Byggahus.se
T tibbster skrev:
Hej!
Har lyckats byta fästena idag, och har dragit igång den igen.

Nu felkodar den med A03 efter en stund, den kör på kompressorn en liten stund.

Vet ni vad jag kan ha lyckats göra?

Vad säger manualen? Högtrycksprestostaten?
 
G ekaa88 skrev:
Vad säger manualen? Högtrycksprestostaten?
Ja, den och/eller lågtryck.
Fattar dock inte vad det innebär, där det ska vara något enligt manualen så hittar inte jag något som ska kunna återställas...
 
T tibbster skrev:
Ja, den och/eller lågtryck.
Fattar dock inte vad det innebär, där det ska vara något enligt manualen så hittar inte jag något som ska kunna återställas...
Insyn genom en öppen lucka i en apparat som avslöjar inre komponenter, inklusive ledningar och mekaniska delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

In genom luckan

En lucka i hörnet med elledningar och rör som syns genom öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst ner i höger hörn har du den
 
G ekaa88 skrev:
In genom luckan

Längst ner i höger hörn har du den

Tryckbrytare märkt 2.45 bar intill fläkt och kopparledningar inuti en värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Komponent i maskin med etikett "0.25 bar", kopplad till rör och kablar, monterad inuti svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna alltså? Kan man göra något med den?
 
T tibbster skrev:
[bild]
[bild]

Denna alltså? Kan man göra något med den?
Om den har löst ut, vilket det inte ser ut som, så kan man trycka ner den toppdelen som ser ut att vara av gummiliknande material
 
G ekaa88 skrev:
Om den har löst ut, vilket det inte ser ut som, så kan man trycka ner den toppdelen som ser ut att vara av gummiliknande material

Okej... Ja, den känns väldigt stum att trycka ner...
 
T tibbster skrev:
Okej... Ja, den känns väldigt stum att trycka ner...
Då gör vi en genomgång från början istället.

Kompressorn går en liten stund, hör du att den startar "på riktigt" eller är det bara lampan för den som lyser?

Stänger kompressorn av sig och startar sen ej mer och felkoden kommer?

Vilka värden har du på kanal 1-5?
 
G ekaa88 skrev:
Då gör vi en genomgång från början istället.

Kompressorn går en liten stund, hör du att den startar "på riktigt" eller är det bara lampan för den som lyser?

Stänger kompressorn av sig och startar sen ej mer och felkoden kommer?

Vilka värden har du på kanal 1-5?

Jag tyckte mig höra den förut när jag startade upp den. Har precis startat om den, så antar att det tar en stund för kompressorn att starta, har läst nåt om 30 min innan den startar...?
Lampan lös iaf, det vet jag.

Värdena just nu är
1 53
2 39
3 -6
4 31
5 30

Detta är med hela maskineriet uppstartat efter driftstopp.
Stängde av, tog bilderna, skickade svar om stum pressostat och sen startade jag den igen.

Stort tack för att du hjälper till, jag uppskattar det enormt!
 
T tibbster skrev:
Jag tyckte mig höra den förut när jag startade upp den. Har precis startat om den, så antar att det tar en stund för kompressorn att starta, har läst nåt om 30 min innan den startar...?
Lampan lös iaf, det vet jag.

Värdena just nu är
1 53
2 39
3 -6
4 31
5 30

Detta är med hela maskineriet uppstartat efter driftstopp.
Stängde av, tog bilderna, skickade svar om stum pressostat och sen startade jag den igen.

Stort tack för att du hjälper till, jag uppskattar det enormt!
Vi får vänta till kompressorn hoppat igång igen, det är kanal 5 som är intressant i det läget för att se vad för temp du får på avluften. Brukar ta ca 20minuter från driftstopp till den hoppar igång igen. Så håll koll på om kanal 5 går ner i temp
 
G ekaa88 skrev:
Vi får vänta till kompressorn hoppat igång igen, det är kanal 5 som är intressant i det läget för att se vad för temp du får på avluften. Brukar ta ca 20minuter från driftstopp till den hoppar igång igen. Så håll koll på om kanal 5 går ner i temp

Hej igen,

Kompressorn går, både lampindikation och att jag hör den jobba.

