Byggahus.se
V view99 skrev:
Hej!

Först och främst - massor av olika Festool-verktyg, inklusive deras deras arbetsbord och bordssågar! Därefter tryckluft och en ordentlig pelarborr.
Det här känns bra, har redan OF 1010, MFT/3, TS55REBQ, PS300, CXS, T12, centrotec-systainer, Diverse skenor, klingor, tvingar, FS-PA och en CTL mini. Plus lite mer krafs.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Verkstaden:
Massor av fönster på en sida, men en bra bit över bänkhöjd. En långsida utan fönster för förvaring. Virkesförvaring på utsidan mot fönsterlösa väggen.
Separat ljuddämpare, dammsäkert utrymme för spånsugen.
Stora dubbeldörrar i glas på kortsidan och gallergrindar innanför (om du bor på ett ställe där du är orolig för att andra intresserar sig för dina verktyg).
Högt i tak. Låt gärna bli öppet ända upp i jock och gör ett smalt loft på den sida du inte har fönster på för förvaring av grejer du inte använder så ofta.
Massor av ljus. Massor av strömuttag (gör din drömlösning och dubbla).
Om det är ett separat hus inget indraget vatten. Bygg in en rejäl plasttank på loftet och låt den funka med självtryck. Då kan du skitenkelt kallställa.
Inga elelement, braskamin (Buller-jan) där du eldar upp överblivet virke och spån eftersom.
Solceller på taket och några accar, då kan du köra små maskiner och ladda alla sladdlösa verktyg på solcell.
Separat utrymme för svets (eller bygg en bra uteplats med snedtak där du kan hålla på med det)
Inredning:
Trägolv - oändligt mycket mysigare än betong.
Minimera antalet verktyg. Släng ut allt gammalt skit och spara det som är riktigt hög kvalitet och komplettera med sådant som du verkligen vill ha. Tänk: "När använde jag den här sist". När jag började rensa hade jag 18 skruvmejslar...Mycket kommer att hamna på Blocket och den lokala auktionsfirman...Spara specialverktyg, men lägg dem i en låda du kan ställa undan.
Satsa på bra handverktyg, lär dig dem och ställ undan elmaskinerna för den dag du ska göra stora jobb.
Stora maskiner på hjul som du kan flytta runt. Tänk Felders lösningar.
Konstruera bänkar efter vad du vill kunna göra i din verkstad. Du behöver alltid mer bänkutrymme än du tror.
Ha en dator i verkstaden där du lägger in allt du kan behöva. Gör register över verktyg, material, etc. Skitgöra i början, men otroligt tidsbesparande i längden.
För lagring jobba i mesta möjliga mån med genomskinliga plastlådor där du ser grejerna.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
V view99 skrev:
Hej!

Först och främst - massor av olika Festool-verktyg, inklusive deras deras arbetsbord och bordssågar! Därefter tryckluft och en ordentlig pelarborr.
Festools bordsågar kan man hoppa över, iaf om man tänkt ha den permanent i verkstan. På 40 kvadrat borde man kunna klämma in en riktig bordsåg.
 
Jag vet inte om du tittat in i min tråd om mina gamla maskiner nån gång men jag har lite speciella preferenser för mitt snickeri. Det består av en maskinhall och en ateljé. Ateljén är en handverktygsverkstad där även kontor och kundkontakt/möten sker. Maskinhallen är full med, ja gamla fina, några antika (mer än 100 år på nacken) maskiner.

Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?

Stora, tunga, gamla maskiner med bredband (plattremsdrift), mångårig utbildning i finsnickeri och möbelsnickeri som gör att jag förstår och kan använda vissa äldre verktyg som annars aldrig bör ens övervägas att användas.

Vad har ni inte som ni verkligen saknar?
Tid! Tid, tid, tid och plats. Och en bra justersåg och ett Lackrum.

Vad trodde ni att ni skulle sakna som inte spelar roll?
Dyra handmaskiner från Festool, har en som aldrig används.

Vad har ni struntat i, och är glada med det beslutet?
Lysna på andra som ger absoluta kommentarer, speciellt utan riktig grund, förklaring och svar på motfrågor.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Festools bordsågar kan man hoppa över, iaf om man tänkt ha den permanent i verkstan. På 40 kvadrat borde man kunna klämma in en riktig bordsåg.
Ja det känns som att robusthet fått stå tillbaka till förmån för portabilitet hos dessa sågar. Drömmen är en rejäl justersåg.
 
jonmo jonmo skrev:
Ja det känns som att robusthet fått stå tillbaka till förmån för portabilitet hos dessa sågar. Drömmen är en rejäl justersåg.
Var till slut tvungen att köpa en cs70 då ingenting lämpligt dök upp i Norrbotten.
 
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Var till slut tvungen att köpa en cs70 då ingenting lämpligt dök upp i Norrbotten.
Jobbigt för dig ;)
 
Ett alternativ till ateljé skulle kunna vara som någon nära jag känner gjorde. Hade en drängstuga som gjordes om till en drömstuga

Jag kan önska mer dagsljus i mitt snickeri. Stor port 3x3 m är väldigt bra...
 
Mitt hus var för litet att inrymma min dröm verkstad/garage, så jag fick bygga en ny på tomten.
Det är en bra bit kvar innan det är klart invändigt, men jag har börjat använda det och har även hållit ett studentfirande och rejält grillkalas där i sommar. Massor av saker ligger på lager och vänta på att installeras t.ex. kompressor, tvåpelarlyft och en stor Köpingsvarv mm. Det får ta den tid det tar. I princip allt arbete har gjort själv helt ensam och då går det inte fort. Jag är dessutom inte byggnadsarbetare till yrket utan detta är ett hobby projekt.

Vad säger ni, vad har ni som ni älskar?
Utrymme! Och balken i taket som gör att jag slipper pelare i mitten och samtidigt är en löpbana till kedjespelet, rejält med belysning med är inte fel.

Vad har ni inte som ni verkligen saknar?
Värme!! Kulverten och aerotemprarna är på plats men inte inkopplade på pannan än.

Vad trodde ni att ni skulle sakna som inte spelar roll?
En andra golvbrunn som fanns med tidigt i planeringen men som senare raderades från ritningen.

Vad har ni struntat i, och är glada med det beslutet?
Jag har struntat i att lyssna på alla "olyckskorpar" som kraxat negativt under de år jag hållit på att bygga. Istället har jag kört på med mitt egna projekt och följt min plan när andra tyckt att jag varit galen, korkad mm för att de tyckt annorlunda än mej.

Nybyggt stort gult garage med öppen port och ett gammalt fordon utanför, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd verkstad/garage med gult tegel och röd takpanna på grönt gräsfält med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig verkstad med byggmaterial, verktyg och belysning, utan pelare i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd verkstad med oavslutad interiör, belysning och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oinredd verkstad/garage med människor runt bord och byggmaterial, med början av festbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wirre740 och 10 till
  • Laddar…
Nu kommer somliga att tycka att jag svär i kyrkan men efter att ha snickrat som binäring i en verkstad på 2,9 x 5,5 meter har jag en del synpunkter.

Först och främst är totalt 40 kvadrat inte så jättestort. Inte när du skall ha in både trä och metall och ett fungerande skiteri dessutom. Att svetsa och slipa i samma rum som träarbete är totalt vansinne. Gnistor passar inte ihop med trädamm. Järndamm passar inte ihop med snickerimaskiner. Dessutom krävs det utsug för svetsröken om man skall svetsa inomhus utan att riskera hälsan.
Därför är mitt förslag att du satsar på en snickarverkstad på cirka 28 kvadratmeter och en metallbearbetningsverkstad på cirka 12 kvadratmeter. Då blir båda utrymmena tillräckligt stora för att fungera praktiskt och så kan du bygga en vägg och sätta in en branddörr mellan dem.
Skiter gör du på utedass och svetsar och grovslipar gör du vid en kraftig arbetsbänk under ett snedtak utomhus. Att skita på utedass går bra ned till -20 och att svetsa utomhus går bra ned till -15. Där nere där du bor är det inte så många dagar i året som det är så kallt.
Metallbearbetningsverkstaden blir fri från svetsrök och fri från trädamm och går därför att använda som provisoriskt utrymme för finare ytbehandling.

Det finns många arbetsskeden som jag gör nästan lika snabbt och betydligt exaktare med enkla handverktyg än man gör det med en halvranglig och klen maskin. För att det skall bli någon vinning i att ha maskiner skall de vara så stora och kraftiga att de blir betydligt effektivare än handverktygen och minst lika exakta.
Därför satsade jag redan från början på ett mindre antal stora kraftiga maskiner plus ordentliga handverktyg i stället för en massa småmaskiner.
Marknadsförarna vill naturligtvis att man skall köpa småmaskiner i mängd och massa för då gör man av med mer pengar.
Personligen ser jag ingenting i Festools sortiment som jag skulle vara beredd att sätta mina surt förvärvade slantar på.

I snickeriet tycker jag att du skall reservera utrymme för följande:
-En rejäl traditionell snickarbänk. Så lång att du kan spänna fast 2,2 meter långt virke mellan bänktänderna. Den står lämpligen i ett hörn.
-En mindre justersåg med glidbord. Till exempel en Rapid eller Ejca eller Stenberg eller Wadkin AGS.
-En kraftigt byggd rikt-planhyvel med minst 30 cm hyvelbredd. Gärna med långhålsborrmaskin annars är det bra med en separat långhålsborrmaskin.
Förövrigt är en Stenberg kombimaskin ett bra alternativ om man vill kombinera de här båda på ett vis som tar upp väldigt litet golvyta.
-Eventuellt på längre sikt en mindre bandsåg. Till exempel en Ejca.
-Ett kraftigt fräsbord.
-Eventuellt en svarv
-En rejäl virkeshylla av grenställsmodell.
-Mycket skåp och hyllor och möjlighet att hänga upp verktyg överallt på väggarna. Väggyta är dyrbart och skall inte täckas med onödiga prylar. Då ryms det mer verktyg.
-Spånsug med finpartickelfilter. Hälsan är dyrbar.

I metallverkstaden tycker jag att du skall reservera utrymme för följande:
-Pelarborrmaskin med kugghjulsdrift. Till exempel Arboga eller Solberga. Jag har en Arboga G2508 och är mycket nöjd med den. Det blir bara elände när man försöker borra i järn med en billig remdriven maskin.
-Vattenslipsten för snickarverktygen. Gärna större och kraftigare än en Tormek.
-En smärgel med trefasmotor. 0,4 kW trefas är det minsta som duger tycker jag. På ena skivan slipar du verktyg och metallborrar och på andra skivan slipar du järn.
-Bandslipmaskin
-En liten hydraulisk press
-Arbetsbänk med skruvstycke.
-Eventuellt i framtiden en liten metallsvarv typ Blomqvist eller en mindre kipphyvel den dagen du vill börja bearbeta järn på allvar.
-Förvaringsutrymme för stickvsetsen när du inte använder den utomhus.

I verkstaden skulle jag dra elektriciteten synligt så den är lätt att dra om. Naturligtvis skall det finnas åtskilliga 16amperes trefasuttag. Bakom gipsskivorna skulle jag tätbräda väggarna med fyratums vankantade utskottsbräder så det finns att hänga upp saker i.
Som lampor skulle jag använda dammkapslade lysrör.
Jag skulle måla åtminstone taket vitt för gamla gulnade gipsskivor suger åt sig allt ljus. Jag har många gånger tänkt måla taket i min verkstad men det är så förbaskat fullhängt och svåråtkomligt..... vid närmare eftertanke tror jag att jag skulle slå på stort och måla väggarna också. Jag skulle inte bry mig om att spackla skivskarvarna för väggarna blir snabbt fula endå.
Betonggolv skulle det vara i metallverkstaden och trägolv av tvåtums granplankor i snickarverkstaden.
Jag har betonggolv och det tröttar benen och fördärvar tappade snickarverktyg. Betongytan ger alltid ifrån sig litet sand sedan jag nötte bort målfärgen och betongsanden sätter sig fast i trävirke som ligger på golvet.


Rent allmänt är golvyta den största och bästa lyxen av alla. Den ökar produktiviteten och minskar olycksfallsrisken och minskar frustrationen och ökar trivseln. Jag skulle gladeligen pruta bort mycket annat för att få råd med mer golvyta. Hellre skiter jag i snöyra sittande på en stång mellan två träd efter att först ha hackat bort isbarken av stången med en slö yxa än att jag snickrar i en för trång verkstad bara för att få in ett WC.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Jag bjuder på den här bilden som någon sorts anti-inspiration så att ni vet hur ni inte vill få det. Ska börja städa en stund nu ikväll innan jobbet tänkte jag.
Annars så har jag nog inget att tillägga mer än att ju mer utrymme du har desto längre tid tar det att stöka ner :D
 
  • Rörigt garage med diverse verktyg och material utspridda över arbetsytor och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Nu kommer somliga att tycka att jag svär i kyrkan men efter att ha snickrat som binäring i en verkstad på 2,9 x 5,5 meter har jag en del synpunkter.

