1 593 läst · 19 svar
2k läst
19 svar
Hjälp mig lära mig om LV-monoblock som komplement, tack!
Sida 1 av 2
Jag har en pelletsanläggning med en fristående brännare (Windhager) och en acktank på 750 liter.
I acktanken finns en "spiral" för anslutning av solfångare. Jag har inga solfångare. Den "spiralen" är oanvänd.
Däremot funderar jag på att komplettera min anläggning med en luft-vatten-värmepump. Och min begränsade budget gör att jag tittar på begagande ditos.
Jag har förstått att jag bör ha en monoblock, alltså allt i en uteenhet som ger varmvatten direkt. Eller har jag förstått något fel där?
Kan jag då koppla den värmepumpen på "spiralen" för solfångarna? Eller bör jag göra på något annat vis?
Jag räknar med att INTE använda värmepumpen när det är kallt ute, och vill därför använda en glykolblandning i värmepumpen för att förhindra frysning? Bra idé?
I acktanken finns en "spiral" för anslutning av solfångare. Jag har inga solfångare. Den "spiralen" är oanvänd.
Däremot funderar jag på att komplettera min anläggning med en luft-vatten-värmepump. Och min begränsade budget gör att jag tittar på begagande ditos.
Jag har förstått att jag bör ha en monoblock, alltså allt i en uteenhet som ger varmvatten direkt. Eller har jag förstått något fel där?
Kan jag då koppla den värmepumpen på "spiralen" för solfångarna? Eller bör jag göra på något annat vis?
Jag räknar med att INTE använda värmepumpen när det är kallt ute, och vill därför använda en glykolblandning i värmepumpen för att förhindra frysning? Bra idé?
Jag eldar också fast med ved och har en laddomat som laddar min acctank på 1000L. Min LVVP är seriekopplad med hela systemet, detta är den enklaste och billligaste lösningen. Du behöver ingen glykol då, men cirkpump får ju givetvis vara aktiv hela tiden. När jag börjar elda så slår kompressorn på LVVP av och den slutar jobba för en givare känner av att den har uppnått en viss tempratur. Jag låter bara min kompressor jobba på natten då det är som billigast. Väldigt bra för oss med acctankar.S Snickerick skrev:Jag har en pelletsanläggning med en fristående brännare (Windhager) och en acktank på 750 liter.
I acktanken finns en "spiral" för anslutning av solfångare. Jag har inga solfångare. Den "spiralen" är oanvänd.
Däremot funderar jag på att komplettera min anläggning med en luft-vatten-värmepump. Och min begränsade budget gör att jag tittar på begagande ditos.
Jag har förstått att jag bör ha en monoblock, alltså allt i en uteenhet som ger varmvatten direkt. Eller har jag förstått något fel där?
Kan jag då koppla den värmepumpen på "spiralen" för solfångarna? Eller bör jag göra på något annat vis?
Jag räknar med att INTE använda värmepumpen när det är kallt ute, och vill därför använda en glykolblandning i värmepumpen för att förhindra frysning? Bra idé?
De enda negativa är att du får köra med fast kondensering vilket är mindre effektivt än flytande. Sen får du inte överskrivda maxtempen som pumpen kan hantera. I mitt fall är det 63c.
Jag köpte min vaillant för 25k med frakt. Den var 3 år gamla och är 11kw. 10k för installation. Sparade in det på ett år.
Om du inte kan leva med fast kondensering och att du inte kan elda i höga tempraturer får du parallel koppla. Det är dyrare. Finns några andra lösningar med de är enligt min mening inte bra.
Köp en. Man får ändå elda massor på vintern vilket jag gillar!
Många val blir det. Har du en bra rörmokare eller kan installera själv?
Vart bor du, och vad behöver du för framtemp vid temperaturer nära årets kallaste dag? (dut). Är det många i familjen? (Stort eller litet varmvattenbehov?)
Är det i södra halvan av landet, du inte har så högt temperaturkrav på elementen och du har rörligt/timprisavtal, så kommer luftvatten slå pellets extremt många dagar per år.
