Byggahus.se
Förfärad ägare av ett i mina ögon högst ocharmigt gult laminatgolv.
Då jag är begåvad med en slags naiv optimism men mindre vad gäller pengar och känsla för hantverk hoppas jag på era bästa tips på vad man kan göra med eländet - så billigt som möjligt och på en nivå som även en imbecill kan hantera?
Det gröna som syns på bild 2 är det märkliga utrymme där hallen övergår i vardagsrum, antar att det suttit en vägg där tidigare.
Behöver råd och inspiration från kunniga golvisar!
 
  • Gul sliten yta. Små repor och fläckar syns. Möjligtvis ett bord eller golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult trägolv möter grönt, delvis synlig bokhylla, metallstolben, parkett i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smal korridor med gul matta, ett par skor, matta vid dörren, vita väggar, dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
Holypain och 1 till
  • Laddar…
Laminat? Det är väl snarare linolium? Går att måla om man har lust.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Laminat? Det är väl snarare linolium? Går att måla om man har lust.
Haha linoleum såklart!! Ja men du ser imbecillnivån här då. Hur och med vad målar man om? Vore jättetacksam för tips!
 
Tack snälla rara för superbra tips.
Hur gör jag med skarven där mellan hall och vardagsrum, precis där det gula går över i det gröna? Ska jag spackla där innan på nåt sätt?
Den skarv som går mot parketten antar jag att man bara kan sätta en list över?

På flera ställen mot väggen ser det dessutom ut som på bilden nedan. Det är liksom ett utrymme mellan matta och golvlist. Hur gör jag där? Behöver jag köpa helt nya lister som liksom går över golvet mer?
 
  • Hörn av ett rum med vit dörrkarm och gulaktigt golv, synliga slitage- och smutstecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är det någon höjdskillnad mellan det gula och gröna?
Vad verkar det gröna vara för något?

Mot parketten sätter man en övergångs- eller nivålist beroende på om det är plant emellan eller en höjdskillnad.

Det ser ut som att det tidigare har funnits ett annat golv ovanpå, t.ex. ett laminat- eller parkettgolv, och när man la in det så antingen flyttade man golvlisterna uppåt eller så tog man bort den understa delen av golvlisten så att det gick att trycka in golvet under. Du kan kolla om en kvartsstav är tillräckligt hög för att täcka springan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det någon höjdskillnad mellan det gula och gröna?
Vad verkar det gröna vara för något?

Mot parketten sätter man en övergångs- eller nivålist beroende på om det är plant emellan eller en höjdskillnad.

Det ser ut som att det tidigare har funnits ett annat golv ovanpå, t.ex. ett laminat- eller parkettgolv, och när man la in det så antingen flyttade man golvlisterna uppåt eller så tog man bort den understa delen av golvlisten så att det gick att trycka in golvet under. Du kan kolla om en kvartsstav är tillräckligt hög för att täcka springan.
Alltså Birgit du är en stjärna! Tack snälla för all hjälp och råd.

Det är ingen höjdskillnad mellan det gula och det gröna. Vilken list ska jag välja?

Hur gör jag i skarven mot det gula? Är det bara att måla över med färgen där eller ska jag "spackla" på något sätt?

Vad det gröna är vet jag inte, känns som en målad träplanka bara.

Låter rimligt att det varit ett golv där under innan. Går jag bara till ett byggvaruhus och frågar efter kvartsstavar?
 
För att klargöra, såg att jag skrev lite virrigt: Det är alltså ingen höjdskillnad varken i skarven mot parkett eller mellan det gula och gröna.
Mot parketten blir det list - vilken väljer jag då?
Hur gör jag i skarven mellan gult och grönt?
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.