Först och främst är totalt 40 kvadrat inte så jättestort. Inte när du skall ha in både trä och metall och ett fungerande skiteri dessutom. Att svetsa och slipa i samma rum som träarbete är totalt vansinne. Gnistor passar inte ihop med trädamm. Järndamm passar inte ihop med snickerimaskiner. Dessutom krävs det utsug för svetsröken om man skall svetsa inomhus utan att riskera hälsan.
Därför är mitt förslag att du satsar på en snickarverkstad på cirka 28 kvadratmeter och en metallbearbetningsverkstad på cirka 12 kvadratmeter. Då blir båda utrymmena tillräckligt stora för att fungera praktiskt och så kan du bygga en vägg och sätta in en branddörr mellan dem.
Skiter gör du på utedass och svetsar och grovslipar gör du vid en kraftig arbetsbänk under ett snedtak utomhus. Att skita på utedass går bra ned till -20 och att svetsa utomhus går bra ned till -15. Där nere där du bor är det inte så många dagar i året som det är så kallt.
Metallbearbetningsverkstaden blir fri från svetsrök och fri från trädamm och går därför att använda som provisoriskt utrymme för finare ytbehandling.

Det finns många arbetsskeden som jag gör nästan lika snabbt och betydligt exaktare med enkla handverktyg än man gör det med en halvranglig och klen maskin. För att det skall bli någon vinning i att ha maskiner skall de vara så stora och kraftiga att de blir betydligt effektivare än handverktygen och minst lika exakta.
Därför satsade jag redan från början på ett mindre antal stora kraftiga maskiner plus ordentliga handverktyg i stället för en massa småmaskiner.
Marknadsförarna vill naturligtvis att man skall köpa småmaskiner i mängd och massa för då gör man av med mer pengar.
Personligen ser jag ingenting i Festools sortiment som jag skulle vara beredd att sätta mina surt förvärvade slantar på.

I snickeriet tycker jag att du skall reservera utrymme för följande:
-En rejäl traditionell snickarbänk. Så lång att du kan spänna fast 2,2 meter långt virke mellan bänktänderna. Den står lämpligen i ett hörn.
-En mindre justersåg med glidbord. Till exempel en Rapid eller Ejca eller Stenberg eller Wadkin AGS.
-En kraftigt byggd rikt-planhyvel med minst 30 cm hyvelbredd. Gärna med långhålsborrmaskin annars är det bra med en separat långhålsborrmaskin.
Förövrigt är en Stenberg kombimaskin ett bra alternativ om man vill kombinera de här båda på ett vis som tar upp väldigt litet golvyta.
-Eventuellt på längre sikt en mindre bandsåg. Till exempel en Ejca.
-Ett kraftigt fräsbord.
-Eventuellt en svarv
-En rejäl virkeshylla av grenställsmodell.
-Mycket skåp och hyllor och möjlighet att hänga upp verktyg överallt på väggarna. Väggyta är dyrbart och skall inte täckas med onödiga prylar. Då ryms det mer verktyg.
-Spånsug med finpartickelfilter. Hälsan är dyrbar.

I metallverkstaden tycker jag att du skall reservera utrymme för följande:
-Pelarborrmaskin med kugghjulsdrift. Till exempel Arboga eller Solberga. Jag har en Arboga G2508 och är mycket nöjd med den. Det blir bara elände när man försöker borra i järn med en billig remdriven maskin.
-Vattenslipsten för snickarverktygen. Gärna större och kraftigare än en Tormek.
-En smärgel med trefasmotor. 0,4 kW trefas är det minsta som duger tycker jag. På ena skivan slipar du verktyg och metallborrar och på andra skivan slipar du järn.
-Bandslipmaskin
-En liten hydraulisk press
-Arbetsbänk med skruvstycke.
-Eventuellt i framtiden en liten metallsvarv typ Blomqvist eller en mindre kipphyvel den dagen du vill börja bearbeta järn på allvar.
-Förvaringsutrymme för stickvsetsen när du inte använder den utomhus.

I verkstaden skulle jag dra elektriciteten synligt så den är lätt att dra om. Naturligtvis skall det finnas åtskilliga 16amperes trefasuttag. Bakom gipsskivorna skulle jag tätbräda väggarna med fyratums vankantade utskottsbräder så det finns att hänga upp saker i.
Som lampor skulle jag använda dammkapslade lysrör.
Jag skulle måla åtminstone taket vitt för gamla gulnade gipsskivor suger åt sig allt ljus. Jag har många gånger tänkt måla taket i min verkstad men det är så förbaskat fullhängt och svåråtkomligt..... vid närmare eftertanke tror jag att jag skulle slå på stort och måla väggarna också. Jag skulle inte bry mig om att spackla skivskarvarna för väggarna blir snabbt fula endå.
Betonggolv skulle det vara i metallverkstaden och trägolv av tvåtums granplankor i snickarverkstaden.
Jag har betonggolv och det tröttar benen och fördärvar tappade snickarverktyg. Betongytan ger alltid ifrån sig litet sand sedan jag nötte bort målfärgen och betongsanden sätter sig fast i trävirke som ligger på golvet.


Rent allmänt är golvyta den största och bästa lyxen av alla. Den ökar produktiviteten och minskar olycksfallsrisken och minskar frustrationen och ökar trivseln. Jag skulle gladeligen pruta bort mycket annat för att få råd med mer golvyta. Hellre skiter jag i snöyra sittande på en stång mellan två träd efter att först ha hackat bort isbarken av stången med en slö yxa än att jag snickrar i en för trång verkstad bara för att få in ett WC.
Mycket bra synpunkter, en stor anledning till denna tråd var just att lyfta problemet med att kombinera trä och metallbearbetning i samma lokaler, om än inte i samma rum. Jag tror jag ska starta en separat tråd om detta.

Toaletten motiveras av att vi bara har ett badrum i huset, och känner att det vore väldigt bra att ha en till på tomten. Min plan är dock att äska ytterligare kvadratmeter för denna, samt för ett förråd för allmänna familjegrejer som plaskdammar, skrindor bubbelvatten och strandtennisracketar. Alltså kan jag både skita och ha kakan kvar :)

Jag har redan fräs, sänksåg, sticksåg och diverse annat Festool från tiden innan husköpet. En Tormek T7 köpte jag på classes rea härom året, jag har en hög handhyvlar, både nya och äldre, och en hög med äldre stämjärn. Fick även överta pappas gamla bandsåg när han uppgraderade till en Felder och även hans gamla Sjöbergsbänk. En svarv köpte jag på loppis härom året. Även smärgel och rejält skruvstycke finns i gömmorna. Jag har väntat på den här möjligheten åtminstone fem år under vilka jag också renoverat lägenheten, så man har ackumulerat en del :)

Jag har också tänkt gå på rejälare maskiner i kombination med handverktyg. Snickrandet är tänkt att bara vara för min egen skull, vilket gör att jag inte behöver någon direkt produktionslina. Kommer nog vara sugen på större maskiner, men det är inget jag kommer hetsa fram.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Mina funderingar just nu är om det skall finnas avlopp/vatten i garaget. Kommer ha grovingången till huset ett par meter bort från garaget, är det då värt besväret med avlopp som jag förstår med bygglovet?
Inser att jag hade mer att säga om detta. Då byggnaden ligger precis bredvid avloppsstammen, borde det vara ganska enkelt att koppla på. Har inte undersökt närmare om det är extra krångligt att få bygglov med avlopp, men jag förutsätter att detta är ett standardförfarande. Det är kommunalt V/A.

Det är också så att där min ateljé är tänkt att uppföras, skulle man också kunna tänka sig ett mer avancerat gästhus. Min fru är förstående nog att vara med på att vi inte ska ha det, men min tanke är att framtidssäkra. En framtida ägare kanske vill bygga badrum, så genom att gjuta ner allt som behövs i plattan har man ju skapat stora möjligheter i alla fall.
 
Skoj tråd! Jag har precis renoverat min verkstad som är i mitt 23kvm stora förråd, mer information om det kan ses här i den egna tråden.

Vad gäller ordet "ateljé" så har jag redan en sådan i källaren där jag målar och ritar, så min verkstad heter helt enkelt bara"snickarboa" :)

Och vad gäller "mancave" så har jag en sådan med i källaren, så lite från kolumn A och lite från kolumn B. :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.