Ska värmepumpsaläggningen köras mycket bör anläggningen utformas så den kör med flytande kondensering. T.ex. Kan man sätta den i serie, så returvattnet alltid går ut till värmepumpen. Frysskydd vid strömavbrott via specialventiler: https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/product.html/AFVALVE125.html
Eller någon form av värmeväxlaren med glykol.
Om varmvattenbehovet är lågt så sätter man in en liten elektrisk vvb i serie med nuvarande pelletsvärmda vvb, så vattnet förvärms av aktuell temp i radiatorkretsen. Enkelt att få till, blir inte så mycket trassel att få till installationsmässigt eller styrmässigt, och den drar inte heller så värst med el.
Är varmvattenbehovet lite högre, kan man sätta in elektriskt styrda växelventiler och använda befintliga acktanken som vvb. Blir lite krångligare att få styr att fungera med befintlig pelletsbrännare och nya värmepumpen om man gör så.
Det går ju även att ha en helt separat dubbelmantlad vvb som sätts i serie (på tapp vv sidan) med befintlig acktank. Den nya beredaren förvärms av pellets (om man eldar) och koppla in så värmepumpen växlar mellan att värma radiatorkretsen eller den nya beredaren. Lite större plats, lite mer krångel med styr, och en dubbelmantlad vvb kostar en del slantar.
Och om du har högre tempbehov på elementen, eller tänker köra värmepumpen väldigt sällan av nån anledning, så kan man göra en enkel installation med befintlig tank, använda slingan och köra med fast kondensering, inte ändra alls på varmvattenproduktionen.
Så hur man kan/bör installera beror lite på hur man tänker använda anläggningen skulle jag säga.
Jag har ved / värmepump I min installation, kör flytande kondensering mot radiatorkretsen (om värmepumpen går) samt gör varmvatten när varmvattnet behövs.
Vart bor du, och vad behöver du för framtemp vid temperaturer nära årets kallaste dag? (dut). Är det många i familjen? (Stort eller litet varmvattenbehov?)
Är det i södra halvan av landet, du inte har så högt temperaturkrav på elementen och du har rörligt/timprisavtal, så kommer luftvatten slå pellets extremt många dagar per år.
Ska värmepumpsaläggningen köras mycket bör anläggningen utformas så den kör med flytande kondensering. T.ex. Kan man sätta den i serie, så returvattnet alltid går ut till värmepumpen. Frysskydd vid strömavbrott via specialventiler: https://www.daikin.se/sv_se/produktsök/product.html/AFVALVE125.html
Eller någon form av värmeväxlaren med glykol.
Om varmvattenbehovet är lågt så sätter man in en liten elektrisk vvb i serie med nuvarande pelletsvärmda vvb, så vattnet förvärms av aktuell temp i radiatorkretsen. Enkelt att få till, blir inte så mycket trassel att få till installationsmässigt eller styrmässigt, och den drar inte heller så värst med el.
Är varmvattenbehovet lite högre, kan man sätta in elektriskt styrda växelventiler och använda befintliga acktanken som vvb. Blir lite krångligare att få styr att fungera med befintlig pelletsbrännare och nya värmepumpen om man gör så.
Det går ju även att ha en helt separat dubbelmantlad vvb som sätts i serie (på tapp vv sidan) med befintlig acktank. Den nya beredaren förvärms av pellets (om man eldar) och koppla in så värmepumpen växlar mellan att värma radiatorkretsen eller den nya beredaren. Lite större plats, lite mer krångel med styr, och en dubbelmantlad vvb kostar en del slantar.
Och om du har högre tempbehov på elementen, eller tänker köra värmepumpen väldigt sällan av nån anledning, så kan man göra en enkel installation med befintlig tank, använda slingan och köra med fast kondensering, inte ändra alls på varmvattenproduktionen.
Så hur man kan/bör installera beror lite på hur man tänker använda anläggningen skulle jag säga.
