Byggahus.se
Hej

Jag ska bygga ett 25kvm förråd med ryggåstak. Det ska vara minst 10 grader året runt.

För att hålla nere priset och byggtiden så tänkte jag använda vindpapp istället för masonite vid luftspalt.
Är detta galet?

Som jag fattar det så ska skiktet mellan isoleringen och luftspalten ha tre funktioner:
1) Släppa igenom fukt.
2) Om det droppar kondens, eller liknande, låta det rinna bort.
3) Hålla isoleringen bortafrån yttertaket (dvs se till så att luftspalten är intakt)

Ang 1 och 2: Detta gör vindpappen.
Ang 3: jag kommer att ha så pass sparsamt med isolering så det finns ingen risk att isoleringen skulle täppa igen luftspalten.

Detta är alltså exakt samma lösning som jag kommer att ha i väggarna (bortsett från att jag ska ha panel istället för betongpannor)

takkonstruktion.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det kommer ströläkt, bärläkt och betongpannor ovanpå.
 
inget vind papp på taket! lägg riktig tak papp.
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
inget vind papp på taket! lägg riktig tak papp.
Takpappen ska han lägga, syns ju på bilden också.
 
johan ivarsson skrev:
inget vind papp på taket! lägg riktig tak papp.
Pratar du om pappen mellan takpannorna och råsponten? I så fall självklart ska jag ha det (se bild)

Det jag frågar om är mellan luftspalt och isoleing. Där kan man väl inte ha takpapp (Underlagspapp) mellan isoleing och luftspalt?
 
holmberg87 skrev:
Takpappen ska han lägga, syns ju på bilden också.
Oj, du han före mig.
Men ja, takpapp, läkt och pannor ska det vara "ovanpå" taket.
 
  • Gilla
Dannemannen19
  • Laddar…
Men för att svara på din fråga skulle jag inte använda vindpapp till luftspalten, som du säger ska ev kondens kunna rinna av också.
 
holmberg87 skrev:
Men för att svara på din fråga skulle jag inte använda vindpapp till luftspalten, som du säger ska ev kondens kunna rinna av också.
Jo, jag har tänkt på det också, men vindpappen är ganska vattenavvisande, och med 24 graders taklutning så kommer en vattendroppe rinna av långt innan den sugs upp av isoleringen.
 
Redigerat:
Finns det någon som har använt något annat än masonite, hård eller oljehärdad, eller wellpapp? Wellpapp finns ju också men jag tror att masonite är att föredra. Board har jag också sett någon som använt här på Byggahus.

Annars kanske ett alternativ vore att använda cellplast. Bara sätta läkt och klämma in skivorna så får du luftspalt och isolering i samma:)
Finns någon tråd om det på forumet tror jag..
 
Självklart kan du använda dig utav vindpapp. Se bara till att fästa en läkt mittemellan takstolarna som förhindrar att pappen trycks upp mot råsponten.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Matti_75 skrev:
Självklart kan du använda dig utav vindpapp. Se bara till att fästa en läkt mittemellan takstolarna som förhindrar att pappen trycks upp mot råsponten.
Kan du förklara? Jag fattar inte riktigt hur du menar. Ska läkten skruvas fast på råspontens undersida?
 
Ja precis, fäst upp den med ett par spik elle skruv så att den ligger kvar bara.
 
Matti_75 skrev:
Ja precis, fäst upp den med ett par spik elle skruv så att den ligger kvar bara.
Ok, men då får jag skruva ovanifrån, för jag tänkte bygga taket "innefrån och ut", dvs börjar med ångspärr och innertaket.
 
Jag tänkte bara svara av, nu efter att det har blivit byggt.

Det verkar fungera jättebra med vindpapp. Men det bullar upp väldigt lätt, i och med att det är 120cm mellan takstolarna.
För att hålla vindppappen borta från råsponten, dvs hålla luftspalten intakt så la jag två stycken läkt långsgående mellan varje takstol. Läkten hålls på plats med två korta trallskruvar som skrivas från ovansidan.

Tack för all hjälp. (speciellt Matti_75)
 
  • Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.