Byggahus.se
Ska isolera en friggebod. Uppbyggnad är ungefär som på bilden.

Funderar över hur man sätter upp diffusionsplast under takstolarna och sen glespanel. Jag tycker det blir så konstigt längst ut vid första och sista takstolen (om ni förstår hur jag menar). Det går ju inte vika ner plasten ner på väggen.

Hur ska jag göra?

Någon som har bilder på hur man kan tänkas göra?
 
  • Trästomme till en friggebod under konstruktion med tydliga takstolar och väggsektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha plast om det inte är konstant uppvärmt.
 
H huggan skrev:
Du ska inte ha plast om det inte är konstant uppvärmt.
Jag har alltid undrat vad som menas med det egentligen? För på sommaren är det ju ingen idé att ha på värme (liksom i huset). Räknas det då som inte uppvärmt året runt? För i så fall skulle man inte ha plast i hus heller. :-/
 
Ja plast eller inte plast var ju tack o lov inte frågan här. Jag bor plastfritt men hade nog plastat friggen. Det är lätt att få helt tätt och då tycker jag det är ett smidigt sätt att hålla fukten inne.

Jag tycker problemet däremot är större än plasten. Tänkte du ha lutande innertak måste ju gavlarna reglas upp högre så du kan fästa innerväggsbeklädnaden i nått och då får du fästa plasten i gavelväggarna istället.

Ska du ha platt innertak får man sadla ner takstolarna till dem blir plana och då borde det lösa sig vid gavlarna.
 
K Klicka skrev:
Jag har alltid undrat vad som menas med det egentligen? För på sommaren är det ju ingen idé att ha på värme (liksom i huset). Räknas det då som inte uppvärmt året runt? För i så fall skulle man inte ha plast i hus heller. :-/
Uppvärmt året runt betyder minst 15 grader året runt och det är det ju på sommaren utan värme.
 
Tomture61
I ett bostadshus har man dusch , diskmaskin , kokar vatten mm ,kan stundtals bli mycket hög luftfuktighet i luften.
Dagens byggstandard kräver ventilation . I hus utan ventilation trycks den varma / fuktiga luften uppåt . Till vinden eller ut genom väggarna. Risk för mögelangrepp i stommen / vinden är hög.

Om du tänkte isolera din frigga och inte har lika standard som i ett bostadshus , dvs inget vatten. Så skippa plasten och försök få luften i det isolerande skiktet att stå still.
Dvs , inga glipor på innerväggar och kanske ute-gips på utsidan av friggan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.