Byggahus.se
Tycker det här borde vara enkelt men icke, någon som vill hjälpa mig? Längst till vänster L samt mitten N är väl för inkommande el? Hur jag än mäter med multimeter får jag noll eller 230 V för anslutning till fläkten vilket innebär fläkten alltid går med konstant varv oavsett vredets position. Elektronisk väggmonterad timer och fläktkontroll med tillhörande wiring diagram och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du fläkten inkopplad när du mäter? Det är inte säkert att dimmern fungerar när den bara har en multimeter som last.
 
Det är bra att den går konstant , ökar den hastighet vid högre luftfuktighet?
 
Men det är en vartalsregulator och då ska väl positionen på vredet avgöra varvtalet ovh inte luftmotståndet?
 
Det är inte en Pax badrumsfläkt utan en liten kanalfläkt och jag vill få ner varvtalet därav regulatorn. En vit liten kanalfläkt placerad på ett bord i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja jag har även testat med fläkten inkopplad, men då fungerar varvtalsregulatorn bara som en strömbrytare
 
Koppla som det nedre schemat så ska det fungera, annars hur du en återgång av noll genom fläktmotorn
 
Bara att koppla in på fasen och om du vill köra nollan på plintara!?
 
Hackar den inte upp strömmen så då får du ju 230v hela tiden. Din multimeter hinner inte mäta det?
 
Nedre schemat, betyder det att N in och ut delar anslutning ( i mitten av plinten) medan fas till fläkt ansluts längst till höger?
 
Vilka plintar kopplar du fläkten på? Den reglerade utgången är de två plintarna längst till höger.
 
Avemo då hamnar fas längst till höger och neutral bredvid?
 
Jag koppla mina på de två längst till höger till fläkt och inkommande fas längst till vänster samt nollan på N plinten.
 
P pwisten skrev:
Det är inte en Pax badrumsfläkt utan en liten kanalfläkt och jag vill få ner varvtalet därav regulatorn.[bild]
Har lika och en vanlig motordimmer , kan ställa vilket var jag vill
 
P pwisten skrev:
Avemo då hamnar fas längst till höger och neutral bredvid?
Ja. Precis så är det ju ritat. Dimmern i sig behöver inte nollan. Det är bara en kopplingsplint. Inkommande fas längst till vänster och utgående reglerad fas längst till höger är gemensamt för båda inkopplingarna. Sedan kan du välja om du vill koppla nollan i plinten eller utanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.