Köpare kräver manualer/kvitton/dokumentation vid bostadsförsäljning?

14k läst  67 svar

1. Annikakan
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis sålt min bostad och vid kontraktsskrivningen sa min mäklare att jag behöver komma förbi deras kontor innan tillträdesdagen med alla manualer, kvitton, fakturor och dokumentation tillhörande bostaden så de kan lämnas över till köparna.

Jag blev helt paff...

Bostaden är inte nyrenoverad (snart 4 år sedan) och visst har jag kvitton för vitvaror, kök mm., men behöver inte jag dessa för att själv kunna göra avdrag vid bostadsförsäljningen?

Jag frågade om inte de kunde googla efter manualer på nätet, men nej det går inte. Även saker som inte har garantitid sa de måste ska lämnas över. Även fakturor från hantverkare måste de ha.

Är detta normalt och vad händer om jag inte hittar vissa dokument? Jag hittar ingenstans i mitt kontrakt att några dokument ska ingå i köpet...

2. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Ähh, inget måste men lämna manualer och säg att de saker som har garanti kvar kan du lämna kopia på kvittot om den går sönder inom garantitiden. Eller så hittar du inga papper just...

3. J
    Husägare · Nivå 7
    Har jag aldrig gjort vid försäljning och har totalrenoverat två bostäder. Om man inte har kommit överens om det och det är med i köpekontraktet så har du inga skyldigheter. För att vara hygglig vist, men inget krav. En stor nackdel är att ditt namn följer med kvitton och fakturor till nästa köpare, och nästnästa. Dessa kan vilja ställa frågor till dig i framtiden. Det beror också på hur vanligt namn du har.

4. Annikakan
    Medlem Nivå 1
    Ja för att lämna originalkvitton känns helt orimligt om Skatteverket vill kontrollera avdrag som har gjorts? De ville dock ha kvitton/fakturor på alla renoveringar/köp som har gjorts även om garantitiden hade gått ut vilket kommer bli en hel del att scanna in och skriva ut...

• Laddar…
  5. J
    Hobbysnickare · Nivå 13
    Dom är ute å cyklar eller snedseglar rejält... Var kort men trevlig.

6. J
    Husägare · Nivå 7
    Vad de vill är en sak

7. Annikakan
    Medlem Nivå 1
    Jag sa på mötet att jag skulle se vad jag har hemma, men det är inget som står i kontraktet och inte heller något som mäklaren sa något om innan försäljningen. Insåg när jag såg högen framför mig att det var väldigt mycket att ta i och att jag skulle nog få problem med Skatteverket om jag inte kunde visa upp originalkvitton/fakturor för dem.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Manualer, kanske.

Men dina kvitton är ju just dina. Lämna inte ifrån dig dom. Det finns absolut inget krav på detta om det inte står ordagrant i köpevillkoren.

Hur visar man kvitto på något man eventuellt renoverat själv? :thinking:

9. J
    Husägare · Nivå 7
    Ja, de kan inte backa köpet utan skadestånd. Lämna inte ifrån dig kvitton men gärna manualer.

10. D
    Medlem · Nivå 17
    Manualer kan nog ses som den del av apparaten. Det har jag låmnat i den mån jag hittar dem. Men kvitton är inget som man normalt sett lämnar. Är det inte överenskommet att du ska göra det så är det inget de kan kräva. Manualer är så lätta att hitta på nätet att de har ringa värde, men det finns ingen anledning att inte lämna dem.

11. Annikakan
    Medlem Nivå 1
    Finns ingenting skrivet i kontraktet. Jag har ett papper där det står information om vad som händer efter kontraktsskrivningen och där står följande:

"Låt fastighetspärmar ligga kvar i bostaden tillsammans med bruksanvisningar."

Jag har dock ingen fastighetspärm och vet inte riktigt vad det skulle innebära.

12. L
    Medlem · Nivå 13
    Har du manualer så kan du ju lämna över dem, annars så säger du att du slängt dem. Det är 2019 nu och manualer finns på nätet. Kvittona är dina, så dem ska de inte ha.

13. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 6
    Kvitton är personliga och totalt värdelösa för köparen. Antingen gäller garantin på produkten utan kvitto eller så försvinner garantin när varan byter ägare.

Manueler som du har sparade är snällt att lämna men saknas det spelar det ingen roll. En sak som säljarna av mitt hus gjorde som vi uppskattade var att dom skrev ett a4 med tips om huset, några exempel: snö rasar av tak framför carport, vars föravstängare finns osv. osv.
    Nu vet jag inte om köparna förtjänar det men.

14. D
    Medlem · Nivå 17
    Fastightspärm är inget definierat begrepp eller något man behöver ha. Men visst är det trevligt för köparen att veta så mycket som möjligt om bostaden.

15. Annikakan
    Medlem Nivå 1
    Köparna ville komma in och mäta i bostaden så jag sa att vi kunde gå igenom bostaden tillsammans och kika på hur allting fungerar. Så det kommer vi göra :)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: