Byggahus.se
Jag hörde också nyheten om kvinnorna som inte vågade gå ut. I samma nyhet sa de att antalet som utsätts för brott låg kvar på samma nivå som tidigare (5%) även om fler kände sig osäkra.
Tänkte att det kunde vara värt att nämna när man nu vill visa på att Sverige tydligen är farligare än Afghanistan enligt "gäst"...
 
Precis, Sverige är inte mer farligt än tidigare, men politiker och media vill få folk att tro det därför att det tjänar deras syften. Visst Sverige har vissa problem, men dom är ju försvinnande få i jämförelse med de flesta länder.

(Och du trollet "gäst", känner du dig stor när du sitter anonymt och skickar nedlåtande kommentarer?)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag tycker ändå att 5% är rätt högt! Man ska alltså kallt räkna med att bli utsatt för ett brott var 20:e gång man ger sig ut?
 
b8q skrev:
Jag tycker ändå att 5% är rätt högt! Man ska alltså kallt räkna med att bli utsatt för ett brott var 20:e gång man ger sig ut?
Nu är detta statistik och den kan vridas och vändas på tills man får fram rätt resultat. Om du bor i Gäddede och går ut varje fredag och lördag så kan jag sätta en spänn på att du inte kommer utsättas för något brott de närmaste åren. Gör du däremot detsamma i Rosengård så...
Samtidigt säger statistiken att när 500 000 invånare utsatts för brott så kommer det inte hända något mer detta år.
 
  • Gilla
Holmspel och 1 till
  • Laddar…
G
Squall! Var har jag refererat till Afghanistan?
Och du lille Adam som tycker om att moralisera fast du inte har en susning, när du pratar om Thailand
När du kräker ur dig sånt som du inte har en aning om, efter att antagligen läst nån artikel i nån sensationsblaska förtjänar du inte nåt annat än ett nedlåtande svar
''men politiker och media vill få folk att tro det därför att det tjänar deras syften''. Wow. Du har tydligen köpt det med hull och hår. Tycker att du ska sticka din näsa i nån av dom no go zoner där inte ens polisen vill gå utan uppbackning ''Visst Sverige har vissa problem'' Du kan inte bo i Sverige, du måste bo på månen eller nån annanstans
 
  • Gilla
Asfaltsjobbaren och 1 till
  • Laddar…
G
Jag bor inte i Thailand, men är där årligen och har thai- och kines familjer som vänner där.
Har lite inblick vad gäller juridik där.

Peter har både rätt och fel vad gäller bolag. Det viktiga är dock inte ägandet utan kontrollen av bolaget.
Att som farang äga endast 49% av bolag i Thailand = bye bye pengar och ägande. Med advokatfirma i Thailand skapa bolag som du äger 49% av, få hjälp skaffa thaimålvakter som äger resterande 51% (INTE FRUN, inga thaisläktingar, och helst från andra delar av Thailand än din fru). Fler än 1 ägare så att du blir största ägare, och som sådan ordförande, går säkert skriva över deras rösträtt till dig också. Du kontrollerar då 100% i detta bolag. Med detta bolag köper du sedan 100% av mark och fastigheten (dock lägst 51% ). Vid konflikt så ta snabbt kontakt bästa advokatfirma i provinshuvudstaden.

Punkt 4 Att låta sin thaifru / sambo vara ensam ägare har prövats av alla äldre ensamma män som redan innan lunch sitter och hänger i barerna i Thailand. Och de är alla levande bevis för att en dåre och dennes pengar skiljs snabbt åt i Thailand...

Tänk på att fastigheter där åldras mkt snabbt pga fukt och värme. Som farang äger du 49% men står för 100% av kostnaderna. Mitt råd: måste du bo i Thailand så hyr. Med pengar i hand är du kung och kan kasta nycklarna på bordet och flytta till nybyggt och fräscht, byta plats, du bestämmer. Billigare än något lån och du slipper allt juridiskt.

Slutligen min brittiska affärsbekants råd vad gäller ägande i Thailand : ”Köp i Spanien istället. Samma pengar och du äger 100%.” .
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
gäst skrev:
Slutligen min brittiska affärsbekants råd vad gäller ägande i Thailand : ”Köp i Spanien istället. Samma pengar och du äger 100%.” .
Ser bara ett problem med det, JAG vill INTE bo i Spanien..... :D

Visst finns det många juridiska fallgropar och risker med att "äga" hus i Thailand.
Men det gör det även i Sverige, t.ex. min kollega som nyligen skilt sig från sin Svenska fru och hade villa utanför Stockholm. Han hade nog hoppats att det var ett hus i Thailand istället. :D:D:D

Bättre förlora 1 miljon än 3.......:)

Och vill man inte ta risker här i livet och låta andra länders "problem" hindra en från att besöka dessa så är det ens egna val.


//Kepsen
 
gäst skrev:
Squall! Var har jag refererat till Afghanistan?
Det var en jämförelse med ett land som har det värre på alla sätt och faktiskt dras med problemen du drog upp.
T.ex hedersmord har skett 9 uppmärksammade gånger i Sverige under de senaste drygt 30 åren. Jämför detta med våld i nära relation med dödlig utgång som sker ungefär 20 gånger per år i snitt.
Ett annat exempel är våldtäkterna du pratar om. 3% av Sveriges befolkning har utsatts för sexualbrott under 2015 medan Thailand ligger på 87 våldtäkter dagligen. Då kan du tänka dig hur många sexualbrott som inte ens brottsklassas där, särskilt då flera av våldtäkterna skrivs av för att "det fanns en anledning till våldtäkten".
Och ja, jag är medveten om att det finns mörkertal men det är inte siffror som dubblar statistiken (vilket behövs för att nå upp till Thailands nivåer).

Siffror du kan hitta hos bl.a BRÅ, FN, UNICEF.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
3% av Sveriges befolkning (på ca 10 miljoner) blir 300 000 personer. På ett år (365 dagar) blir det alltså ca 822 personer om dagen, som utsattes för sexualbrott. Oavsett om det bara är några fåtal procent av dessa som klassas som våldtäkter, är det ju ändå väldigt höga siffror även i Sverige - speciellt om man räknar in att vi har ungefär 1/7 av Thailands folkmängd.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
b8q skrev:
3% av Sveriges befolkning (på ca 10 miljoner) blir 300 000 personer. På ett år (365 dagar) blir det alltså ca 822 personer om dagen, som utsattes för sexualbrott. Oavsett om det bara är några fåtal procent av dessa som klassas som våldtäkter, är det ju ändå väldigt höga siffror även i Sverige - speciellt om man räknar in att vi har ungefär 1/7 av Thailands folkmängd.
Nästan hälften av statistiken för Sverige är flera brott på samma person. Unika personer enligt NTU är 129 000.
6720 av brotten är våldtäkter, vilket snarare blir 19 om dagen.

Jag vill inte påstå att Sverige är ett utopiskt land men sett till många andra länder är Sverige rätt så lugnt. Däremot om Nya Tider eller liknande tidskrifter får göra sig hörda så ligger Sverige i topp 3.
 
Nu var det här ju inte en tråd om vart det begås flest eller värst brott, eller varför någon väljer att bygga hus i Thailand.
Utan om hur man kan göra om man vill.
Det går att göra på andra sätt än CW men det var så här han gjorde det...
Dom som aldrig varit där men vet bestämt hur allt är kan säkert hitta lämplig tråd på flashback där dom spy ut sin ilska eller vad det nu är... så vi slipper dom här.
Själv skulle jag inte bygga där om jag inte var säker på att stanna mer än 7 månader per år. Hyra är ett bättre alternativ om man inte ska bosätta sej där.
 
Redigerat:
  • Gilla
thekingse
  • Laddar…
gäst skrev:
Jag bor inte i Thailand, men är där årligen och har thai- och kines familjer som vänner där.
Har lite inblick vad gäller juridik där.

Peter har både rätt och fel vad gäller bolag. Det viktiga är dock inte ägandet utan kontrollen av bolaget.
Att som farang äga endast 49% av bolag i Thailand = bye bye pengar och ägande. Med advokatfirma i Thailand skapa bolag som du äger 49% av, få hjälp skaffa thaimålvakter som äger resterande 51% (INTE FRUN, inga thaisläktingar, och helst från andra delar av Thailand än din fru). Fler än 1 ägare så att du blir största ägare, och som sådan ordförande, går säkert skriva över deras rösträtt till dig också. Du kontrollerar då 100% i detta bolag. Med detta bolag köper du sedan 100% av mark och fastigheten (dock lägst 51% ). Vid konflikt så ta snabbt kontakt bästa advokatfirma i provinshuvudstaden.

Punkt 4 Att låta sin thaifru / sambo vara ensam ägare har prövats av alla äldre ensamma män som redan innan lunch sitter och hänger i barerna i Thailand. Och de är alla levande bevis för att en dåre och dennes pengar skiljs snabbt åt i Thailand...

Tänk på att fastigheter där åldras mkt snabbt pga fukt och värme. Som farang äger du 49% men står för 100% av kostnaderna. Mitt råd: måste du bo i Thailand så hyr. Med pengar i hand är du kung och kan kasta nycklarna på bordet och flytta till nybyggt och fräscht, byta plats, du bestämmer. Billigare än något lån och du slipper allt juridiskt.

Slutligen min brittiska affärsbekants råd vad gäller ägande i Thailand : ”Köp i Spanien istället. Samma pengar och du äger 100%.” .
Även du har både rätt och fel angående bolag, man kan som utlänning äga mer än 49% det är bara lite krångligare och dyrare att fixa det tex för att utlänningen ska kunna äga 49% så krävs det att bolaget har tillgångar på minst 2 000 000 THB.
Bolaget måste dessutom ha en annan verksamhet än att äga mark och hus som huvudsaklig inkomst, så vida inte hus/mark ägandet ger en acceptabel inkomst till bolaget vilket kan avgöras av ansvarig tjänstemans dagsform.

Vi kommer själva att köpa eller bygga hus i Thailand inom ett par år, tanken är 50/50 vistelse.
 
T
M maxmsm skrev:
Även du har både rätt och fel angående bolag, man kan som utlänning äga mer än 49% det är bara lite krångligare och dyrare att fixa det tex för att utlänningen ska kunna äga 49% så krävs det att bolaget har tillgångar på minst 2 000 000 THB.
Bolaget måste dessutom ha en annan verksamhet än att äga mark och hus som huvudsaklig inkomst, så vida inte hus/mark ägandet ger en acceptabel inkomst till bolaget vilket kan avgöras av ansvarig tjänstemans dagsform.

Vi kommer själva att köpa eller bygga hus i Thailand inom ett par år, tanken är 50/50 vistelse.
Hej,hoppas på svar i detta ärende.En Svensk man byggde ett hus på en Thailänskas mark. Han har lämnat jordelivet men hans barn vill ha pengar för huset. Det är skrivit en överenskommelse att han ska få rätt att bo där i 30 år. Vad kan hon göra finns inga pengar att köpa huset?
 
Ganska kört. Huset tillhör damen om det inte finns i ett bolag? Rätt att nyttja ja, men damen kan ju sälja det ändå förmodligen. Anlita en advokat i Thailand om ni tycker det är värt det.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Barnen har förfoganderätt i de år som återstår av de ursprungliga 30, om dom säljer eller hyr ut den rätten är upp till dom.
Efter 30 år får dom flytta bort huset från marken.
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.