Byggahus.se
Nu är det så att jag och tjejen köper ett hus om några månader. Då måste vi renovera badrummet då det inte underhållits något på de 25 år huset har funnits. Hade en besiktningsman där som gav grönt för allt men påpekade att golvbrunnarna bör bytas ut. När vi nu renoverar badrummet så tänkte vi helkakla allting samt byta ut befintlig inredning, alltså en totalrenovering.
Vad jag nu undrar är om jag ska anlita en fackman för detta och få allt på papper, eller anlita en polares vän som jobbar inom detta område. Tänker främst på den pengamässiga frågan men även på att försäkringar ska gälla.

Går det att riva bort plastytorna som är på golv och väggar för att sedan kakla eller måste jag riva bort alla våtrumsskikt som även är under och köra nytt på allt? Och när jag nu samtidigt ska sätta ny golvbrunn, gäller samma sa där då att riva bort alla våtrumsskikt?
Bifogar bilder på badrummet, vill gärna höra era tankar och idéer om allt möjligt och hur ni skulle gjort så jag får lite rätsida på detta.

Mvh

IMG_0234.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0235.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ska rivas ut allt, plastmattan är våtrumsskikt och iom det är plastmatta så behöver ni stadga upp väggarna och sätta våtrumsskivor (dvs riva gamla gipset också)

Sen så är det att rekommendera att ta dit fackman för då får du arbetet gjort på dagtid och det tar inte så lång tid (kan ju ta om du väljer dåliga hantverkare), pengamässigt är det nog skitsamma iom rot avdrag (för en polares vän gör nog inte jobb gratis)
 
Om någonting inte blir som ni tänkt er är det betydligt skönare att tjafsa med ett anlitat företag än med en kompis.
 
Det är inte ens säkert att det räcker med att sätta våtrumsskivor. Eller snarare, det är högst osannolikt att det skulle räcka med enbart våtrumsskivor. Nu vet jag inte hur standarden ser ut just nu, men troligen behövs själva regelverket förstärkas, både i väggar och golv. (Om det nu inte är betonggolv.) Det måste sättas kortlingar överallt där nånting tungt ska fästas. Det brukar också behövas plywood eller motsvarande, under våtrumsgipsen. Och sedan våtrumsskikt, efter alla konstens regler.

På bilden ser det ut som om rören kommer upp ur golvet. Det är inte heller tillåtet nuförtiden. Finns det någon möjlighet måste rören dras om.

Det ser ut som där är nån lite märklig elkonstruktion. Det behövs också göras om i sammanhanget. (Det finns väl jordfelsbrytare?)

Så ni kommer att behöva anlita snickare, rörmokare, elektriker och plattsättare.

En betydligt enklare lösning är att ersätta den gamla mattan med en ny. Då behöver ni inte göra om hela väggkonstruktionen.
 
T
Fräsch toalettstol, hur i helsicke lyckas man få den så skitig:x
 
tank77 skrev:
Fräsch toalettstol, hur i helsicke lyckas man få den så skitig:x
Järn i vattnet gissar jag, syns ju vid duschen med. Slipper ju äta järntabletter i alla fall. =)
 
O
Jag skulle nog välja att betala vitt för jobbet... Det är ett badrum... Med tanke på de risker som är förknippade med det. Betalar du vitt, så har du (förhoppningsvis) någon att hänga om det går galet... Om inte så blir det nog lite lättare med FB om du kan visa upp alla de dokument du får om du anlitar en behörig firma...

Men det blir garanterat mycket jobb... Men riva ut allt det kan ni alltid göra själva.. Det är den roliga biten dessutom :)
 
Tack för alla svar! Kommer nog att göra det vitt.
Men hur mycket kan man tjäna om man river ut allting själv? Badrummet är 6 kvm.
Har en annan fråga angående spots i taket. Bör man göra det i samma veva som man renoverar badrummet? Eller kan man sänka taket efteråt och sätta spots utan att et uppstår några komplikationer som man hade kunnat slippa om man gjorde det direkt?

Mvh
 
image2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rören är kopplade i väggen så det bör vara lugnt.
 
Du måste sannolikt sänka taket för att få plats med spottar, och då måste du göra det i samma veva.

Har du enskilt vatten? Om jag var du så skulle jag se över möjligheter att filtrera vattnet. Inte kul att investera i nytt fräscht badrum som ser ut som det nuvarande efter ett år. För det nuvarande ser ju, ursäkta uttrycket, rätt förjävligt ut :)
 
Hittade denna sida när jag läste på lite om priser: http://www.madsenbygg.se/badrumsoffert/

Du kan såklart spara en del på att riva ut allt själv. Så mycket som möjligt så rummet är tomt! Då är det också lättare för någon att lämna pris då de kan se underlaget.

Förmodligen landar du runt 125.000 - 150.000 helt färdigt.
 
Tack för era svar!

Jo som sagt detta har stått i 25 år och ser förjävligt ut. Dock så är ett vattenfilter bytt för enbart några få år sedan vilket ska ha gjort järnet i vattnet mycket bättre. Dock så syns inte det på bilderna då porslinet varit så här sen en bra tid tillbaka.
 
Det är bäst att göra badrum "vitt", speciellt nu med ROT (så länge vi nu får behålla det).
Riva ut själv är inget problem och det kan du spara några tusenlappar på.
Ofta måste man byta skivorna på väggen i så gamla badrum och så är det ofta cc 60 på reglarna i väggen så det brukar man fica samtidigt om man byter skivor.

Det är också något som inte är jättesvårt och är du normalhändig kan du själv fixa in nya reglar så det blir cc 30 och sen nya skivor på.

Det finns ju också risk att du hittar något litet gammal vattenläckage och då bör du också byta de skivor som fått vatten på sig (eller en bit runt det).

Fundera också över rummet, det är rätt enkelt att flytta avlopp etc. när du ändå river ut allt. Kanske flytta toastolen närmast fönstret och bygga en liten avskiljande vägg så man kan använda toan "privat" trots att någon annan duschar?
Det är aldrig bra att ha duschen bredvid fönstret heller... Med en eller ett par glasskivor skapar man en snygg och enkel duschhörna eller nisch... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.