Byggahus.se
Hej!

Vi anlitade en firma i höstas som bytte tak från tegel till plåt, och då sattes även en plåtkåpa runt skorstenen och en sån där häftig böjd huv över det.
Sedan dess drar matoset ner till källarvåningen via ventilationen (spirorör?).
OBS! Ingen övrig modifikation är gjord på ventilationssidan.

Vi har inhandlat en BioZone BZ-PR 90 luftrenare i hopp om att vi skulle stå ut till sommaren, men nja... =(

Jag hajjar noll, och killen som gjort takbytet förstår inte heller vad problemet kan vara.
Han har pratat med nån ventilationssnubbe idag och fick till svar att det måste ha blivit problem med självdraget i huset i.om fjärrvärmen som installerats (ingen varm skorsten som agerar turbo åt ventilationen).
Men... fjärrvärmen är inkopplad 2004 - Och problemet med matoset uppstod när kåpan sattes dit.

Var nyss upp på taket och fotade lite.. är absolut ingen expert på området så vet inte vad jag ska kolla efter eller hur det ska/inte ska se ut. Men hålen i snön runt skorstenen tycker JAG verkar som att kåpan är otät nertill runtom och sabbar draget..?
Förhoppningsvis säger bilderna er något! :D

Förklaring till bilderna:

Bild på "locket" över skorsten och ventilationsrören (både före och efter att huven på kåpan monterades).
Locket har 4 ventilationsplåtar, ett över vardera spirorör.
Alla spirorör är lika långa.
Skorstenen är lite längre och går upp ca 10-20 mm över locket.

Den jättefina bilden gjord i paint föreställer hur det ser ut under locket, sett rakt ovanifrån.
Och några bilder i olika vinklar runt skorstenskåpan.

Väldigt tacksam för all hjälp hörrni, detta är inte roligt!
 
  • 2012-11-10 13.15.34.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.58.00.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.58.10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.58.21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.58.27.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.58.49.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.59.46.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2013-01-15 14.59.58.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ju som om den böjda plåten "stör" luftflödena och gör att matoset trycks ner i ventilationskanalerna.

Kan du inte prova att ta bort den böjda plåten i några dagar för att se om problemet försvinner? Gör det det, så är ju plåten problemet.
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
Åh fan, kan det vara så? :confused:
Huvarna ska ju vara så bra har jag hört.
Snabbgoogling:
"Om du har jord/berg/fjärrvärme eller någon av dagens effektiva pannor så torkar inte skorstenen upp, utan den förblir fuktig och vittrar ganska snart sönder. Har du ventilationskanaler i skorstenen finns dessutom risk för mögelsvamp som förorsakar hälsovådlig lukt i bostaden."

Något mer tips?
 
Kanske skulle gå att om röret från spisfläkten så att det mynnar utanför huven. T ex med ett par 90-graders böjar. När detta är gjort kanske du kan ta bort ventilationsgallerna som sitter på resp ventilationskanal för att få bättre "skjuts" på luften.
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
Du har inte bytt spisfläkt ? Jag fick nämligen samma problem då jag bytte min spisfläkt , den nya var mycket kraftigare och sög ner mat oset genom dom andra venilationskanalerna.
Prova att öppna ett fönster då du använder köksfläkten , fungerar det så tyder det på att du har för lite friskluft in.
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Kanske skulle gå att om röret från spisfläkten så att det mynnar utanför huven. T ex med ett par 90-graders böjar. När detta är gjort kanske du kan ta bort ventilationsgallerna som sitter på resp ventilationskanal för att få bättre "skjuts" på luften.
Jaa, om jag förstår dej rätt så skulle det verkligen inte kunna komma vidare matos ner till ventilationen! Det blir dock en sista lösning eftersom det minst sagt påverkar utseendet till det sämre ;)
Dom där ventilationsgallrena sitter inte direkt på kanalerna utan i täcklocket, så det är väl ett mellanrum på 10-20 cm mellan kanalerna upp till locket (var med och satte huven på plats, men är heeelt okunnig ang sånt hära så tänkte inte desto mer på avståndet)

Micro skrev:
Du har inte bytt spisfläkt ? Jag fick nämligen samma problem då jag bytte min spisfläkt , den nya var mycket kraftigare och sög ner mat oset genom dom andra venilationskanalerna.
Prova att öppna ett fönster då du använder köksfläkten , fungerar det så tyder det på att du har för lite friskluft in.
Nej "tyvärr" så har vi inte bytt ut den ännu, det tar vi i samma veva som köket byts ut (sommaren kanske).
Inget alls är faktiskt modifierat förutom just huven+kåpan.

Nattfunderingarna:
1.) Ifall huven är otät nertill, som det ser ut på bilderna, så är det inte konstigt ifall draget påverkas och inte vill leta sig ut uppåt.
2.) Borde ventilationskanalerna ha gått hela vägen upp till locket (som skorstensröret) istället?

Tackar!
 
Prova att förlänga ventilationskanalerna , vet du om diametern och längden som behövs så är det ju ett ganska lätt jobb att montera dit förlängningar..:)
Jag hoppas att allt går bra...och att du är försiktig på taket så inget händer dig.:)
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
Jag har samma problem i min huv och jag är säker på att osen studsar i huven och ner i kanalen igen. Jag tänkte sätta ett kallrasskydd i den ena kanalen till våren.
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
DieselBjörn skrev:
Dom där ventilationsgallrena sitter inte direkt på kanalerna utan i täcklocket, så det är väl ett mellanrum på 10-20 cm mellan kanalerna upp till locket

2.) Borde ventilationskanalerna ha gått hela vägen upp till locket (som skorstensröret) istället?
Ja, där gissar jag att du har förklaringen. De där gallren ser rätt små ut för köksfläktens flöde. Är det dessutom öppet under det där locket kan köksfläkten trycka ner matoset i de andra kanalerna och ut genom andra glipor som blir i skorstenshuven, vilket även bilderna tyder på.
 
  • Gilla
DieselBjörn
  • Laddar…
Hallå igen!
Inget är testat ännu men jag uppdaterar tråden när vi modifierat grejjerna där uppe =)
 
Ifall någon är intresserad så löste det sig genom att jag tog bort ett av ventilationsgallrena och förlängde kökventilationen så den nu går ut genom locket, så nu kan vi laga mat igen haha ;)
 
  • Gilla
HAJST
  • Laddar…
Skönt att det löstes och tack för uppdateringen. Alltid trevligt när någon tar sig tid att återrapportera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.