Byggahus.se
Bor i ett nybyggt område, där det är stora höjdskillnader pga gatunivåerna.

Vi har den lägre tomten medans grannen på baksidan har en drygt 2 m hög brant slänt ner mot vår tomt. De har valt att göra planteringar i slänten istället för mur. Den är ca 25 m bred. För att kunna sköts denna slänt har de en dag smällt upp en 1 m bred trätrappa som går ner på min tomt. De går ner på min tomt för att sköta slänten.

Nu visar det sig efter att en ny tomtgränsmätning gjorts att slänten är påbörjad på min tomt med ca 40 cm vilket gör att 2 trappsteg är på min tomt. Jag fullständigt hatar trappen, känns konstigt att ha den där. Har försökt prata med grannen men han anser att han får göra vad han vill på sin tomt/slänt. Att trappan och han går på min tomt det lyssnar han inte på, han måste ju sköta slänten säger han.

Ska man verkligen behöva acceptera detta? Kan säga att andra grannar med samma slänt har fixat L-stöd.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 4 till
  • Laddar…
Din tomt där får du ju såga Av trappen på, men all skötsel av en egen tomt/fastighet skall
Ske från sin egen tomt så att han har en slänt han måste sköta nedifrån dig är hans problem, föreslå att han schaktar bort 40cm (eller vad han behöver för att komma åt sin slänt.
Eller plantera egen häck eller staket så slipper du se allt.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 14 till
  • Laddar…
Såga av det som är på din tomt o köp armeringsjärn som du sätter taggtråd imellan. Alt. Armeringsjärn med armeringsnät mellan och klängväxter på "spaljen".
 
  • Gilla
Solvide och 5 till
  • Laddar…
O
Att såga av trappen är nog ett väldigt korkat förslag. Det är med största sannolikhet olagligt.
 
  • Gilla
Bättre_själv_än_köpa_tjänster och 20 till
  • Laddar…
Min tomt ligger också lägre. Med grannens godkännande kostade jag på en halv m hög mur i tomtgränsen och som håller upp grannens mark. Jag föreslår att du kontaktar kommunen.
 
  • Gilla
  • Wow
Harrison och 3 till
  • Laddar…
varför får man inte såga av en trappa som står på ens tomt?
 
  • Gilla
Solvide och 6 till
  • Laddar…
Du förstör någon annans egendom. Egenmäktigt förfarande alt. skadegörelse.
Du får inte skrota en bil som står felparkerad på din mark heller...

Man går till Kronofogden och ber honom plocka bort den och sedan får grannen betala kostnaden för det. (eller i bästa fall får grannen lust att göra det själv när han får reda på att det är så det kommer att bli)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Fixarlasse Dalarna och 28 till
  • Laddar…
Precis, ingen avsågning är ok. Om trappen ligger lös kan du däremot flytta den upp på hans tomt om det görs utan att förstöra den. Sedan säger du vänligt men bestämt att han inte får beträda din tomt för att sköta sin plantering.
 
  • Gilla
Jonas1130 och 6 till
  • Laddar…
beteer man sig så jävla illa som granne så hade jag svarat med samma mynt.
 
  • Gilla
Ann-lousa och 9 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
beteer man sig så jävla illa som granne så hade jag svarat med samma mynt.
Och på vilket sätt hade det gjort situationen bättre på mer än 10 minuters sikt?

Att ha rätt i sak, att agera sansat och förnuftigt och inte själv hitta på några dumheter gör ju att man vinner i längden, även i en rättslig process om det skulle bli aktuellt. Däremot är ju detta alternativ inte alls lika belönande på kort sikt. :)
 
  • Gilla
Destrier och 32 till
  • Laddar…
Den där typen av grannar måste man hålla kort det slutar annars att när dom tagit lillfingret, snor dom hela armen, sliter av den och slår dig i huvudet med den blodiga stumpen

Allvarligt, han får sköta sin slänt från sin tomt och genast frakta bort det han inkräktat på din del. Mitt förslag är som ovan, staket eller en häck (den får ju bli hur hög som hellst), gärna vintergrön. Placera staket 10 cm in på din del eller häck lite till (så du kan sköta allt från din sida) men gör himla klart vart gränsen på er tomt går och stort lycka till.
 
  • Gilla
Solvide och 7 till
  • Laddar…
Häck är väl en bra lösning, om det nu går att sätta den i tomtgräns med tanke på att slänten börjar 40 cm in på din tomt och att det står en trappa i vägen. Men du kan ju sätta den där slänten börjar.

Om du sen måste jävlas kan du ju sätta en ogräsbarriär (markduk eller plåt?) efter häcken och plantera lite kirskål/kvickrot på dina 40 cm av slänten
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Destrier och 5 till
  • Laddar…
Gillar det där med att plantera kirskål! Parkslide kanske?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
FrejaT och 11 till
  • Laddar…
Om det är nybyggt område ska det inte regleras i plan eller bygglov /marklov hur slänt och mur mot tomtgränsen får göras?
 
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
Prova att prata med dem igen och hävda (oavsett om du tänker göra det eller inte) att du tänker sätta upp antingen en thujahäck eller ett 180 cm högt plan strax innan för tomtgränsen, dvs I de 40 cm av slänten som är på din sida, och säg att de får välja vilket av dem de helst vill ha, samt erbjud dem att själva sätta en mur med L-stöd i tomtgräns om de hellre vill ha det.
 
  • Gilla
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.