Byggahus.se

Vad händer med husets värde vid installation av solceller ?

1. H
    Medlem · Västmanland · 485 inlägg

HansR

Medlem
    Med batterier kan du spara överskottet och använda det kvälls- och nattetid. Nackdelarna med blybatterier vilket än så länge är den vanligaste typen i solel system är kort livslängd, relativt höga förluster och hög investeringskostnad. LCOE blir mer än dubblerad med ett batterisystem som skall ta en dags överskott från ett "normal"stort system.

2. birgera
    Medlem · 28 inlägg

birgera

Medlem
    Hej MattisH!
    Att sätta upp solpaneler på huset är mer än det 'simpelt' ekonomiska. Det är en känsla att man faktiskt gör något. Du tillhör där med inte bara den skara som bara snackar (skit). Det lever åt helvete för många människor på jorden. När jag gick i skolan lärde man sig att det fanns 4 miljarder människor på jorden. Nu är det drygt 7 och snart 10. Därför är det faktiskt mycket viktigt att vi visar att vi gör något!! Det är ju människorna som förstår vår planet.

Att då faktiskt göra något genom att bidra är något STORT. Själv har jag knappt 5 kWp solpaneler på taket. Dessa producerar ca 5 MWh elenergi per år. Jag använder själv ca 2 och producerar och säljer ca 3 MWh till elnätet.
    ==> Självklart utgör ett snygg installation solpaneler ett ökat värde på huset!!
    http://www.sunnyportal.com/Template...px?plant=9d850613-d082-44d8-85b5-fd0fa0a60c10
    Lycka till!
    mvh Peter

3. KnockOnWood
    Brf i markplan · Halland · 27 417 inlägg

KnockOnWood

Brf i markplan

Hur ofta ser du en tsunami i Värmland MaxPax? Eller i Sverige överhuvud taget?

Och hur många grafitmodererade kärnreaktorer, avsedda för plutoniumframställning liksom Chernobyls, har vi i Sverige tror du?

All elproduktion har nog för övrigt någon slags miljöpåverkan.
    Men vår el- och kärnkraft är troligen det bästa man kan finna.

I våra tidningar och etermedia larmar journalisterna om att man pumpar ut några tusen kubikmeter radioaktivt vatten från bassängerna i Fukushima.
    Vet du hur mycket vatten det finns i Stilla Havet?
    Över 700 miljoner kubikkilometer. Och en kubikkilometer är en miljard kubikmeter.
    Snacka om utspädning!

Host host host? Fuktigt i de värmländska skogarna?

4. N
    Medlem · Dalarna · 208 inlägg

Niklas_1

Medlem
    Klart att huset ökar i värde. Det kan också vara intressant att kolla åt vilket håll politiken drar. Just nu får vi bidrag på installationen, men jag tror att både S och MP har lagt ett förslag om skattereduktion som motsvarar 2 gånger energiskatten. Om man tror att S och MP kommer att sitta vid rodret så kan det ju va intressant att först få bidrag vid installation (om man installerar nu alltså) och sedan åtnjuta ev framtida skattereduktion + att man slipper nätöverföringsavgift på 10-30 öre/kWh på den el man förbrukat själv. Jag har inte full koll på S och MPs förslag, nån annan kanske har koll?

Redigerat 19 okt 2013 22:33
    • Laddar…
  5. M
    Anonym

MaxPax

Anonym
    Oj då.

Min avsikt var inte att komma åt någon öm punkt, bara kommentera att ordet miljövänligt i samma mening som ordet kärnkraft inte riktigt går ihop för mig. Kan väl då tillägga det ofrånkomliga att man genererar radioaktivt avfall som förstör allt organiskt i sin närhet under 40 år för att sedan klinga av under runt hudra tusen år till den strålning som miljön runt oss naturligt sett har.

Miljövänligt? Njaee, men det är min åsikt.

6. S
    Medlem · Uppsala · 23 inlägg

spille

Medlem
    Vad är det som är svårt att förstå? Solel har ett högre värde än kol-el/fossilgas-el/olje-el etc eftersom många är beredda att betala mer för sådan el än energi som tillverkas genom naturförstöring.

Priset på vattel-el som också är miljövänligt ligger gissningsvis i samma storleksordning som solel.

Vi blir idag erbjudna att köpa en viss energimix av olika sorters el, och den som erbjuder en bra energimix kan också attrahera nya kunder.
    Nya kunder => högre värde för energimixen.

De som pratar om el som om det är en enda sorts vara har en politisk agenda där de vill sälja sin smutsiga
    el utan att göra någon skillnad mot andra sorters el.
    Då slänger man sig gärna med termen "nordpools spotpris" som om det vore något statiskt och oföränderligt,
    och utan att vilja differentiera olika produktionstyper.

Kolla gärna ditt bolag:
    http://www.smutselskollen.se/

7. S

spille

Medlem
    Man behöver inte ha någon större kunskap om just solceller för att kunna bedöma en värdestegring,
    det enda som behövs är en uppskattning av anläggningens tekniska livslängd. (upp till 30 år för solceller).

Vilken energiförbrukning per år hade huset innan solcellsinstallationen, och vilken energiproduktion per år har huset efter solcellsinstallationen?

Har man bott kvar i ett enda år så har man ett värde på hur mycket energi solpanelerna producerar på ett år, t ex 5000 kWh. (Det skiljer normalt sett inte så mycket mellan olika år.)

Alla hus är inte lika, men energiproduktionen är mycket enkel att mäta, och den ger den information som behövs.

För hus som säljs idag används en energideklaration, och den kommer bli bättre med solceller på taket.

8. S

spille

Medlem
    Blybatterier fungerar bra för små system som inte belastas så hårt så de laddas ur till stor del.
    Blybatteriers livslängs minskar drastiskt om man laddar ur dem mer än 50%, men laddar man bara ur dem till exempelvis 80% så kan det fungera bra.

Blybatterier klarar däremot inte att ge speciellt stor effekt, och den begränsningen är det svårt att komma runt annat än en jättelik batteribank.

Lösningen heter litiumbatterier, som visserligen är betydligt dyrare än blybatterier, men också har mycket längre livslängd. Litiumbatterier kan laddas/urladdas tusentals gånger medan blybatterier bara klarar hundratals.

Men litumbatterier kräver att man har cellövervakning (per cell, inte per batteri) så det krävs styrelektronik för det, kallas BMS, Battery Management System.

Här finns LiFeYPo4-batterier att köpa:
    http://www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/WB-LYP90AHA-LiFeYPO4-3-2V-90Ah.html

9. TrollMann
    Medlem · Stockholm · 570 inlägg

TrollMann

Medlem
    Eftersom kol-el endast tillverkas på vintern antingen som import eller lokalt så spelar det ingen roll ifall du har solel eller inte, du använder som vi alla andra kolel då eftersom Sveriges solel är noll då. Ni har i tur, för vi har vattenkraft och kärnkraft istället för mycket kolkraft. Kolkraft används istället för att ransonera el.

10. S

spille

Medlem
    Det är alliansen (Anna-Karin Hatt) som föreslår skattereduktion. De rödgröna kommer troligen gå ännu längre och verka för nettodebitering på årsbasis.

Så det är riktigt bra nyheter för den som funderar på solenergi.

Oavsett politisk majoritet efter valet kan man räkna med att solenergi ger bra betalning.
    Bra betalt med alliansen. Ännu bättre betalt med de rödgröna.

Och som framgår ovan: bra betalt redan idag, 1.2 kr/kWh.

• Laddar…
  11. S

spille

Medlem
    Solelen gör att det går åt mindre vattenkraft, och då sparas vattnet i vattenmagasinen som sedan kan användas när det är riktigt kallt ute.

Så solelen kan sparas i våra vattenmagasin, och gör då att vi får gott om el även på vintern och slipper bränna olja för att generera el.

• Laddar…
  12. M
    Anonym

MaxPax

Anonym
    Alldeles riktigt med batterierna. Det blir meckigt att underhålla stora mängder batterier då de behöver ses över då och då samt eventuellt byta något batteri som nån cell gått på eller så. Vad gäller effekt: Den invertern jag har lite av specarna för i huvudet nu klarar att ge 6kW en kort stund och 3kW kontinuerligt. Det räcker en bit så länge batterierna är uppladdade.

13. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    Jag måste säga att jag får total avsmak för solpaneler när man läser hur fanbojsen härjar här i tråden med faktafel och allmänna spydigheter.
    Skärp er!

Återigen så är svaret på frågan att husets värde KAN ev höjas med maximum nyanskaffningskostnaden - åldersavdrag.
    Så satsade man kanske 100000 för 5 år sedan så kanske det idag är värt 15-20k.

• Laddar…
  14. M
    Anonym

MaxPax

Anonym
    utveckla tack.

15. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    På denna sida läser jag:

- SolEl kommer att lösa befolkningskrisen
    - Man kan köpa SolEl alt en given mix för min egen bostad, mao ingen energi i mitt hus härstammar från tex kärn eller vattenkraft
    - Ett blybatteri kan bara laddas några hundra gånger

finns säkert fler men detta var bara ett litet axplock från en sida

Missförstå mig rätt, jag tycker att Solenergi är ett utmärkt sätt att producera el på, men jag tycker dom resurserna ska läggas där solen finns och där elförbrukningen är som högst när solen lyser. (typ nästan överallt förutom Sverige's hushåll)

Jag hoppas o tror på att solenergin har en ljus framtid, vi kanske ska tacka Kineserna för detta. Men fortfarande är den dyr, även där solen skiner.
    Här finns lite fakta runt elproduktionskostnaderna för olika typer av energikällor.... Solenergi har fortfarande en bit att gå..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.