Byggahus.se
Om jag skall använda en tryckimpregnerad syll kan jag då fritt välja syllpapp/syllisolering eller finns det någon som inte passar så bra ihop med tryckimpregnerat virke?
 
Åsa Lund
Hoppas verkligen att du inte ska bygga hus att vistas i med sånt virke?! Till förråd etc kan det vara ok, annars inte.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Friggebod :)

Inte bestämt ännu om jag ska ha tryckat eller inte. Såg både en norsk och en finsk video på youtube där de byggde garage och syllen var tryckad (uppe på lecablock, inte nära mark).
 
Åsa Lund skrev:
Hoppas verkligen att du inte ska bygga hus att vistas i med sånt virke?! Till förråd etc kan det vara ok, annars inte.
Varför då? Verkar vara en rådande missuppfattning på detta forum att tryckt virke orsakar lukt och obehag om man använder det som syll osv.
Det var fram till slutet av 70-talet man använde pentaklorfenol i impregneringen som orsakade elak lukt i hus med tryckt virke syll och krypgrund. Pentaklorfenol är idag förbjudet.
 
Redigerat:
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Klicka skrev:
Om jag skall använda en tryckimpregnerad syll kan jag då fritt välja syllpapp/syllisolering eller finns det någon som inte passar så bra ihop med tryckimpregnerat virke?
Du kan använda vanlig syllpapp
 
S
öringen skrev:
Varför då? Verkar vara en rådande missuppfattning på detta forum att tryckt virke orsakar lukt och obehag om man använder det som syll osv.
Det var fram till slutet av 70-talet man använde pentaklorfenol i impregneringen som orsakade elak lukt i hus med tryckt virke syll och krypgrund. Pentaklorfenol är idag förbjudet.
Känner man att man behöver ha tryckt syll, så har man en riskkonstruktion redan från början, bättre att göra något åt grundproblemet än att försöka bondlösa det med tryckt virke. Det duger till altangolv och trappor, inte mer.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
SueCia skrev:
Känner man att man behöver ha tryckt syll, så har man en riskkonstruktion redan från början, bättre att göra något åt grundproblemet än att försöka bondlösa det med tryckt virke. Det duger till altangolv och trappor, inte mer.
Måste man ha en riskkonstruktion bara för man väljer tryckt virke? Om nu Klicka vill använda tryckt virke tycker jag han kan göra det utan problem även om det vore ett boningshus.
 
Redigerat:
Åsa Lund
Där är du fel ute, öringen...
Man ska undvika att bygga in material med en massa kemikalier i onödan.
Om man behöver virke för att bygga en trävägg, så ska man använda så rent trä/byggmaterial som möjligt och se till att det ges rätt förutsättningar att fungera som det ska utan risk för röta etc.
 
Jag skulle vilja påstå att tryckt virke utgör en större risk på en altan/trädäck där vi och våra barn sätter fötter och händer varje dag sommartid än som syll i en husvägg.
 
Åsa Lund
På altanen spenderar du inte två tredjedelar av ditt liv och dessutom har du bra ventilation som vädrar bort eventuella emissioner
 
Åsa Lund skrev:
På altanen spenderar du inte två tredjedelar av ditt liv och dessutom har du bra ventilation som vädrar bort eventuella emissioner
och man spenderar heller inte två tredjedelar av sitt liv inne i väggen :) det sitter i de flesta fallen byggplast innanför syllen som förmodligen skyddar mot dom eventuella emissionerna.
men jag skulle heller aldrig använda tryckt virke i syllen!
 
Åsa Lund
och så är det tack vare frånluftsfläkten undertryck i huset. Fläkten suger in emissionerna från inuti ytterväggen in i huset innan de går ut via skorstenen
 
S
öringen skrev:
Måste man ha en riskkonstruktion bara för man väljer tryckt virke? Om nu Klicka vill använda tryckt virke tycker jag han kan göra det utan problem även om det vore ett boningshus.
Jag sa om man känner behov av tryckt virke så har man en riskkonstruktion. Jag måste säga att jag är lite förvånad, den här diskussionen trodde jag aldrig någonsin att jag skulle ha.
 
SueCia skrev:
Jag sa om man känner behov av tryckt virke så har man en riskkonstruktion. Jag måste säga att jag är lite förvånad, den här diskussionen trodde jag aldrig någonsin att jag skulle ha.
Där håller jag med dig. Men att det skulle vara något problem eller finnas några risker med att använda dagens tryckta virke i syllen har jag ännu sett några bra förklaringar till här på forumet.
 
  • Gilla
nema4837
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.