vem som äger varan vid garantitillfället. Vet även att både Electrolux och Bosch/Siemens tagit grejer på garanti/reklamtionsrätt (ja, jag vet skillnaden på de två) utan kvitto då varans tillverkningsdatum var inom ett respektive tre år.
Det stämmer bra, men man är beroende av att de inte är petiga, för då är det kört. Dessutom börjar fler och fler butiker att vilja registrera köpen/kvittona och då hamnar man lätt i det läget. Jag ser det som ett skäl och argument till att inte lämna ifrån sig kvittona enligt TS fråga.
 
P Pe.s skrev:
Det stämmer bra, men man är beroende av att de inte är petiga, för då är det kört. Dessutom börjar fler och fler butiker att vilja registrera köpen/kvittona och då hamnar man lätt i det läget. Jag ser det som ett skäl och argument till att inte lämna ifrån sig kvittona enligt TS fråga.
Du vill inte lämna ifrån dig kvittona för då kan du inte lämna in en maskin du inte längre äger på garantireparation? Jag missar något här.
 
Ser endast prat om garanti här, det är väl än vanligare att en produkt går sönder efter garantin gått ut.
Då vill man gärna ha hjälp av sitt försäkringsbolag, de vill gärna hemskt gärna se kvitton.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Ser endast prat om garanti här, det är väl än vanligare att en produkt går sönder efter garantin gått ut.
Då vill man gärna ha hjälp av sitt försäkringsbolag, de vill gärna hemskt gärna se kvitton.
Precis! Min kombinerade kyl/frys la av efter ca 8 år. Hade jag valt en billigare modell hade inte fb ersatt mig med något. Nu kunde jag lätt bevisa med mailkopia att det var en betydligt dyrare modell och ersatte mig med drygt 2.000 via hemförsäkringen. Fb lägger inte ner tid på att leta upp gamla priser.
 
I vissa kontrakt så står det att säljaren -på tillträdesdagen- ska överlämna sådana handlingar som denna innehar och som kan vara betydelse för köparen såsom ägare av bostaden. Det brukar betyda det som köparen verkar efterfråga i detta fall. Jag minns däremot inte att vi skrev att säljaren garanterade att samtliga sådana handlingar existerade vid tillträdesdagen. Vad som dessutom är av betydelse för köparen kan variera stort.
Gör det enkelt. Om du inte har fysiska dokument, så sätt dig vid datorn en timme och skaka fram manualerna. Eller åtminstone länkarna. Maila länkarna till mäklaren, så får han göra hur han vill med dem. Det är ju han som "hörsammat" köparens -som du säger- i efterhand- uppkomna krav, och vidarebefordrat dem till dig.
Angående kvitton som är kopplade till garantier, så är det väl inget problem att lämna kopior på dessa. Om ditt namn står där och du är överkänslig mot den saken, så täck över det vid kopiering. Det finns ändå -normalt sett- ett transaktionsnummer på kvittot som löser det hela om garantifrågor uppstår.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har aldrig fått en enda manual eller kvitto någon gång jag har köpt bostad (varken hus eller lägenheter).

Den enda gång jag var flexibel gentemot köpare med tillträde så blev det en konflikt, så jag vill nog varna lite för det jag också
 
P Pe.s skrev:
Det stämmer bra, men man är beroende av att de inte är petiga, för då är det kört. Dessutom börjar fler och fler butiker att vilja registrera köpen/kvittona och då hamnar man lätt i det läget. Jag ser det som ett skäl och argument till att inte lämna ifrån sig kvittona enligt TS fråga.
Det spelar ingen roll om det står ett annat namn på kvittot när det gäller en vitvara, tillverkarna löser det om det finns garanti utifrån inköpsdatumet. Det som inte följer med varan utan är personligt är olika specialgarantier och liknande som kräver registrering, ex. Mieles Kvalitetsbevis.
 
Annikakan Annikakan skrev:
Oj, jag hade ingen aning om detta. Det var mäklaren som föreslog detta så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns som jag har gått med på en hel del saker nu som jag kanske inte borde...

Vi har precis sålt vårat hus och hade en genomgång för köparen innan tillträdesdagen, köparen har tidigare inte varit ägare till en villa och det är mycket maskiner och teknik man ska förstå hur det funkar, så jag ser det som en naturlig sak att ha denna genomgång med den potentielle köparen.

Det är klart att man kan kolla i manualer och på nätet hur saker och ting funkar, men tycker att vi som varit ägare till detta hus i 25 år och kan den utan och innan gärna ställer upp med att visa och beskriva.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P Pe.s skrev:
Garantier på t ex vitvaror gäller enbart för köparen, inte för nästkommande ägare.
Var står det att det bara gäller för den ursprungliga ägaren/köparen?
Jag har reklamerar mängder med saker som jag har köpt i andra hand och det har aldrig varit några problem. Dessutom så går det ju att hänvisa till garanti även utan kvitto. Tex 5års fabriksgaranti men varan är tillverkad tex 2018. I dessa fall så kontakta importören i Sverige bara.

Ett företag som inte försöker hjälpa sina kunder gräver sin egen grav, handla inte av dessa.

Svenska-
E lux
Philips
Whirlpool
Pioneer

Bosch inte riktigt lika smidiga, men jag fick problemet löst ändå.

Dessa är bara några av dem företag jag har pratat med i garanti ärenden och det har aldrig varit några problem.
Många gånger blir man imponerad av hur smidigt allt går.
 
Rent formellt, så gäller en garanti (oftast) bara mot den ursprunglige köparen. Det är en del av köpeavtalet, avtalet är mellan konsumenten och butiken. Jga skrev "oftast", för det förekommer i sälsynta fall att det explicit finns angivet i garantivillkoren att de gäller även andrahandsköpare.

I praktiken ställer de flesta vettiga företag upp och ger garanti även mot andrahandsköpare. I vissa fall tror jag att reparationsverkstäderna strular. De tjänar bättre om konsumentne (andrahandsköparen) får betala själv. Fabriksgarantider ersätts efter en helt annan taxa än mot privatkund.
 
Köparna har kanske själv alltid fört en ordentlig husbok. Något jag med förde när jag hade mitt hus och lämnade över till ägarna. Där hade jag alla manualer till kylskåp, tvättmaskin, robotgräsklippare osv.

Hade även lite gamla dokument om huset vad som hade hänt där och så vidare. Hade även kvar en del kvitton som var relevanta för dem. Dokument från sotaren och sådant. Manual på hur shunten till pannan fungerade.

Köparna verkar väldigt kåta på att ha just en sådan här bok. Jag har bara försökt samla ihop allt jag hade. Relevanta kvitton är bara att ta kort på och sen lämna över. Allt för att göra köparna glada och ställa till med minimalt med intriger. Även om du nu har rätt att inte lämna något. Tror du skulle tjäna på att lägga lite tid på att fixa dem lite manualer och liknande. Rätt eller fel så tror jag du som sagt tjänar på ett par lyckliga köpare i långa loppet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har en hel back med manualer som den dag huset överlåts naturligtvis får följa med huset. Till manualerna har jag också fäst "egna" servicenoteringar där sådant skett. Det är mycket teknik som finns i nya hus.
 
H hempularen skrev:
Rent formellt, så gäller en garanti (oftast) bara mot den ursprunglige köparen. Det är en del av köpeavtalet, avtalet är mellan konsumenten och butiken. Jga skrev "oftast", för det förekommer i sälsynta fall att det explicit finns angivet i garantivillkoren att de gäller även andrahandsköpare.

I praktiken ställer de flesta vettiga företag upp och ger garanti även mot andrahandsköpare. I vissa fall tror jag att reparationsverkstäderna strular. De tjänar bättre om konsumentne (andrahandsköparen) får betala själv. Fabriksgarantider ersätts efter en helt annan taxa än mot privatkund.
Hur vet man vem som är ursprunglig köpare och det ej står någon namn på kvittot, personligt undviker jag sådant om det ej är relevant.
 
K Kjol skrev:
Ett företag som inte försöker hjälpa sina kunder gräver sin egen grav, handla inte av dessa.

Svenska-
E lux
Philips
Whirlpool
Pioneer

Bosch inte riktigt lika smidiga, men jag fick problemet löst ändå.

Dessa är bara några av dem företag jag har pratat med i garanti ärenden och det har aldrig varit några problem.
Många gånger blir man imponerad av hur smidigt allt går.
Blir inte riktigt klok om du menar att man inte ska handla från de företagen du listar eller om du tycker de skött garantiärenden på ett bra sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.