Jag har ved / värmepump I min installation, kör flytande kondensering mot radiatorkretsen (om värmepumpen går) samt gör varmvatten när varmvattnet behövs.
Om man kan köra flytande kondensering mot radiatorkretsen, så kan man väl köra flytande kondensering mot radiatorkretsen fast via en "spiral" i acktanken. Acktanken är ju radiatorkretsen.B BSOD skrev:Många val blir det. Har du en bra rörmokare eller kan installera själv?
Vart bor du, och vad behöver du för framtemp vid temperaturer nära årets kallaste dag? (dut). Är det många i familjen? (Stort eller litet varmvattenbehov?)
Är det i södra halvan av landet, du inte har så högt temperaturkrav på elementen och du har rörligt/timprisavtal, så kommer luftvatten slå pellets extremt många dagar per år.
Ska värmepumpsaläggningen köras mycket bör anläggningen utformas så den kör med flytande kondensering. T.ex. Kan man sätta den i serie, så returvattnet alltid går ut till värmepumpen. Frysskydd vid strömavbrott via specialventiler: [länk]
Eller någon form av värmeväxlaren med glykol.
Om varmvattenbehovet är lågt så sätter man in en liten elektrisk vvb i serie med nuvarande pelletsvärmda vvb, så vattnet förvärms av aktuell temp i radiatorkretsen. Enkelt att få till, blir inte så mycket trassel att få till installationsmässigt eller styrmässigt, och den drar inte heller så värst med el.
Är varmvattenbehovet lite högre, kan man sätta in elektriskt styrda växelventiler och använda befintliga acktanken som vvb. Blir lite krångligare att få styr att fungera med befintlig pelletsbrännare och nya värmepumpen om man gör så.
Det går ju även att ha en helt separat dubbelmantlad vvb som sätts i serie (på tapp vv sidan) med befintlig acktank. Den nya beredaren förvärms av pellets (om man eldar) och koppla in så värmepumpen växlar mellan att värma radiatorkretsen eller den nya beredaren. Lite större plats, lite mer krångel med styr, och en dubbelmantlad vvb kostar en del slantar.
Och om du har högre tempbehov på elementen, eller tänker köra värmepumpen väldigt sällan av nån anledning, så kan man göra en enkel installation med befintlig tank, använda slingan och köra med fast kondensering, inte ändra alls på varmvattenproduktionen.
Så hur man kan/bör installera beror lite på hur man tänker använda anläggningen skulle jag säga.
Jag har ved / värmepump I min installation, kör flytande kondensering mot radiatorkretsen (om värmepumpen går) samt gör varmvatten när varmvattnet behövs.
Eller? Jag är inte helt införstådd med vad "flytande kondensering" innebär, men antar att det har med temperaturen på värmebäraren att göra?
Flytande kondenseringstemperatur innebär att värmepumpen bara jobbar mot precis den temperatur i värmesystemet som huset behöver för att hålla t.ex. 21 °C inne hela tiden. Är det 0-gradigt ute kanske värmebäraren behöver vara 36 grader och -15 ute så kanske det måste vara 47 grader osv.
Absolut kan du det..men varmvattnet får ju samma temp som radiatorkretsen om du inte gör något åt det, vilket är jobbigt ett antal månader om året (och säkerligen inte legionellasäkert).S Snickerick skrev:Om man kan köra flytande kondensering mot radiatorkretsen, så kan man väl köra flytande kondensering mot radiatorkretsen fast via en "spiral" i acktanken. Acktanken är ju radiatorkretsen.
Eller? Jag är inte helt införstådd med vad "flytande kondensering" innebär, men antar att det har med temperaturen på värmebäraren att göra?
Om du använder spiralen istället för att direkt körs mot rad kretsen så blir det ju en värmeväxling extra, så värmepumpen får ju köra några c extra varmt, beroende på hur spiralen är dimensionerad. Gissar att du får en 5-10% ytterligare elförbrukning, plus det som en ytterligare pump drar.
