Byggahus.se
spille skrev:
För en mer ingående analys bör man givetvis ta med fler relevanta parametrar.

Och det är det jag utgår från att Österlenvind AB har gjort när de anger att det tar 15 år innan man kan räkna hem investeringen. De har förmodligen också en bra uppskattning på vilket pris de kommer kunna sälja elen för.

Österlenvind AB har ju redan idag anställda, som givetvis kan användas till det enkla underhåll som
solel kräver.

Min uträkning ovan är en grov överslagsberäkning för att visa att solenergi idag faktiskt även kan räknas hem även för företag.

Och man pratar tyvärr om "spotpriset" (singular) som om det vore något som är givet av gud.

Men priset på kol-el och priset på solel är två skilda saker, som nordpool borde skilja åt.
Då skulle man kunna jämföra nordpools spotpris på kol-el och nordpools spotpris på solel.
Förklara gärna skillnaden mellan priset på solel och och priset på all annan elgenerering vilken du felaktigt kallar kol-el.
 
Finns det ingen möjlighet att lagra energin man samlat på sig under dagen för förbrukning under kväll eller t.o.m. ännu längre fram?
 
M
nejo skrev:
Finns det ingen möjlighet att lagra energin man samlat på sig under dagen för förbrukning under kväll eller t.o.m. ännu längre fram?
Jo. En batteribank.
 
Min bank (Handelsbanken) var inte intresserad av att göra någon omvärdering av huset efter installerade solpaneler iaf.

Kan kanske bero på att den inte är så stor, 6 st paneler. Men om jag skulle få mer än grannen vid en försäljning är ju svårare att sia om :)
 
Hej på er!
Jag har inte läst igenom alla sidor på tråden, men jag tänkte delge er min erfarenhet av detta.
Vi har idag en anläggning på 6kW kopplat till nätet. Den har varit uppe i två år. Placeringen är inte helt optimal, så produktionen snittar drygt 5000kWh/år.
Priserna har ju sjunkit rätt drastiskt sedan jag installerade min anläggning, så min Break Even blir ju lite sämre än om man handlar idag. Jag räknar med kanske 15 år för att detta skall ha betalat sig (förutsätter att elpriset ligger samma i 15 år, vilket jag iofs inte tror att det kommer göra).
Idag kan man installera samma storlek på anläggning för halva summan.
I mitt fall har jag nettodebitering på årsbasis, vilket betyder att jag kvittar förbrukning och produktion på helåret. Detta gör att jag får användning för allt jag producerar oavsett när jag producerar det. Helt ok deal tycker jag.
Jag har sökt mer bidrag för att installera ytterligare 4kW.
Då hoppas jag på en årsproduktion på 8000 kWh, vilket gör att jag får komplettera med ca 3000kWh köpt el per år....

Mitt tips är att installera så mycket som möjligt. När det gäller estetiken så tror jag precis som trådskaparen att det bara är att vänja sig. När Sveriges elpris balanserat upp sig med resten av Europa (2,50:-/kwh) så blir det till att greppa alla möjligheter som finns....:)

Med vänlig hälsning
Mattias
Göteborg
 
Har just hittat denna diskussion, intressant. En svåger i Tyskland fick nyligen en offert på en liknande anläggning som det talas om här. Lite annan prisbild kan man säga. Totalkostnaden för installationen tyckte jag var för hög, högre än det som angetts här, och av den producerade elen fick man bara behålla 1/3. Har också vänner i Tyskland som redan har hela taket belamrat med paneler och de hävdar att lönsamheten är långt ifrån den som prognosiserades, mycket avhängigt politiska beslut. Nu är det tyska elpriset ungefär tre gånger högre till privatkund, företagen har precis som här andra taxor. Mot den bakgrunden jagas varje kWh i vårt södra grannland. För dem är tiderna med låga energipriser förbi och antagligen kommer även vi få svårt att behålla vara nuvarande elpriser.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Sist men inte minst hur många bor kvar i sina hus efter 20-30 år? så när ev lönsamhet börjar närma sig så har man flyttat och hur bra är det då.För någon värdestegring på grund an solel tror jag inte på överhuvud taget och hur skal man kunna reda ut det i så fall. Alla hus är inte lika och har därmed olika kvalitet, så det är som vanligt det är enbart tron som får vissa oss att tycka som vi gör. En annan fråga till alla räknenissar hur lönsamt blir det med solel på passivhus?:wow:
 
Och alla bara pratar pengar....
Hur var det nu med miljön?
Sen hade jag tyckt det var skoj att göra egen el och sluppit en del räkningar även om jag en gång för länge sen som jag redan glömt hade betalt en massa för att just slippa betala.
Hade ju hellre satt upp solpaneler än köpt en ny bil om man säger som så.

Sen har jag för mig att det finns heltäckande paneler att köpa så dom i princip ersätter takpannorna, vilket jag hade tyckt varit både vettigare och mer estetiskt än ett par svarta rutor på taket med tveksam tätning.

Lycka till i alla fall :)
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Vi installerade sol paltor 2011 och är mycket nöjda, en platta per person i hushållet och en extra för att jag gillar bada :D I år har vi bara kört med sol från maj till nu oktober! Kör pellets bara när vi behöver varmt vatten till duch de sista två veckorna, efter som vi fortfarande har soliga dagar. Men nu är detnog slut på det. Bor i Skåne. Vi har inte vad jag kan se några problem medläckande fästen i taket.
 
Redigerat:
Att jämföra förhållanden i USA med Svenska är rätt missvisande, USAs nordliga delar (förutom Alaska) ligger i höjd med centrala Tyskland och dom sydligaste delarna i höjd med centrala Egypten så dom har väsentligt annorlunda förutsättningar.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
elmont skrev:
Att jämföra förhållanden i USA med Svenska är rätt missvisande, USAs nordliga delar (förutom Alaska) ligger i höjd med centrala Tyskland och dom sydligaste delarna i höjd med centrala Egypten så dom har väsentligt annorlunda förutsättningar.
När man förstått detta så inser man snabbt vilken betydelse Golfströmmen har:) Tyvärr så hjälper den solpanelerna.
 
Blindnit skrev:
Och alla bara pratar pengar....
Hur var det nu med miljön?...
Ja, vad gör du nu på kvällarna när solen har gått ner?
TV-apparaten slocknar och det är bara att treva sig fram till sängen?

Sol-el är kanske ett kul komplement, men utan baskraft så klarar vi inte att leva som vi vill.

Och miljön behöver du inte vara rädd för.
Vattenkraft och kärnkraft, som står för den övervägande delen av vår elförsörjning är faktiskt mycket miljövänlig.
Men det skall vi nog inte diskutera här ;)
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
M
KnockOnWood skrev:
...Vattenkraft och kärnkraft, som står för den övervägande delen av vår elförsörjning är faktiskt mycket miljövänlig.
Ehmmm, Fukushima....host host.... tjernobyl....ehhmmmmm....
 
  • Gilla
HenrikTornquist och 1 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Jo. En batteribank.
Du, eller någon annan, som skulle vilja utveckla detta? Har googlat, men det gav inte så mycket.
 
M
Gärna.

Här hemma har vi ett litet off-grid-system med runt en kW solpaneler kopplade till en regulator som laddar en batteribank. Den består av ca 50 st 12v UPS-batterier kopplade som ett 24v-system. Till batteribanken är kopplat en inverter som skapar 230v.

I själva verket är det två batteribanker/batteripaket (eller vad man nu vill kalla det) och flera regulatorer samt fler inverters. Men konceptet förklaras enklast av ovanstående.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.