Byggahus.se
K katten1234 skrev:
Ni som har Lay-z-spa, hade ni köpt det igen eller hade ni hellre köpt det dyrare MSPA?
MSPA så klart.
 
Tja

Köpte min vegas förra året, kom ut till altanen idag och den är väldigt dåligt med luft men inget vatten har runnit ut alls, så antar att hålet är på utsidan (?) eller högt upp, hur hittar man ett litet hål ens? Provat med såpa men fingerar inte!


Någon som har några tips eller "standard" fel jag kan kolla?
 
R Robin Renståhl skrev:
Tja

Köpte min vegas förra året, kom ut till altanen idag och den är väldigt dåligt med luft men inget vatten har runnit ut alls, så antar att hålet är på utsidan (?) eller högt upp, hur hittar man ett litet hål ens? Provat med såpa men fingerar inte!


Någon som har några tips eller "standard" fel jag kan kolla?

Plasten andas lite. Räkna med att trycket förändras även med temperaturen.
Pumpa upp och fyll på. Avvakta en vecka. Vid behov, om trycket faller är det bara att tömma helt och blåsa upp utan vatten. Sen söka igen med såpavatten.
 
E edvin medvind skrev:
Har ett Lay-z-spa "Miami" som jag är på väg att sätta upp, har några korkade nybörjarfrågor:
Jag tänkte sätta upp det på altanen under bar himmel.
1. Kan man låta pumpen stå ute alltid? Tänker på regn dåligt väder.
2. Kan den alltid vara inkopplad eller ska man springa och dra ut sladden vid dåligt väder? (Urtaget sitter under tak)
3. Det står att man inte ska bada när det regnar, om det är så att grejerna tål att stå ute, då borde det funka att bada när det regnar tycker man. Hur gör ni?
4. Under säsongen så har jag fattat det som att spa:et alltid ska vara igång och inställt på den temperaturen man vill ha eller har jag fel?

Tack på förhand!
1. Ja.
2. Alltid inkopplad, förutsätter att du har jordfelsbrytare.
3. Det är trist å va ute när det regnar, då badar jag inne
4. Behöver absolut inte stå på full värme grader hela säsongen, men tänk på att det tar några timmar att få upp temperaturen.
 
G
Har ett Miami som är ca 1 månad gammalt. Under några veckor (sen ny) har värmaren krånglat. Har försökt felsöka den enligt instruktion, men min maskin ser inte ut som de på videorna eller i manualerna.

Den stänger av sig och sedan får man försöka starta värmaren ungefär 2000 gånger och har man tur kan den helt plötsligt hoppa igång och börja värma vattnet.

Jag gör den strömlös. Jag trycker på reset. Jag tillber gudar från alla religioner. Jag vaggar mig till sömns i svettiga lakan.

Jag stoppar i strömsladden, trycker på reset på jordfelsbrytaren och pumpen piper en gång. Alla knappar lyser och sedan släcks allt ned utom temperaturfönstret som visar ”00” (en felkod som inte går att finna, hur jag än googlar och försöker). Det enda som går att göra är att starta bubblorna och sätta timer. Försöker jag starta värmaren piper pumpen men inget händer. Försöker jag ändra temperatur blinkar siffrorna några gånger och så står det ”00” igen.

Jag har:
Bytt filter
Kontrollerat vattennivå
Kontrollerat yttre temperatur (<20)
Backspolat värmare flertalet gånger
Gråtit
Fått skäll av sambo samt barn

Har ni några tips?
 
Väcker lite liv i denna tråd.
Köpte vårt spa för knappt tre månader sen. Nu låter pumpen som en jävla stenkross. Komma antagligen få ny genom garantin, men tänkte höra med er, hur länge kör ni renaren? Vår har gått i princip 24/7 sedan vi köpte den. Är det för mycket kanske? Den kanske inte byggd för kontinuerlig drift..
 
Vår kör 24/7 när poolen e uppe. Satte upp vår för någon vecka sen och förra sommaren hade vi säkert den uppe 2 mån. Köpte den ny förra året.

Pumpen fungerar bra här.
 
S snowjim skrev:
Vår kör 24/7 när poolen e uppe. Satte upp vår för någon vecka sen och förra sommaren hade vi säkert den uppe 2 mån. Köpte den ny förra året.

Pumpen fungerar bra här.
Okej.
Då fick ja väl som vanligt ett måndagsexemplar... :crysmile:
Hoppas den nya blir bättre.
 
  • Gilla
Funshine
  • Laddar…
Någon som haft problem med att förvara SPAt? Våra (är inne på tredje) brukar få färg efter vinterförvaring.
Hur gör ni?
 
  • Gilla
Zeke_Varg
  • Laddar…
A Atom skrev:
Någon som haft problem med att förvara SPAt? Våra (är inne på tredje) brukar få färg efter vinterförvaring.
Hur gör ni?
Menar du att den tar färg efter ytterhöljet? Viktigt att torka den ordentligt och få ur eventuell fukt från den.

Vi gav till sist upp efter tredje eller fjärde (minns inte) och köpte ett "riktigt" spabad. Har nu haft det i fem år igång med 37+ grader året om. Drar cirka 200 kWh i månaden i snitt jämfört med den mycket höga förbrukningen jag hade på Lazy-spa under de fyra-fem månader om året vi körde det. Än har vi inte "hämtat" in kostnaden sett till det högre inköpspriset men för oss är bästa tiden att bada när det börjar bli kallare ute.

Förstår givetvis att det inte är alla förunnat att ha råd att köpa ett spabad för minst 30 - 60 kkr, men för oss har det varit värt det. Vi har ett Nordic Encore från Folkpool.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
F fredl skrev:
Menar du att den tar färg efter ytterhöljet? Viktigt att torka den ordentligt och få ur eventuell fukt från den.

Vi gav till sist upp efter tredje eller fjärde (minns inte) och köpte ett "riktigt" spabad. Har nu haft det i fem år igång med 37+ grader året om. Drar cirka 200 kWh i månaden i snitt jämfört med den mycket höga förbrukningen jag hade på Lazy-spa under de fyra-fem månader om året vi körde det. Än har vi inte "hämtat" in kostnaden sett till det högre inköpspriset men för oss är bästa tiden att bada när det börjar bli kallare ute.

Förstår givetvis att det inte är alla förunnat att ha råd att köpa ett spabad för minst 30 - 60 kkr, men för oss har det varit värt det. Vi har ett Nordic Encore från Folkpool.
Ok. Tror vi ger upp med och köper annat...
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
Har precis fått hem en leverans med Lay-Z-spa Maldives. Har tänkt att den ska stå på ett trädäck som saknar alla former av väggar och tak. Känns som att det borde funka att boxa/isolera in pump/värmare för att kunna köra även under vintern. Är det någon som har erfarenhet av det?

Och vet någon vad det är som styr 4 graders rek.?

Slår den av själv eller är det bara o köra på egen risk?

Om den slår av från en givare, är det vattentemp. eller lufttemp. som registreras?
 
S Sebadoh skrev:
Har precis fått hem en leverans med Lay-Z-spa Maldives. Har tänkt att den ska stå på ett trädäck som saknar alla former av väggar och tak. Känns som att det borde funka att boxa/isolera in pump/värmare för att kunna köra även under vintern. Är det någon som har erfarenhet av det?

Och vet någon vad det är som styr 4 graders rek.?

Slår den av själv eller är det bara o köra på egen risk?

Om den slår av från en givare, är det vattentemp. eller lufttemp. som registreras?

Jag vet inte hur den är byggt exakt. Om den klarar isbildning. Eller om rören sprängs.

Vet annat dock. Har 2 givare. En som kollar flödet (typ en lucka som öppnas då vatten strömmar) och stänger av den då typ filter är igensatt eller övre munstycket fyllt med smuts.
Och en givare till. Som känner av temperaturen. Sjunker flödet och temperaturen ökar till över 40 grader stängs den av med. Och kräver återställning. Oftast med en knapp på sidan.
 
Det kan ju alltid vara bra att veta var andra givare sitter o reglerar, om de problemen uppstår.

Men min fråga kvarstår. Om jag förenklar den, använder ni ert Lazy spa utomhus på vintern? Om ni gör det, hur anpassar ni det i så fall så att det klarar minusgraderna?
 
S Sebadoh skrev:
Det kan ju alltid vara bra att veta var andra givare sitter o reglerar, om de problemen uppstår.

Men min fråga kvarstår. Om jag förenklar den, använder ni ert Lazy spa utomhus på vintern? Om ni gör det, hur anpassar ni det i så fall så att det klarar minusgraderna?
Det gör inte vi. Vågar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.