Ok, då kan man alltså inte köra varmvattenproduktion med flytande kondensering?J Josth skrev:
Det är ju mest det jag vill göra, egentligen.
Aha, och där hade svaret redan kommit på förra frågan då om jag förstår rätt.B BSOD skrev:Absolut kan du det..men varmvattnet får ju samma temp som radiatorkretsen om du inte gör något åt det, vilket är jobbigt ett antal månader om året (och säkerligen inte legionellasäkert).
Om du använder spiralen istället för att direkt körs mot rad kretsen så blir det ju en värmeväxling extra, så värmepumpen får ju köra några c extra varmt, beroende på hur spiralen är dimensionerad. Gissar att du får en 5-10% ytterligare elförbrukning, plus det som en ytterligare pump drar.
Jag kommer inte köra denna huvudsakligen för att värma huset, utan mer för varmvattenproduktion, och så kanske lite värme vår och höst. Vintern räknar jag med att köra pellets.
Det är ett gammalt hus så pellets gör nytta i att hålla skorsten, råkällare och vind lite varma och torra också.
Detta problemet hade jag. Min vvsare sa att det inte var möjligt att seriekoppla en VVB med systemet. Hahaha. Jag kunde inget om vvs för ett år sedan men jag lyckades koppla in det.B BSOD skrev:Absolut kan du det..men varmvattnet får ju samma temp som radiatorkretsen om du inte gör något åt det, vilket är jobbigt ett antal månader om året (och säkerligen inte legionellasäkert).
Om du använder spiralen istället för att direkt körs mot rad kretsen så blir det ju en värmeväxling extra, så värmepumpen får ju köra några c extra varmt, beroende på hur spiralen är dimensionerad. Gissar att du får en 5-10% ytterligare elförbrukning, plus det som en ytterligare pump drar.
Lättast att bara sätta allt i serie och för TS att skaffa en ~100L VVB. Vattnet blir ju förvärmt i acctankens slinga också. Själv saknar inte de ljumna 2 minuters duscharna
Det enda möjliga problemet är väl om TS vill elda över 60ish grader.
Vad tycker du om att sätta in en autoshunt i ett sådant system? Min brorsa köpte en till mig men den har några år på nacken. Läst att man sparar in 10-15%. Jag behöver en adapter för har en manuell ESBE just nu. Hade ju vart gött för komforten iaf, så tempraturen ligger på 22.5-23c stadigt
@Velinga2002 är inga problem att elda tanken varm, om vp kopplas in i serie med acktanken, och returen från elementen går till vp först. Men det är helt klart en viktig fråga. Kopplar man in den fel, så blir det inte bra. Kan tänka mig att olika köldmedium i värmepumpen har lite olika maxtemperatur på inkommande till vp.
Ja en shunt är bra, termostaten på elementen stänger av för sent. Jag ogillar när det blir för varmt inne, tycker det blir obehagligt snabbt, så för min del är shunt (vid acktank) och inomhustempreglering en komfortfråga, men många förordar ju det främst för ekonomin.
Ja en shunt är bra, termostaten på elementen stänger av för sent. Jag ogillar när det blir för varmt inne, tycker det blir obehagligt snabbt, så för min del är shunt (vid acktank) och inomhustempreglering en komfortfråga, men många förordar ju det främst för ekonomin.
Redigerat:
Efter att ha studerat vidare lite kring värmepumpar så har jag fått intrycket att jag inte alls behöver en monoblock om jag skall ansluta mot min befintliga ack-tank i pelletssystemet, utan kan nöja med en "vanlig" ute-enhet. Eller har jag missuppfattat något då?
Problemet med denna "spiral" är att den är dimensionerad för temperaturer uppåt 100C (det är dom temperaturerna som kommer ifrån solfångare). Det kommer tyvärr inte att funka att koppla in vp på den, det skulle behövas en mycket större "spiral" för det.S Snickerick skrev:
Det har du kanske rätt i. Det är en tanke jag inte tänkt. Tack för den!L lat skrev: