Byggahus.se
N nissenhj skrev:
Kanske något som hade politiker att börja fundera på vad de sysslar med.
Nej, jag tror inte på ovanstående själv!
Haha
 
Har fyllt på. 500kr för 4 låder inkl. Post från Amazon Uk
 
  • Fyra lådor av RACO PROBLOCK Rat & Mouse Killer staplade på varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Köp inte Rozol! Det är ett helt värdelöst gift! En mus måste äta massor av det för att dö, och sedan dröjer det flera dagar innan den är död. Dvs även om mössen till slut dör hinner de orsaka stor skada. Sedan är giftet slut efter ett par möss och de övriga har fritt fram. Jag hade stora problem i sommarhuset i slutet av sommaren, kallade på Anticimex (ingen extra kostnad - ingår i hemförsäkringen). De lade ut fällor med ett effektivare gift som bara dom själva får hantera. Det funkade fint över vintern. Fick några extra beten att själv fylla på med.

Problemet är att man måste ha ett pågående musangrepp för att Anticimex ska få lägga ut giftet. De får egentligen inte lägga ut gift som förebyggande. Så det blir ju ett problem i höst när vi vill mussäkra sommarhusen innan mössen hinner ställa till.

(Mekaniska fällor i all ära, men om det inte finns någon på plats som kan tömma dem så funkar det inte!)
 
L lostinsweden skrev:
Har fyllt på. 500kr för 4 låder inkl. Post från Amazon Uk
Ser ut som Rozol som man köper i Sverige. Har du kollat så att det inte är samma. I så fall är det helt värdelöst.

Det gift som fanns för ett par år sedan hette Tomcat och var gröna block. Det var effektivt. Har använt i 20 år i sommarstugan utan att ha fått större musinvasion. Övergick till Rozol (rosa block) i höstas och fick precis allting i huset nerpinkat, nedskitet och söndergnagt på fyra veckor!
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Ser ut som Rozol som man köper i Sverige. Har du kollat så att det inte är samma. I så fall är det helt värdelöst.


Det gift som fanns för ett par år sedan hette Tomcat och var gröna block. Det var effektivt. Har använt i 20 år i sommarstugan utan att ha fått större musinvasion. Övergick till Rozol (rosa block) i höstas och fick precis allting i huset nerpinkat, nedskitet och söndergnagt på fyra veckor!
Rozol är klorfacinon medan Raco är
difenacoum
 
L lostinsweden skrev:
Har fyllt på. 500kr för 4 låder inkl. Post från Amazon Uk
Kan du lägga upp länk till denna? Tack på förhand
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Rozol är klorfacinon medan Raco är
difenacoum
Vilken ingrediens ska då blocken innehålla för att vara mest effektiva?
 
F f71556 skrev:
Vilken ingrediens ska då blocken innehålla för att vara mest effektiva?
difenacoum är bättre
 
L lostinsweden skrev:
difenacoum är bättre
Tack!
 
  • Arg
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Hade en jätteråtta på vinden för 3 år sedan. Den var gammal och mycket klok och sk "Trap shy" så den vägrade vanliga fällor. Anticimex försökte dölja fällorna med toapapper men den bara tog bort pappret och byggde bo av det istället :D (Syns på en av filmerna) jag satte upp en rörelsedetekterad IP kamera som filmade den.
Det hela slutade med att jag sköt den, anticimex lade ut gift men den åt inte heller :)
Turligt nog var det en stor ensam hanne som förmodligen tagit sig dit genom att att vara såpass stor att den kunde spjärna sig upp i avloppsstammen/ventilationen sedan tagit sig in den vägen till vinden. I sådana fall är det nog bara gift och Gluetraps som funkar. (Och skott då)

 
  • Wow
  • Gilla
Lilla Yk och 5 till
  • Laddar…
Tyckte inte den såg så stor ut för att vara en hane. Kanske 600 gram.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vad sköt du den med? Hagelbrakare känns ju lite overkill =)


PS till tråden, jag köpte råttgift i USA för några år sedan. Det var bra, det som inte var lika bra är att det inte finns något motgift om något husdjur får i sig det. (de dör av förlamning etc) Så efter att initialt ha använt det så har det fått vila på hyllan, jag värdesätter vår hund och grannens katt mer än nackdelen att det bor möss i vedhögen.
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.