Köpare kräver manualer/kvitton/dokumentation vid bostadsförsäljning?

14k läst  67 svar

1. R
    Medlem Nivå 4
    Ompröva, inte överpröva.

Om du tror skattmasen kommer ompröva ditt köp av diskmaskin fem år efter du sålde huset och påstå att ditt scannade eller kopierade kvitto inte duger, men att de skulle godtagit ditt originalkvitto menar jag att du har lite lätt undertro på skatteverkets rimlighet och kompetens.

Om du nu är orolig för detta har du då inget emot att skicka originalen efter ungefär sju år (de där fem åren har lite marginal vad jag minns) och du har inget emot att ge fullständiga kopior vid tillträdet?

(själv är det stor risk att jag förlagt sådana kvitton men det är en helt annan sak och som köpare skulle jag absolut godta att både kvitton och manualer kommit bort under tiden och inte bråka om en sådan småsak)

2. P
    Medlem Nivå 2
    Det stämmer bra, men man är beroende av att de inte är petiga, för då är det kört. Dessutom börjar fler och fler butiker att vilja registrera köpen/kvittona och då hamnar man lätt i det läget. Jag ser det som ett skäl och argument till att inte lämna ifrån sig kvittona enligt TS fråga.

3. R
    Medlem Nivå 4
    Du vill inte lämna ifrån dig kvittona för då kan du inte lämna in en maskin du inte längre äger på garantireparation? Jag missar något här.

4. Peter2400
    Medlem · Nivå 18
    Ser endast prat om garanti här, det är väl än vanligare att en produkt går sönder efter garantin gått ut.
    Då vill man gärna ha hjälp av sitt försäkringsbolag, de vill gärna hemskt gärna se kvitton.

• Laddar…
  5. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Precis! Min kombinerade kyl/frys la av efter ca 8 år. Hade jag valt en billigare modell hade inte fb ersatt mig med något. Nu kunde jag lätt bevisa med mailkopia att det var en betydligt dyrare modell och ersatte mig med drygt 2.000 via hemförsäkringen. Fb lägger inte ner tid på att leta upp gamla priser.

6. N
    Medlem Nivå 2
    I vissa kontrakt så står det att säljaren -på tillträdesdagen- ska överlämna sådana handlingar som denna innehar och som kan vara betydelse för köparen såsom ägare av bostaden. Det brukar betyda det som köparen verkar efterfråga i detta fall. Jag minns däremot inte att vi skrev att säljaren garanterade att samtliga sådana handlingar existerade vid tillträdesdagen. Vad som dessutom är av betydelse för köparen kan variera stort.
    Gör det enkelt. Om du inte har fysiska dokument, så sätt dig vid datorn en timme och skaka fram manualerna. Eller åtminstone länkarna. Maila länkarna till mäklaren, så får han göra hur han vill med dem. Det är ju han som "hörsammat" köparens -som du säger- i efterhand- uppkomna krav, och vidarebefordrat dem till dig.
    Angående kvitton som är kopplade till garantier, så är det väl inget problem att lämna kopior på dessa. Om ditt namn står där och du är överkänslig mot den saken, så täck över det vid kopiering. Det finns ändå -normalt sett- ett transaktionsnummer på kvittot som löser det hela om garantifrågor uppstår.

• Laddar…
  7. osiris
    Byggnadsvårdare Nivå 11
    Jag har aldrig fått en enda manual eller kvitto någon gång jag har köpt bostad (varken hus eller lägenheter).

Den enda gång jag var flexibel gentemot köpare med tillträde så blev det en konflikt, så jag vill nog varna lite för det jag också

8. [SH]
    Elektroniktokig Nivå 4
    Det spelar ingen roll om det står ett annat namn på kvittot när det gäller en vitvara, tillverkarna löser det om det finns garanti utifrån inköpsdatumet. Det som inte följer med varan utan är personligt är olika specialgarantier och liknande som kräver registrering, ex. Mieles Kvalitetsbevis.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: