Byggahus.se
Hej, jag behöver lite hjälp med att koppla in badrumsfläkten i strömbrytare på bilden.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vart ska jag koppla fas respektive nolla för att få fläkten styrd av den högra strömbrytare (framifrån sett).
Jag kan även nämna att det enda som nu styrs av brytaren är taklampan i badrummet, den ligger på den vänstra brytaren.


Mvh
 
Tycker det ser ut att sitta kablar ( 2 st svarta) där redan ???
Längst till vänster (tändtråd) respektive längst till höger(nolla), på övre raden under förutsättning att matningen kommer på nedre raden.
 
Nollan bryts av denna strömbrytare, av den vänstra vippan. Den brutna nollan kan inte användas till fläkten, utan fläktens nolla måste tas ut före strömbrytaren, troligen från nedre högra terminalen på strömbrytaren.
Jag ser två(?) svarta ledare på ovansidan strömbrytaren - vad är det för något?
 
HasseTeknik skrev:
Tycker det ser ut att sitta kablar ( 2 st svarta) där redan ???
Längst till vänster (tändtråd) respektive längst till höger(nolla), på övre raden under förutsättning att matningen kommer på nedre raden.
Precis vad jag tänkte med. Jag har ingen aning om vart de kablarna går någonstans.
Nu gjorde jag så att jag kopplade bara in fläkten direkt på fas och nolla utan brytare mellan. Jag vet inte om det är helt godkänt att göra på det viset.
Kanske finns någon som har ett annat förslag på hur man kan göra?
 
Bo.Siltberg skrev:
Nollan bryts av denna strömbrytare, av den vänstra vippan. Den brutna nollan kan inte användas till fläkten, utan fläktens nolla måste tas ut före strömbrytaren, troligen från nedre högra terminalen på strömbrytaren.
Jag ser två(?) svarta ledare på ovansidan strömbrytaren - vad är det för något?
Att du, Bo, skulle utse nollan bara baserat på kabel färgen, speciellt med tanke på dom svarta som sitter upptill varav den ena ser ut att sitta i samma hål som den blåa. ;)

TS, den där kopplingen skulle nog behöva mätas upp ordentligt.
 
Jo det har sina risker med sådana antaganden...alternativet skulle vara en annan fas men det är inte så sannolikt.

Hisenberg skrev:
Precis vad jag tänkte med. Jag har ingen aning om vart de kablarna går någonstans.
Nu gjorde jag så att jag kopplade bara in fläkten direkt på fas och nolla utan brytare mellan. Jag vet inte om det är helt godkänt att göra på det viset.
Kanske finns någon som har ett annat förslag på hur man kan göra?
Det brukar vara tillåtet att koppla in fläkten fast, det ser du av bruksanvisningen.
Oberoende av om du vill använda strömbrytaren så måste du reda ut hur det är kopplat - hur kopplade du in fläkten nu? Då den inte brann upp får vi anta att blå är nolla, före eller efter strömbrytaren.
 
Tjena, jag kopplade in fasen på L och nollan på N på brytaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.