Byggahus.se
Husföretaget anlitade en utländsk elinstallatörsfirma som saknade tillräckliga kunskaper om reglerna för svenska elinstallationer, nu riskerar husägarna vite.

Du kan läsa artikeln här: Stora problem med elinstallationen efter husbygge
 
Jag som förvisso inte är elektriker, har ändå svårt att förstå hur det ska ta 3-4mån att åtgärda?! Det skulle ju nästan innebära att huset behöver byggas om?
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Campar skrev:
Jag som förvisso inte är elektriker, har ändå svårt att förstå hur det ska ta 3-4mån att åtgärda?! Det skulle ju nästan innebära att huset behöver byggas om?
Litar förmodligen inte på att rördragning i väggar är korrekt utförda och då lär det väl ta tid om innerväggar måste rivas.
 
fusion skrev:
Litar förmodligen inte på att rördragning i väggar är korrekt utförda och då lär det väl ta tid om innerväggar måste rivas.
Eller så är det så att de delar rör för olika faser till olika rum och inte gör elinstallationen sektionerbar, det kan kräva att man lägger in nya rör för att åtgärda också.
 
K
Fast svensk standard är ju bara en standard och inte en lag, står det i kontraktet att det elinstallationen skall utföras enligt SS?
Det finns säkert en masa elsäkerhetstekniska fel på anläggningen, men man måste skilja på det som är lagstiftat och vad som är en standard, tycker inte det framgår av artikeln.. Inte heller vad som är fel.

Tycker det är märkligt av ESV att vid stickprov hitta fel och inte syna resten av anläggningen i sömmarna när det uppenbarligen föreligger fel.
 
Yes precis, det var skriftligt avtalat om att det skulle vara behöriga elektriker och utfört enligt svensk standard. Exakt vad som är fel framgår inte, det benämns bara som "märkligheter" och "3 A4-sidor fulla med fel". Men kika gärna i originalartikeln för mer info:

http://www.elinstallatoren.se/inneh.../hanna-och-ronnys-dromvilla-vimlade-av-elfel/

KjellTimell skrev:
Fast svensk standard är ju bara en standard och inte en lag, står det i kontraktet att det elinstallationen skall utföras enligt SS?
Det finns säkert en masa elsäkerhetstekniska fel på anläggningen, men man måste skilja på det som är lagstiftat och vad som är en standard, tycker inte det framgår av artikeln.. Inte heller vad som är fel.

Tycker det är märkligt av ESV att vid stickprov hitta fel och inte syna resten av anläggningen i sömmarna när det uppenbarligen föreligger fel.
 
Det skulle vara intressant att veta vem som fyller Hans Rings kylskåp för så som han uttalar sig så är det otroligt svårt att tro att han skulle vara neutral i frågan. Har svårt att tro att det skulle ta 3-4 månader att fixa till en fel utförd installation, samtidigt verkar han vara väldigt ivrig i att pusha fram att svenska elektriker minsann inte gör några fel. Det framgår inte alls i artikeln vilka fel det handlar om dock.
 
Om alla innerväggar och innertak måste rivas och ny el dras, samtidigt som familjen bor kvar i huset under tiden kan jag se att det kan ta 3-4 månader. Dessutom var det ju ett passivhus vilket förmodligen ställer extra krav för att inte förstöra yttre tätskikt och isolering. Sen är det förstås skillnad om det är en gubbe som jobbar eller sex-sju.
 
Bara en liten notering: Elsäkerhetsverket förkortas "Elsäkerhetsverket". ESV betyder Ekonomistyrningsverket.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Hans Ring är knappast opartisk, i egenskap av svensk leverantör av elinstallationer. Som konsult har han ju inget intresse av att underskatta estimerade arbetsinsatser. Därmed inte sagt att han inte skulle ha rätt i sak. Sedan kan man fråga sig varför elstandarder behöver skilja sig så mycket mellan olika länder. Bara en sådan enkel sak som att jordade stickkontakter i Danmark inte passar i Sverige, för att ta ett exempel.
 
Oavsett Hans Rings opartiskhet skulle jag bli sjukt upprörd som kund om mitt helt nybyggda hus hade en elinstallation inte följde svensk standard. Även om det inte stod uttryckligt angivet i avtalet.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
FaffeF
moperandi skrev:
Sedan kan man fråga sig varför elstandarder behöver skilja sig så mycket mellan olika länder. Bara en sådan enkel sak som att jordade stickkontakter i Danmark inte passar i Sverige, för att ta ett exempel.
Håller fullständigt med, det borde fixas omgående!

Pax för att inte bygga om mitt land, det får danskjävlarna göra!
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Ja, naturligtvis skall svensk standard följas, inget snack om den saken.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Jag upphör aldrig att förvånas över att någon som väljer att vara egen byggherre inte har, skaffar eller säkerställer att kunskapen för alla kontrollfunktioner finns, antingen hos byggherren (sig själv), dess ombud och kvalitetsansvarige.
Jag får säkert skit för detta, men dumhet skapar lycksökare och chanstagare.
TIPS till blivande byggherrar, (byggdamer), etc: All info om vad som ska dokumenteras och hur installationen ska kontrolleras finns hos de olika branschorganisationerna. I det här fallet EIO.
Med stickfrågor till byggentreprenören eller den aktuella elektrikern får man ju lätt en uppfattning om de är på banan.
Och en sak till... TA REFERENSER!
 
  • Gilla
pr95 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Bara en liten notering: Elsäkerhetsverket förkortas "Elsäkerhetsverket". ESV betyder Ekonomistyrningsverket.
Deras författningar heter ELSÄK-FS. Men kanske används inte den förkortningen när annars talar om myndigheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.