Värdena som blev precis innan den slog ifrån var dessa:
4 12
5 0

Nu är det något som startade och började brumma en stund. Då höjdes tempen på kanal 5 igen.
 
Ok, om vi nu tar alla värden på kanal 1-5 igen när allt är igång, samt vilken värmekurva och så du har den på?
 
Just exakt nu:
1 50
2 39
3 -7
4 28
5 25

Precis när den slog ifrån och felkodade A03 (som den fortfarande gör):
1 52
2 39
3 -7
4 12
5 0

Kompressorn verkar inte komma igång, däremot verkar elpatronen köras då och då.

Kurvor:
Styrpanel för värmesystem med felkod A03 på display och justeringsrattar i olika positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aningens neddraget då jag löste att det kunde lösa lite. Normalt så är övre reglaget på 2 (högra kanten på högra fyllda rutan) och undre reglaget är rakt upp på 10.
 
T tibbster skrev:
Just exakt nu:
1 50
2 39
3 -7
4 28
5 25

Precis när den slog ifrån och felkodade A03 (som den fortfarande gör):
1 52
2 39
3 -7
4 12
5 0

Kompressorn verkar inte komma igång, däremot verkar elpatronen köras då och då.

Kurvor:
[bild]

Aningens neddraget då jag löste att det kunde lösa lite. Normalt så är övre reglaget på 2 (högra kanten på högra fyllda rutan) och undre reglaget är rakt upp på 10.
Du har extremt hög framledningstemp, har du vanliga radiatorer och inte golvvärme?

Med tanke på att kanal 5 visar 25 grader innan kompressorn slår ifrån tyder enligt mig på att pumpen inte kan få bort värmen, alltså tilltäppt filter eller att kanalen upp på taket, eller huven på taket är igensatt. Eller att du har dåligt med köldmedia i systemet så kompressorn slår ifrån av den anledningen.
 
G ekaa88 skrev:
Du har extremt hög framledningstemp, har du vanliga radiatorer och inte golvvärme?

Med tanke på att kanal 5 visar 25 grader innan kompressorn slår ifrån tyder enligt mig på att pumpen inte kan få bort värmen, alltså tilltäppt filter eller att kanalen upp på taket, eller huven på taket är igensatt. Eller att du har dåligt med köldmedia i systemet så kompressorn slår ifrån av den anledningen.
Det finns golvvärme i toaletten i rummet bredvid. Jag vet faktiskt inte om den är vattenburen eller elbaserad. I övrigt är det radiatorer här och där. Kanal 1 har visat 49-53 sen jag flyttade in för ett halvår sedan. Har antagit att det är normalt.

Kanal 5 går ner till 0, sen slår kompressorn ifrån och displayen börjar visa A03. Förlåt om jag var oklar!
 
T tibbster skrev:
Det finns golvvärme i toaletten i rummet bredvid. Jag vet faktiskt inte om den är vattenburen eller elbaserad. I övrigt är det radiatorer här och där. Kanal 1 har visat 49-53 sen jag flyttade in för ett halvår sedan. Har antagit att det är normalt.

Kanal 5 går ner till 0, sen slår kompressorn ifrån och displayen börjar visa A03. Förlåt om jag var oklar!
Tycker du ligger väldigt högt ändå på kanal 1, vi ligger på ca 40-42 grader framledning.
Jag tror du får bita i det sura och få ut en tekniker som kan kolla din pump för nått är riktigt fel iaf.

Om felkoden försvinner om du bara startar om pannan så är det inte högtryckspressostaten utan, lågtrtyckspressostaten som har automatisk återgång.Då är det troligt med ködmediebrist alt givarfel.

Nu har jag ingen möjlighet att bistå mer ikväll utan nu måste jag sova. Lycka till och håll tråden uppdaterad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.